- Professionellt lärande – undervisning och elevers lärande i biologi (2012–2015)
Under 2012 påbörjades ett longitudinellt aktionsforskningsprojekt tillsammans med verksamma lärare. Tyngdpunkten de två första åren låg på lärarnas kollegiala utveckling av undervisningen i biologi med ett progressionsperspektiv från åk 1-6. Från och med 2014 har projektet ett fokus mot hur förmågor och färdigheter stimuleras och bedöms. Finansierat av Högskolan i Gävle.
- Pedagogical Content Knowledge (Ämnesdidaktik) and Subject Matter Knowledge in Mathematics and Science Education (2012–2013)
Projektet syftade till att skapa förutsättningar för University of Botswana och Högskolan i Gävle att samarbeta kring ämnes- och ämnesdidaktisk forskning, praxisnära forskning, undervisningsmetoder och kursutveckling inom matematik och naturvetenskap. I Sverige bedrevs bl.a. aktionsforskning med nio verksamma lärare inom biologi och matematik. Aktörssamverkansprojekt med University of Botswana. Finansierat av Sida, University of Botswana och Högskolan i Gävle.
- Kollegialt lärande om undervisning i biologi - fortbildning av verksamma lärare (2011–2012)
Under fortbildning i naturvetenskap introducerades verksamma lärare i ett ämnesdidaktiskt kollegialt lektionsplaneringsverktyg. Syftet var att studera och dokumentera hur verktyget användes för planering av lektioner och reflektion kring genomförda lektioner samt det eventuella lärandet. Finansierat av Högskolan i Gävle.
- European Science Teacher: Scientific Knowledge, Linguistic Skills and Digital Media (2005–2008)
Internationellt utvecklingsprojekt med syfte att bl.a. utveckla metoder, med inriktning mot språkliga metoder och Internet-användning, för att stimulera elevers kunskapsutveckling i naturvetenskap. EU finansierat Comenius-projekt.
- Lärarstudenters ämnesdidaktiska utveckling under lärarutbildningen (2003–2006)
I projektet studerades hur lärarstudenter utvecklar ämnesdidaktiska kunskaper inom naturvetenskap under utbildningen. Inom ämnet biologi fokuserades på området fotosyntesen. VR-finansierat.