Satu Moberg – en engagerad vägledare

Satu Moberg har varit en del av Högskolan sedan 1997 – en lång och händelserik resa som präglats av förändring och utveckling. Trots att hon haft samma anställning sedan starten har variationen i arbetsuppgifterna gjort att varje dag har känts som en ny utmaning.

Som gruppledare för stöd- och vägledning samt studievägledare har Satu varit involverad i flera projekt som syftar till att förbättra studenternas förutsättningar. Ett av de mest meningsfulla uppdragen hon haft är att bredda deltagandet inom högre utbildning.

– En röd tråd i mitt arbete har hela tiden varit att se hur vi som lärosäte kan stötta studenter på bästa sätt, säger hon.

Genom åren har hon arbetat med att identifiera och genomföra åtgärder som stärker studenternas upplevelse och ger dem bättre möjligheter att lyckas med sina studier.

Arbetsglädje och ständigt lärande

För Satu är arbetsglädjen starkt kopplad till det kontinuerliga lärandet. Arbete med att utveckla Högskolans introduktionsdagar och välkomstceremonier för nya studenter är under ständig utveckling. Att få ha kontakt med lärare, övrig personal och studenter för att utveckla verksamheten är otroligt berikande.

– Det mest stimulerande är att jag hela tiden lär mig något nytt. Introduktionsdagen är ett projekt som ständigt förändras och förbättras. Det är en utmaning, men också något som ger mycket energi. Det har byggts upp ett riktigt dreamteam i arbetet med introduktionsdagen och tillsammans gör vi skillnad för studenten! Det är verksamhetens julafton, säger Satu.

Att fördjupa sig i långsiktiga projekt, som exempelvis introduktionsveckan, breddat deltagande och ökad genomströmning, brinner Satu extra mycket för: att verkligen göra skillnad för våra studenter.

– Att få jobba långsiktigt med sådana projekt ger mig en känsla av att jag verkligen bidrar, säger Satu, med tydlig stolthet i rösten.

”Jag älskar miljön”

När Satu sökte jobb på Högskolan i Gävle var det ett naturligt val. Hon hade redan en relation till Högskolan efter att ha studerat där själv, och flera av de framtida kollegorna var personer hon redan kände. Dessutom lockades hon av möjligheten att arbeta i en miljö med korta beslutsvägar och stora utvecklingsmöjligheter.

– Jag såg en annons på Platsbanken och tyckte att det lät intressant. Eftersom jag redan kände till verksamheten och några av mina framtida kollegor, kändes det som ett självklart val.
Satu beskriver arbetsmiljön vid Högskolan i Gävle som trivsam och inbjudande, både vad gäller den fysiska miljön och den interna arbetskulturen.

– Jag älskar miljön, både in- och utvändigt! Att cykla genom Boulognerskogen till jobbet varje dag är en riktig höjdpunkt, säger hon.

Men det är inte bara de vackra omgivningarna som gör att hon trivs. Arbetskulturen på Högskolan präglas av en nära kontakt mellan medarbetare och chefer, och hon upplever att hon har en stor möjlighet att påverka sitt arbete.

– Det är nära till närmsta chef och inga bekymmer när jag behöver få något förankrat. Jag har stor möjlighet att påverka och det är en viktig anledning till att jag trivs så bra, säger hon.

Gemenskap som bidrar till ett bättre arbetsklimat

Som ledamot i personalföreningen är Satu också engagerad i att skapa en bättre balans mellan arbete och fritid för sina kollegor. Genom att organisera aktiviteter som beachvolley, fågelskådning och pokerkvällar bidrar hon till en stark sammanhållning och trivsel på arbetsplatsen.

– Det är viktigt att vi gör saker som inte bara handlar om jobb. Det stärker gemenskapen och bidrar till ett bättre arbetsklimat, säger hon.

Foto: Anna Sällberg
Text: Stina Lilja

Sidan uppdaterades 2024-11-05