Gävleborna tar bilen när naturen hägrar
Om avståndet är längre än 1,5 kilometer tar Gävleborna oftast bilen i stället för att cykla eller gå.
Det visar data från studien med smartphoneappen MyGävle.
Syftet med studien är att komma närmare svaret på gåtan om hur man bygger en stad som ger upphov till så lite koldioxidutsläpp som möjligt utan att det går ut över invånarnas välmående.
- Inom stadsplaneringen pratar man om 15-minutersstaden, där idén är att det ska ta maximalt 15 minuter med gång eller cykel till skola, jobb, affärer, träning och nöjen, för att minimera utsläppen. Lägger man till behovet av natur blir det är en utmaning att klara detta och förtätning av städer är inte den enda lösningen som krävs, säger Karl Samuelsson, doktor i geospatial informationsvetenskap och en av de forskare som utfört studien.
Förändringar behövs för minskade utsläpp
165 Gävlebor deltog med hjälp av sina mobiltelefoner som loggade deras rörelsemönster i och kring staden. De markerade också ut och beskrev platser de besökte, vilket gav en samlad bild av när och i vilket sammanhang de valde cykel och gång före bil - och tvärtom.
Resultatet visar att de som bor utanför stadskärnan i Gävle oftast tar bil alternativt buss eller tåg om besöksmålet ligger längre än en och en halv kilometer bort. Samma sak gäller för dem som bor inne i staden och vill ta sig utanför centrum och till naturupplevelser.
- Resultatet för avstånden i Gävle är likt andra städer och visar att det behövs förändringar för att utsläppen ska minska. Vi vet sedan tidigare efter kommunens senaste resvaneundersökning från 2018 att 48 procent av resorna skedde med bil jämför med 4 procent med buss och 2 procent för tåg. Därför kan vi anta att folk i stor utsträckning väljer bilen till naturupplevelser i Gävle, vilket är lite överraskande, säger Karl Samuelsson.
Parkerna räcker inte till
Karl Samuelsson ser två olika angreppssätt för att minska bilberoendet som gäller Gävle och städer med liknande förutsättningar: mångfald och infrastruktur.
- Blir cykelvägarna fler och bättre tror jag att fler skulle välja cykel före bil. Det är en lösning som är relativt lätt att påverka. Ur ett större perspektiv så visar studien hur viktigt mångfalden och närhet till olika sorts miljöer är för en stad. Det behöver både vara enkelt att ta sig runt, men det är lika viktigt att det inte är krångligt och långt att ta sig för att kunna tillgodose de behov människorna har av natur och nöjen utöver pendling mellan hemmet och jobbet, säger Karl Samuelsson.
Studien gav också indikationer på att parkerna i Gävle inte räcker till som naturupplevelse för studiens 165 deltagare.
- Det är inget fel på parkerna, men studien antyder att det finns ett behov av att uppleva natur på ett annat sätt än det parker kan erbjuda. Det räcker helt enkelt inte med en park för att tillgodose behovet av att komma iväg som är en viktig del av naturupplevelser, säger Karl Samuelsson, som inte tror att det går att bygga om en stad så att invånarna bara tar cykeln eller går:
- Det är kanske inte det man ska sikta på heller, för det kommer alltid att finnas behov som gör att vi behöver andra transportmedel. Men det är en bra princip att sträva efter att cykel och gång ska räcka i folks vardag, säger han.
Fakta
165 vuxna personer i Gävle kommun deltog genom appen MyGävle, som loggade deras rörelsemönster och subjektiva upplevelser av platser. Målet var att studera synergier och motsättningar mellan hållbarhets- och hälsoaspekter av stadsmiljöer. Studien pågick totalt i 15 månader, från september 2021 till november 2022.
Sidan uppdaterades 2024-09-17