Nytt dataspelslabb invigt

10 september invigdes Exploratory learning lab på Högskolan i Gävle.
Det nya dataspelslabbet ska få fler skolelever att intressera sig för teknik.

Claes Westelius

Claes Westelius, Tomas Sokolnicki, Microsoft och Fia Jurén, Kodcentrum, i Högskolans nya Exploratory Learning Lab. FOTO: Marie Hägg/HiG

Lars Bengtsson, prorektor på Högskolan, förrättade invigningen inför omkring 40 gäster, och förklarade att det nya labbet kommer att vara en kreativ plats för utbildning, forskning och samverkan för Högskolan och det omgivande samhället.

Projektledaren Claes Westelius var mycket glad idag när det nya interaktiva labbet kunde invigas efter flera års arbete. Han tackade flera samarbetspartners Ljungbergsfonden, Microsoft och den ideella organisationen Kodcentrum som har skolbarn på mellanstadiet som målgrupp.

Gäster från Microsoft och Kodcentrum

Bland gästerna på invigningen fanns Tomas Sokolnicki från Microsoft:
- Det här är ett sätt för oss att vara med och inspirera ungdomar att tycka att teknik är roligt, att kunna skapa och vara kreativ. På sikt kanske det också leder till utbildning och in i arbetslivet.

Fia Jurén från Kodcentrum ser fram emot att kunna låna spellabbet:
- Det här labbet ger oss en möjlighet att komma till Gävle och ha verksamhet här tillsammans med Högskolan och studenterna. Vår huvudmålgrupp är mellanstadiet, årskurs fyra till sex, till exempel ordnar vi programmeringskurser. Här blir det en mötesplats som inte bara handlar om att konsumera ett spel utan också en miljö för att skapande.

Många användningsområden

I lokalen, som ligger i bibliotekets källarplan finns brädspel, spelkonsoler och sju stora tv-skärmar med olika typer av spel, men också VR-teknik, Ipads och programmerbara legorobotar.

Labbet har många potentiella användningsområden, men främst är det tänkt att lärare i Gävleborgs grund- och gymnasieskolor ska kunna låna spellabbet och använda inom undervisningen. Det nya labbet, som har byggts med stöd av Ljungbergsfonden, Vetenskapsrådet och Microsoft ska bli en brygga in till högre studier inom teknik.

- Det finns likheter med Tom Tits. Idén är att det ska vara aktivitetsdrivet, det vill säga att eleverna själva ska prova på olika saker, inte att de ska lyssna på föreläsningar, säger Claes Westelius.

Lärare kan boka lokalen

Det är fritt fram för lärare i Gävleborgs län att använda labbet. För att tiden där ska ge eleverna så mycket som möjligt finns flera olika pedagogiska koncept för hel- eller halvdagar som lärare kan använda.

Flera koncept för skolelever är under utveckling. Ett är "Den smarta staden” där eleverna själva får 3D-modellera en stad digitalt, som sedan går att besöka och gå runt i med hjälp av VR-teknik. Dessutom går spelutbudet att använda för att få en inblick i historiska miljöer.

- Att berätta om slaget vid Verdun under första världskriget inom undervisningen är grundläggande så klart, men att själv få gå ner i skyttegravarna med hjälp av VR-teknik och se hur det såg ut ger en ytterligare en dimension, säger Claes Westelius.

Labbet kan också användas inom tekniskt inriktade utbildningar på Högskolan, och inom Högskolans forskning.

- Vi hoppas att vi kan få till ett naturligt utbyte med skolorna i länet där skolklasser som kommer hit samtidigt kan delta i forskningsprojekt inom utbildningsvetenskap, säger Claes Westelius.

I lokalen finns sju stora tv-skärmar och spelkonsoler med olika typer av spel. FOTO: Anders Munck/HiG

I lokalen finns sju stora tv-skärmar och spelkonsoler med olika typer av spel. FOTO: Anders Munck/HiG

Kontakt

Claes Westelius, projektledare för Exploratory learning lab på Högskolan i Gävle
E-post: claes.westelius@hig.se
Tel: 0734 60 72 08

Anders Munck, pressansvarig
E-post: anders.munck@hig.se
Tel: 070-794 65 23

Sidan uppdaterades 2024-09-13