
Aihie Osarenkhoe
Professor
Om forskaren
Aihie Osarenkhoe är professor i företagsekonomi och forskningsledare inom ekonomiämnen vid Akademin för Utbildning och Ekonomi. Förutom filosofie doktorsexamen i företagsekonomi från Stockholms universitet, innehar Professor Osarenkhoe ämneslärarexamen i ekonomiska ämnen från Lärarhögskolan i Stockholm.
Aktuell forskning
Hans forskning handlar om att tillämpa relations- och nätverksbyggande verktyg för att studera konsument-, tjänste-, och industriellmarknadsförings problematik såväl nationellt som internationellt kontext. Förnärvarande leder Aihie Osarenkhoe KK-stiftelsens finansierade projekt: ”Innovativa Strategiska Nätverk (ISNET) i alltmer Digitaliserad tillverkningsindustri”. Aihie Osarenkhoe har lett arbetet som ledde till framtagandet av Hållbara Affärsrelationer (HAR). HAR är ett samlingstema för all forskning som bedrivs inom ekonomiämnen vid Högskolan i Gävle. HAR drar nytta av ekonomiämnens mångvetenskaplighet kring ett gemensamt forskningstema.
Strategier för utveckling av hållbar digital transformationskapacitet i SMF (STRIM)
Det tvärvetenskapliga projektet STRIM ska hjälpa länets små och medelstora företag med deras digitala omställning. Projektets målsättning är att stärka det regionala företagsfrämjande systemets förmåga att stötta små och medelstora företag i deras digitala omställningsarbete.
Professor Osarenkhoes forskning berör strategiska marknadsföringsfrågor och marknadsföringsstrategins beståndsdelar såsom kundfokus paradigm/affärspraxis; processerna som berör skapande, utveckling och avveckling av kundrelationer; växelverkan mellan IT och marknadsföringsparadigm och dess implementering; samt om kraften hos relationer, samverkan och nätverk som en grund för marknadskommunikation och internationellt företagande. Det huvudsakliga målet är att integrera marknadsföringsstrategins beståndsdelar för att skapa sammanhållande marknadsföringsstrategi inom ramen för en hållbar företagsstrategi.
Specifikt omfattar Professor Osarenkhoes forskning följande forskningsområden:
- Strategiska nätverk vilket studeras hur ömsesidigt värdeskapande kan utvecklas och tillvaratas. I KK-stiftelsens finansierade projekt - ”Innovativa Strategiska Nätverk (ISNET) i alltmer Digitaliserad Tillverkningsindustri” - studeras hur två tillverkningsföretag hanterar utmaningar när värden alltmer skapas i digitala innovationsprocesser.
- Interaktioner inom och mellan olika intressenter i samhället och hur olika samverkansformer bidrar till långsiktigt värdeskapande och konkurrenskraft nationellt som internationellt.
- Processer rörande skapande, utvecklande och avvecklande av kundrelationer samt samverkan och nätverk som grund för marknadskommunikation och internationellt företagande.
Han är medlem i Editorial Advisory Board, bland annat, i Emerald Emerging Markets fallstudier (EEMCS), Business Process Management Journal och fungerar regelbundet som ”peer‐reviewer” (refereegranskare) för internationella tidskrifter som publiceras av Emerald, Elsevier, Inderscience, Harworth och Taylor & Francis: International Journal of Strategic Business Alliances, Business Process Management Journal, International Journal of Technology Marketing, Journal of Global Marketing och Journal of African Business.
Aihie Osarenkhoe har publicerat över 20 artiklar i välrenommerade vetenskapliga tidskrifter som: European Journal of Marketing, Journal of Relationship Marketing, Journal of Promotion Management, Business Process Management Journal, Business Strategy Series, Journal of Database Marketing & Customer strategy Management, International Journal of Technology Marketing, Journal of Marketing Development & Competitiveness, International Journal of Marketing Studies, Journal of Service Science & Management, and Asian Journal of Information Technology.
Utbildning
1988-1992: Filosofie doktorsexamen företagsekonomi vid Stockholms Universitet.
Inriktning: Marknadsföring och internationellt företagande
Doktorsavhandling: Improving Food Products Distribution in Developing Countries: an analysis of environmental forces influencing food distribution and recommendation for policy reforms.
1986 – 1988: Master of Science examen i företagsekonomi, Företagsekonomiska Institutionen vid Stockholms Universitet. Inriktning: Marknadsföring och internationellt företagande
Examensarbete: The Structure of Food Distribution Systems: a description of the salient features of the channels of distribution and channel participants
1992-1993: Ämneslärarexamen, praktisk-pedagogisk utbildning till lektor i ekonomiska ämnen, Lärarhögskolan i Stockholm. Inriktning: Ekonomiska ämnen
Examensarbete: Ömsesidigt främjande av kunskapstillgänglighetensgrad hos framgångsrika och prestationssvaga elever: ett ställningstagande i inlärningspsykologiska teorier.
Övriga utbildningar
1990 – 1991: Diplom i ekologi, markvård, husdjurs utfodring och vård, Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala. Inriktning: Ekologisk ekonomi
Uppsats: The HADO Project: farming systems in Dodoma and Kondoa Regions of Tanzania and presentation of outlines for positive development
Hösten 2003: Genomgått Utbildning för biträdande handledare (konsten att handleda doktorander).
Anställningar
2012-Tillsvidare: Professor i företagsekonomi, Högskolan i Gävle
2012-Tillsvidare: Forskningsledare för Ekonomiämnen, Högskolan i Gävle
2008-2012: Docent in Företagsekonomi, Högskolan i Gävle & Mittuniversitet i Sundsvall.
2006-2010: Programansvarig/Examinator för MBA i marknadsföring vid Högskolan i Gävle
2002-2008: Universitetslektor i företagsekonomi vid Högskolan i Gävle.
2000- 2002: Högskolelärare Pålmans Handelsinstitut AB i Stockholm
1998-2000: Universitetslektor på Institutionen för Ekonomi och Informatik vid Mälardalens högskola i Västerås
1993-1995: Kursansvarig/Lärarutbildare Institutionen för Yrkespedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm
1993-1999: Lektor och utbildningsledare på ekonomiska, Handels och Administration institutionen vid Ullvigymnasiet i Köping.
1986-92: Doktorand/forskningsassistent, Företagsekonomiska Institutionen, Stockholms Universitet
Övriga arbetslivserfarenheter
1996-1998: External Strategy Consultant, General Electric Company, Stafford, ENGLAND
Medlemskap i professionella organisationer
International Business Information Management Association (IBIMA)
International Academy of African Business Development (IAABD)
British Academy of Management Academy of International Business (AIB).
International Society for Professional Innovation Management (ISPIM)
International Association of Management of Technology (IAMOT)
Scandinavian Academy of Management
Erhållna forskningsanslag
- 4,1 miljoner kr från Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling (2016-2019) för projektet “Innovative Strategic Networks (ISNET) in the age of the digitalized manufacturing industry” (Innovativa Strategiska Nätverk (ISNET) i alltmer Digitaliserad Tillverkningsindustri).
- Linnaeus-Palme project för student och lärarutbyten mellan Hi Goch Makerere University I Uganda. Från 2013- present.
- Riksbankens Jubileumfond, finansierad av Högskolan i Gävle 2012 Forskningsinitieringsanslag för projektet ”Unsatisfactory Diffusion of Low-Tech Medical Innovations – The Case of Oral Rehydration Therapy” (Spridningsproblem för lågteknologiska innovationer – exemplet oral rehydrering).
- Humboldt projektet i samarbete med Professor Anders Östman, GIS Institutet vid HiG 2007-2010.
- Docentmeriteringsmedel (375 000 kr) Högskolan i Gävle 2006-2007.
- Stipendium Svenska Institutet 1986-1990.
- En miljon kr från Tore Browaldh & Jan Wallander forskningsstiftelser (Handelsbankens forskningsstiftelser) 1989-1993.
- Forskningsanslag Styrelsen för u-landsforskning (SAREC) 1989-1990.
- Stipendium för att täcka omkostnader för doktorandprojekt från Stiftelsen Lars Hiertas Minne 1989-1994.
Förutom att erbjuda kurser i Customer Relationship Management, Brand Management, International Business strategi, Marknadsföringsteorier, är Dr Osarenkhoe handledare för kandidat-, magister-och Doktorsavhandlingar. Han är också ansvarig för MBA-programmet i Marketing Management vid Högskolan i Gävle.
Kursutveckling
Har utvecklat och undervisat följande kurser vid Högskolan I Gävle:
- Brand Management (Grundnivå)
- Customer Relationship Management (Avancerad nivå)
- Strategic Marketing (Grundnivå)
- International Business Strategy (Avancerad nivå)
- Business-to-Business Marketing (Industrial Marketing) modulen i kursen Marketing Theory (Avancerad nivå)
- Strategic Management och Consumer Behaviour modulerna inom Master of Business Administration (MBA) programmet i Marketing Management
Undervisningsmaterial utvecklade
- Osarenkhoe, A. & Bennani, A-Z. (2011). “Scandic Hotel Chain in the Baltic: A case of strategic marketing”, Emerald, 2011, Teaching Case in Marketing Management, in Emerald Emerging Markets Case Studies (EEMCS), pp 1-25. Emerald Group Publishing Limited, UK.
- Osarenkhoe, A. (2008), A framework for understanding the imperative role of the informal sector as enabler of economic development in developing countries, In Silver Kyaruzi, I (Ed), African Businesses and Economic Growth : Institutions, Firms, Practice and Policy, Adonis & Abbey Publishers Ltd, London, UK, pp. 147-174.
- Osarenkhoe, A. & Bennani, A. (2006). Strategic marketing in the hospitality industry : a case study of Scandic hotel chain. Management Case Studies. New Delhi: Wiley International.
- Osarenkhoe, A. & Hellsten, L. (2003) International Management– resources and trade in a borderless world. Academia Adacta AB, Lund, Sweden. ISBN ISBN 91-89300-09-2, 202 pages. Samt i anslutning till denna även:
- Hellsten, L. & Osarenkhoe, A. (2006). Internationell ekonomi resurser och handel i en gränslös värld. Enskede: TPB (talbok).
- Hellsten, L. & Osarenkhoe, A. (2000). “Internationell ekonomi - resurser och handel i en gränslös värld”, 1:a upplagan. Academia Adacta, Lund.
- Osarenkhoe, A. & Hellsten, L. (2000) International Management – resources and trade in a borderless world. Academia Adacta AB, Lund, Sweden, Instructor Manual and power point slides, ISBN 91-89300-02-5, 113 pages.
Sidan uppdaterades 2024-04-18