Hig.se kammar hem silver i Publishingpriset
Högskolan i Gävle tog emot silver i Publishingpriset 2024, kategorin Bästa webb. Priset delas ut årligen för att premiera lovvärd kommunikation.
– Det här priset är så roligt och tacksamt med tanke på allt jobb som ligger bakom nya hig.se, säger Veronica Liljeroth, webbmaster och teknisk projektledare för den nya webbplatsen.
För några veckor sedan vann Högskolan även Sitevision Awards för ”bästa marknadsförande webbplats”. Vad är framgångsreceptet?
– En gedigen effektkartläggning med våra målgrupper har varit utgångspunkt och det vi hela tiden backat tillbaka till vid utformningen av den nya webben. Sedan har så klart även Högskolans styrdokument och strategiska viljan har varit guidande liksom Högskolans värdegrund, verksamhetsidé, kärnvärden och vision, förklarar Veronica Liljeroth.
Teamarbete och engagemang
En röd tråd i projektet nya hig.se har varit teamarbete och engagemang.
– Inget har lämnats åt slumpen tack vare ett väldigt välgjort arbete där våra kollegor varit ärliga, engagerade och på så sätt bidragit till ständiga förbättringar innan lanseringen – och även nu efteråt. En webbplats är ju levande och den utvecklas hela tiden, säger Stina Lilja, kommunikationsstrateg och projektledare för hig.se.
Hon fortsätter:
– En annan central del i arbetet har varit vår styrgrupp, där akademicheferna ingår. Genom dem har vi haft en direktingång till kärnverksamheten och deras behov.
Förutom effektkartläggningen är hig.se anpassad efter Högskolans nio strategiska verksamhetsmål. Webbplatsen ska inte bara attrahera fler studenter till Högskolans utbildningar, den ska också uppmuntra till livslångt lärande och breddad rekrytering.
– Det har varit centralt för oss att designa en webbplats som är både lättillgänglig och inspirerande, så att vi får fler sökande till våra utbildningar, säger Stina Lilja.
Kontaktperson
Stina Lilja, strategisk kommunikatör
Avdelningen för kommunikation och externa relationer
Sidan uppdaterades 2024-11-05