Hig.se vinner Sitevision Awards

Högskolan i Gävle har utsetts till vinnare av Sitevision Awards i kategorin "Bästa marknadsförande webbplats".

Sitevision Awards

Utmärkelsen delas ut årligen till den organisation som lyckats bäst med att skapa en användarvänlig och tilltalande webbplats med hjälp av plattformen Sitevision. Juryn lyfte särskilt fram webbplatsens tydliga struktur, autentiska bildspråk och funktionella lösningar som underlättar för besökaren att navigera och hitta relevant information.

Projektledarna bakom satsningen, Stina Lilja och Veronica Liljeroth, är glada över erkännandet.

– Det är så många som har bidragit i arbetet med nya hig.se, inte minst våra studenter och kollegor från hela lärosätet. Därför känns det extra roligt att vår webbplats får den här utmärkelsen, säger Stina Lilja, projektledare och kommunikationsstrateg.

– En röd tråd i arbetet med nya hig.se har varit våra målgruppers behov, samtidigt som vi har tagit hänsyn till vad vi som lärosäte rent strategiskt måste och vill kommunicera.

Veronica Liljeroth, webmaster och teknisk projektledare, förklarar att målet har varit att göra webbplatsen mer lättnavigerad och välkomnande.

– Det har vi uppenbarligen lyckats med! Vi har gjort flera förändringar; bland annat har vi komprimerat antalet sidor så att det blir lättare för besökaren att hitta det de söker, samtidigt som sidan ska upplevas som välkomnande, säger Veronica Liljeroth.

– Vinsten är ett kvitto på det omfattande arbete och engagemang som lagts ner för att skapa en modern och tillgänglig webbplats som nu får nationellt erkännande.

 

Sitevision Awards-vinnare

Camilla Haglund och Anna-Carin Skytt tog emot priset för Bästa marknadsförande webbplats.

Juryns motivering

Med en imponerande förmåga att förena enkelhet med omfattande innehåll har denna webbplats framgångsrikt nått sitt mål. Genom att konsekvent sätta besökarens behov i centrum har vinnaren i kategorin Bästa marknadsförande webbplats skapat en plats som verkligen välkomnar alla. Lösningen skapar engagemang och känns levande, inte minst tack vare ett genomtänkt användande av autentiska bilder i naturliga miljöer. Det är en välstrukturerad och ambitiös lösning där varje detalj har sitt syfte – ingenting har lämnats åt slumpen.

Projektorganisation för nya hig.se

Projektgrupp:
Stina Lilja, kommunikationsstrateg
Veronica Liljeroth, webbmaster
Anna-Carin Skytt, webbredaktör
Camilla Haglund, kommunikatör
Henrik Gustafsson, grafisk formgivare

Styrgrupp:
Micael Melander, förvaltningschef
Tommy Löfgren, kommunikationschef
Jan Nordin, IT-chef
Maria Strand, avdelningschef UBS
Magnus Isaksson, vicerektor, akademichef AHA
Gunilla Mårtensson, vicerektor, akademichef ATM
Annika Strömberg, akademichef AUE

Sidan uppdaterades 2024-10-24