Möt Vilgot och Elsa – ständigt på språng!
De utmanas av att försöka lösa tekniska och naturvetenskapliga problem. Genom tekniksprånget hoppas Elsa Brykt och Vilgot Enfors få nya insikter inför framtida karriärval samtidigt som de inspirerar skolelever och får en inblick i den akademiska miljön.

Vilgot Enfors och Elsa Brykt. Foto: Anna Sällberg
Elsa Brykt läste naturvetenskapliga programmet på gymnasiet när hennes klass fick besök av en tekniksprångare från just Högskolan.
– Hon berättade vad hon fick göra och jag tyckte att det lät intressant. Sedan kollade jag på hemsidan och tyckte att det verkade inspirerande att jobba på Högskolan i Gävle. Dessutom trivs jag jättebra i studiemiljö så det här är verkligen platsen för mig, säger hon.
Byggde en egen dator
Det finns cirka tio ställen, med två platser på varje, som erbjuder tekniksprånget i Gävleområdet. Vilgot Enfors läste teknikprogrammet på Polhemsskolan och sökte sig till Högskolan eftersom han ville få en inblick i verksamheten på ett lärosäte samtidigt som det kan ge idéer till framtida studier.
– Jag vill lära mig så mycket som möjligt och när det gäller mekanik och problemlösning kan jag lätt fastna i saker eftersom jag vill hitta en lösning. När jag var liten var det coolaste man kunde göra att bygga en lådbil med trampor. I årskurs åtta köpte jag delar och byggde en egen dator. Jag vill utmanas tekniskt, säger han.

Sedan de började som tekniksprångare på Högskolan har de fått gå igenom webbsidans programsidor, sammanställa statistik över hur gymnasielever söker sig till olika utbildningar och lärosäten, samt ta emot skolbesök och åka ut på skolor och prata med elever och informera om tekniksprånget.
– Ett större projekt är Teknikmässan i november. Annars tar vi emot grundskoleelever vid workshops till exempel. Vi hade en workshop i Exploratory learning lab med 20 personer, där hälften var utbytesstudenter från Tyskland så då fick vi prata engelska också.
Uppskattar att möta elever
Många uppdrag handlar just om att få jobba praktiskt med elever.
– Det är kul att få möta och prata med elever och åka ut till skolor. Vi utvecklas mycket socialt eftersom vi får prata mycket inför folk. I början var det lite läskigt men redan nu känner vi att vi har utvecklats eftersom vi gör det så ofta, säger Elsa.
Vilgot tänker att han gärna vill utbilda sig till ingenjör och funderar nu på vilken inriktning han ska välja, medan Elsa väljer mellan läkare och ingenjör.
– Jag har alltid tyckt att det är kul att plugga. Natur och teknik lyfts ofta fram som lite svårare ämnen och det triggar mig eftersom jag gillar att utmanas.
Text: Anna Sällberg
Tekniksprånget
Den nationella satsningen Tekniksprånget är ett praktikprogram under fyra månader där den som är mellan 18 och 21 år får testa ingenjörsyrket. Samtidigt är det ett sätt för svenska företag att skaffa sig ett försprång i jakten på ny kompetens.
Målet är att inspirera fler att välja högre tekniska utbildningar och ge en bild av vad som väntar efter studierna. Tekniksprånget drivs av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och är ett samverkansinitiativ mellan regeringen och arbetsgivare runt om i Sverige i behov av högre teknisk kompetens.
Sidan uppdaterades 2025-10-30