Stort intresse för Äventyrspedagogik

En magisk portal eller en skattkarta blir en inspirerande start på vägen mot kunskap.

Sommarkursen i Äventyrspedagogik vid Högskolan i Gävle ger pedagoger nya verktyg för att skapa ett lustfyllt och engagerande lärande. Kursen har i sommar lockat hela 440 sökande till 50 platser.

Christina Holmgren och Cecilia Eriksson

Christina Holmgren och Cecilia Eriksson med en "portal" som ska ge barnen en väg in i äventyret. "Det handlar om att göra barnen nyfikna och byta miljö”, berättar Cecilia Eriksson. Foto: HiG

Hur kan ett uppdrag från Bergakungen, en magisk portal i skogen eller en mystisk skattkarta bli nyckeln till samarbete och ett sätt att lära sig nytt inom matematik eller svenska?

I sommarkursen Äventyrspedagogik får deltagarna lära sig hur de planerar och genomför spännande äventyr för eleverna, med uppdrag som knyter an till läroplanen.

– Man lär sig att bygga upp ett pedagogiskt äventyr från grunden, med inslag av till exempel matematik, svenska, idrott, musik och drama, berättar Christina Holmgren, som är kursansvarig tillsammans med Cecilia Eriksson.

"Flera sinnen samtidigt"

Kursen är på distans och riktar sig till den som arbetar inom skola, fritidshem, förskola med barn och unga. Den innehåller inspiration och konkreta verktyg för att skapa egna äventyr som engagerar barnen.

– Barn får använda flera sinnen samtidigt och arbeta praktiskt med både kropp och känslor. Barnen får använda flera uttrycksformer och sinnen samtidigt vilket gynnar deras lärande, säger Christina Holmgren.

Deltagarna kan anpassa äventyret till förskola, skola eller fritidsverksamhet. Deltagarna får både teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet, och skapar ett eget äventyr som de redovisar och delar med kurskamraterna.

– Eftersom det handlar om att aktivera eleverna, att skapa stämning och få dem engagerade och röra sig är det bra om man kan vara utomhus – men det är inget måste. Det handlar om att eleverna ska lösa ett uppdrag tillsammans. Det stärker relationen mellan barnen och det är vanligt att barnen fortsätter leka äventyret efter att det är avslutat, säger Cecilia Eriksson.

"Stärker självkänsla och är relationsbyggande"

I sommar får kursdeltagarna inspireras av ett äventyr om Bergakungen, taget ur SVT:s julkalender "Trolltider". Idén är att Bergakungen håller på att vakna och att de måste lösa ett antal uppdrag för att han ska sova i 100 år till.

– Äventyrspedagogik är ett arbetssätt som stärker självkänsla, samarbete och är relationsbyggande – samtidigt som barnen får ett starkt emotionellt engagemang i lärandet, säger Christina Holmgren.

Fakta: Ett äventyrs upplägg

Ett pedagogiskt äventyr består i kursen av fyra faser:

  1. Separation – skapa en ny miljö och väcka nyfikenhet. ”I ett upplägg har vi byggt en ”portal” som barnen får kliva in igenom och som blir en start på äventyret. Det handlar om att göra barnen nyfikna och byta miljö”, berättar Cecilia Eriksson.
  2. Upplevelse – barnen löser uppdrag och utmaningar.
  3. Återkomst – gruppen utvärderar tillsammans.
  4. Integrering – Barnen får reflektera över vad de lärt sig och hur det kan användas vidare.

Fakta: Sommarkurser på Högskolan i Gävle

Högskolan i Gävle erbjuder ett 20-tal sommarkurser varje år, både på distans och på campus. Kurserna riktar sig till såväl nya som tidigare studenter, och täcker ämnen som programmering, pedagogik, teknik, psykologi och ekonomi.

Läs mer om sommarkurserna här Länk till annan webbplats.

Sidan uppdaterades 2025-06-23