”Vi behöver visa tidigt att ingenjörsyrket är hur kul som helst!”

Plugg på Högskolan kombinerat med arbetsperioder på ett företag ger ingenjörsstudenter möjlighet att tidigt i utbildningen få bekanta sig med yrket ute i verkligheten. Elsa-Maja Dahlgren läser till automationsingenjör och genomför sina arbetsperioder på teknikkonsultföretaget Rejlers i Gävle.

I några olika filmer visar Högskolan på olika samarbeten som vi har med företag och organisationer. I den här filmen berättar vi om samarbetet som Högskolan i Gävle har med företaget Rejlers.

Co-op, Cooperative Education, är utbildningsformen som varvar studier med betalda arbetsperioder. På det här sättet får studenter tidigt knyta kontakter med potentiella framtida arbetsgivare.

– Jag skulle säga att det finns jättemånga fördelar med att läsa Co-op. För min del ger det en bra arbetslivserfarenhet, vilket alltid är nyttigt, särskilt eftersom det är yrket som jag utbildar mig inom, säger Elsa-Maja Dahlgren.

Bidrar till kompetensförsörjning

Arbetsperioderna är utspridda under åren som ett ingenjörsprogram med inriktning Co-op pågår. (Från och med hösten 2025 blir Högskolans program med Co-op-inriktning 3,5 år.)

För arbetsgivare kan konceptet bidra till kompetensförsörjning eftersom företag tidigt får kontakt med studenter inom rätt yrkesområden.

– Vi ser det här som en stark möjlighet att lära känna studenter tidigt och det finns ju en önskan att studenterna ska kunna blir kvar hos oss efter examen. Vi kallar oss samhällsbyggare och eftersom det här är yrken där det är stor brist i dag samtidigt som det är få sökande till utbildningsprogrammen känns det viktigt att tidigt visa att ingenjörsyrket är hur kul som helst, säger David Gidlund, Business Unit Manager inom industri på företaget Rejlers i Gävle.

Får nätverka tidigt

Elsa-Maja Dahlgren har fått följa med övriga medarbetare på företaget på olika uppdrag och ser det som mycket lärorikt.

– Det känns bra att få nätverka tidigt i utbildningen. Här får jag lära mig allt det som jag inte lär mig i skolbänken. Jag kan implementera kurserna jag läser på Högskolan i arbetet här, samtidigt som jag kan implementera det jag lär mig här på företaget i kurserna i utbildningen.

Text: Anna Sällberg

Elsa-Maja Dahlgren och David Gidlund. Foto: Anna Sällberg

Elsa-Maja Dahlgren och David Gidlund. Foto: Anna Sällberg

Sidan uppdaterades 2024-11-07