Nytt samarbete mellan lärosäten ska stärka lärarutbildningar i norr
Ett nytt samarbete mellan fem lärosäten i norra Sverige ska ge studenter ett bredare ämnesutbud, förbättrade lärmiljöer och ökad kompetensförsörjning av lärare och förskollärare.
- Vi behöver stärka våra utbildningar tillsammans så att vi får fler sökande och kan examinera fler lärare, säger Annika Strömberg, chef på Akademin för utbildning och ekonomi vid Högskolan i Gävle.
.webp)
"Genom att planera och arbeta tillsammans kan vi säkerställa att vi får attraktiva utbildningar av hög kvalitet", säger Annika Strömberg, chef på akademin för utbildning och ekonomi. FOTO:HiG,
För att säkerställa kompetensförsörjningen av behöriga lärare och förskollärare i skolor och förskolor i norra Sverige, och skapa bättre förutsättningar för attraktiva lärarutbildningar av hög kvalitet, har de fem lärosätena Luleå tekniska universitet, Umeå universitet, Mittuniversitetet, Högskolan i Gävle och Högskolan Dalarna ingått en avsiktsförklaring om att samarbeta kring lärar- och förskollärarutbildning.
Samarbete ger bättre bredd
– Samverkan är helt avgörande för att kunna erbjuda lärarutbildningar långsiktigt även inom ämnen där studentgrupperna är små. Genom att planera och arbeta tillsammans kan vi säkerställa att vi får attraktiva utbildningar av hög kvalitet som möter samhällets behov, säger Annika Strömberg.
Lärosätena i norr har liksom många andra lärosäten i landet svårt att fylla sina utbildningsplatser. I avsiktsförklaringen som ligger till grund för samarbetet mellan lärosätena framgår att man vill kunna erbjuda ett större utbud av ämnen för studenter och ha en gemensam programplanering som möjliggör studentrörlighet mellan lärosätena för förskollärarprogram, grundlärarprogram och ämneslärarprogram. Lärosätena ska också kunna samnyttja personalresurser. En viktig utgångspunkt i samarbetet kring utbildningarna är att de ska ha en nära forskningsanknytning.
– Att säkerställa en nära forskningsanknytning är en central del i vårt samarbete där vi kan dra nytta av vår framstående forskning inom såväl utbildningsvetenskap som de ämnen som ingår i utbildningarna för att möta de utmaningar vi står inför, säger Annika Strömberg.
Ska ge fler behöriga lärare
En av utmaningarna är att det saknas behöriga lärare och förskollärare. Enligt Skolverkets senaste nationella lärarprognos beräknas det finnas en brist på omkring 10 600 behöriga lärare och förskollärare i Sverige år 2038. Prognosen visar dock att bristen varierar stort mellan olika lärarkategorier, störst väntas bristen bli på förskollärare medan det kan bli ett överskott inom vissa andra lärarkategorier.
I början av december förra året kom ett betänkande av den statliga utredningen om att utveckla lärar- och förskollärarutbildningarna, där flera förslag till förändringar presenterades. Några av de föreslagna förändringarna är högre kunskapskrav, färre examensmål och mindre fokus på teoretiska kunskaper. Ett stort fokus är ökad samverkan, något som lärosätena redan sedan tidigare identifierat som viktigt.
En styrgrupp med representanter från varje lärosäte ska nu bildas för att leda samarbetet och en arbetsgrupp per program med representanter från varje lärosäte ska utses för att föreslå en gemensam programplanering. Avsiktsförklaringen gäller tills vidare.
Kontaktperson

Sidan uppdaterades 2025-03-25