”Vi måste lyfta fram AI i ljuset”
Generativ AI förändrar spelplanen för högre utbildning.
På Högskolan i Gävle pågår arbetet för fullt kring hur teknologin ska kunna integreras i pedagogiken.
- Högskoleutbildningar handlar om att rusta sig för ett kommande yrkesliv, och AI kommer att bli en del av yrkeslivet, säger Martin Salzmann-Erikson, pedagogisk konsult med inriktning AI på Högskolepedagogiskt Centrum (HPC).
Högskolan i Gävle brottas precis som övriga lärosäten med frågan om generativ AI. Det handlar både om att skapa ett regelverk för hur studenterna får använda AI, men också om att väva in AI i pedagogiken. Utvecklingen för generativ AI går snabbt. Ett verktyg som ChatGPT som haltade språkligt för ett år sedan kan nu svara välformulerat på avancerade frågor inom loppet av några sekunder.
- Det har funnits liknande verktyg som ChatGPT en tid, men tidigare har man behövt vara tekniskt bevandrad och kunnat programmera för att ha möjlighet att använda dem. Nu är de här verktygen tillgängliga för alla, och vi som lärosäte måste förhålla oss till det. Mitt uppdrag är att få ut budskapet om hur lärare kan använda AI i sin roll som lärare, och hur de kan få studenterna att blomstra i sitt lärande med hjälp av AI, säger Martin Salzmann-Erikson, som är medlem av HPC, med uppdrag att stötta lärarna i pedagogiska frågor.
Viktigt med gränsdragning för AI
Faktum är att användningen av AI-teknologi inte är särskilt utbredd bland lärarna på Högskolan. Fokus just nu är att lärarna ska våga använda teknologin och få studenterna att också göra det – på rätt sätt, enligt Martin Salzmann-Erikson.
- För att ta ett exempel så fanns det förr en inställning att man inte skulle prata om eller ens nämna självmord, eftersom det skulle leda till att fler tog livet av sig. Det visade sig vara en myt, och det är lite samma sak med AI. Vi måste lyfta fram AI i ljuset. Det kan lärare göra genom att prata om hur studenterna kan använda AI för att lösa uppgifter inför varje kurs, men också genom att prata om var gränsen går för hur man inte får använda AI.
Oro för att studenter ska använda AI till att fuska är ett av skälen till att tekniken inte används särskilt ofta inom undervisningen. Men troligen är den oron överdriven. Martin Salzmann-Erikson jämför med hur det såg före AI:s genombrott.
- Studenter har alltid kunnat fråga eller be någon annan att skriva ett exjobb eller en inlämningsuppgift, och det är väldigt svårt att kontrollera. När ens mamma, faster, eller någon annan har skrivit en inlämningsuppgift är det fusk, precis som om en student skulle låta ChatGPT skriva en uppgift och lämna in.
"Hemtentan på väg att fasas ut"
Men med det sagt så tror Salzmann-Erikson att hemtentamen och skriftliga inlämningsuppgifter kommer att se annorlunda ut som examinationsform. Skälet är att det snart blir omöjligt att veta om studenten eller exempelvis ChatGPT har skrivit en text.
- Hemtentan är på väg att fasas ut precis som skriftliga inlämningsuppgifter, som vi lärare inom högre utbildning har sett som ”Den heliga Graal”. Däremot kommer den muntliga tentan – ”muntan” att komma tillbaka igen.
Målsättningen när det gäller studenterna är att AI främst ska bli en ”study budy” åt dem, en outtröttlig assistent som kan förklara svåra begrepp, läsa texter och ge feedback dygnet runt.
Högskolan i Gävle deltar i flera nationella samarbeten om generativ AI, bland annat med övriga lärosäten i Sverige. Mycket handlar om att utbyta erfarenheter och att hjälpas åt med att följa med i den tekniska utvecklingen.
- Det går inte att förutse utvecklingen med generativ AI, därför behöver vi hjälpas åt med att följa den här frågan nationellt. Vi måste följa med i forskningen kring hur AI kan stödja studenters lärande, men också se hur andra hanterar frågan och vad lärarna behöver för resurser för att kunna göra sitt jobb.
Flera nyheter om AI är på väg inom Högskolans verksamhet. HPC har tagit fram en skriftlig vägledning för användning av AI i undervisningen, som släpps på intranätet senare i veckan. Dessutom planerar HPC att starta utbildningar för undervisande personal nästa år.
Sidan uppdaterades 2024-11-25