Stödjande kultur får lärare att stanna kvar i yrket
Stark gemenskap, ordning och reda och en psykosocial arbetsmiljö som främjar hälsa. Det är några nycklar till att lärare väljer att stanna på sin arbetsplats och i yrket, visar forskning.
Många skolor har stora utmaningar när det gäller att rekrytera behöriga lärare och få dem att stanna kvar på arbetsplatsen och i yrket över tid.
– Det här projektet grundar sig i lärarbristen och syftet var att öka kunskapen om hur läraromsättning på skolor kan minskas, samt vilka åtgärder som behövs för att behålla lärare, säger Jeffrey Casely-Hayford, postdoktor inom arbetshälsa vid Karolinska Institutet.
Stress och utmattning kan motverkas
Tillsammans med bland andra Gunnar Bergström, professor i arbetshälsovetenskap vid Högskolan i Gävle, har han skrivit en artikel om hur en skyddande och stöttande kultur på arbetsplatsen kan få lärare att stanna kvar på en skola.
– Om en skola löper stor risk att ha hög läraromsättning skulle en sådan här skyddande lärarkultur kunna hjälpa, där det finns ett vänligt och starkt stöd mellan kollegorna. Om det finns en trygg arbetsmiljö är det större chans att det påverkar lärarnas hälsa positivt och att stress och utmattning kan motverkas, säger Gunnar Bergström.
Han var bihandledare i doktorandprojektet där Jeffrey Casely-Hayford tittade närmare på särskilt en skola som var positivt avvikande.
– Det var en resurssvag skola i ett område med låg socioekonomisk status. Som rutin borde skolan ha kunnat ha hög läraromsättning över tid, men skolan hade i stället lyckats behålla sina lärare över tid. Lärarna som jobbade där hade ingen anledning att stanna kvar där om de inte ville och mediantiden hur länge lärarna hade jobbat där var cirka 15 år, säger han.
Den fysiska byggnaden också viktig
I en studie intervjuades lärare på skolan och de fick berätta om sina yrkesliv och tankar kring skolan och arbetsmiljön.
– Det var väldigt intressant. Mycket handlade om sociala skyddande faktorer och det fanns en stark lärarkultur och en stark gemenskap med ett stödjande klimat. Alla i lärarlaget kände sig sedda och hörda och det var viktigt att finnas där och hjälpa sina kollegor. De tyckte också att den fysiska byggnaden var viktig, då den var uppbyggd så att den främjade social interaktivitet genom att man ofta sprang på varandra, säger Jeffrey Casely-Hayford.
Lärarna beskrev det som en kultur som satt i väggarna. Det var viktigt att nya som anställdes också socialiserades in i gemenskapen, samtidigt som den starka kulturen som rådde på skolan kanske inte passade alla.
– Det som slog mig var att när det finns en stark kultur på en arbetsplats blir det också en sållning ganska snabbt. Är det någon som inte accepterar kulturen tittar de nog efter ett annat jobb ganska fort. Om en sådan läraromsättning sker tidigt blir den också ett mindre bekymmer. Pedagogiskt tror jag även att eleverna känner av när det finns en väldig tajthet mellan lärarna vilket också kan underlätta i olika situationer, säger Gunnar Bergström.
Lärarnas arbetsförmåga stärktes
Undersökningar visar att lärare är en yrkesgrupp där det är vanligt med stress och utmattning och att fokusera på arbetshälsa kan då ha positiva effekter, tror Gunnar Bergström.
– Kopplingen till hälsa är en viktig faktor och till exempel nämnde lärarna att en skyddande kollegialitet stärkte deras arbetsförmåga vilket också bidrog till att de ville stanna kvar på arbetsplatsen.
På skolan som ingick i studierna fanns en tydlig struktur och ”ordning och reda”, där skolledningen också fanns som ett viktigt stöd.
– Lärarna upplevde även ett utbyte av professionella kunskaper mellan varandra, vilket stärkte självförtroendet. De kände sig sedda, uppskattade av kollegor och trygga med att kunna förlita sig på varandra och på ledningen. Det gjorde det enkelt för dem att klara av vardagsutmaningar, säger Jeffrey Casely-Hayford.
Text: Anna Sällberg
Kontaktperson
Sidan uppdaterades 2024-12-16