Kontaktkort - forskare

Inställningar görs i metadata

Forskare inom området policy och praxis för likvärdighet i utbildning samt barnets rättigheter och välbefinnande i utbildningskontexter. Francia är professor i pedagogik, och forskningsledare för forskargruppen SEEDS (Studies in Education for Equity, Democracy and Sustainability) vid Högskolan i Gävle.

 

Inom EU GREEN Länk till annan webbplats. är hon är co-ledare för WP7 Accesability, Diversity och Inclusion.

 

Hon har varit vetenskaplig ledare för det strategiska tvärvetenskapliga forskningsområdet Innovativt lärande (2020–2022).

 

Gästlärare på Master of Social Education vid University of Granada sedan 2012 samt adjungerad expert i European Network of Experts on Social aspects of Education and Training (NESET) och medlem i Network Research on Children's Rights in Education vid European Educational Research Conference (EERA) sedan 2008.

 

Utvärderare för internationella forsknings- och samarbetsprojekt vid Universitets- och högskolerådet under 2023–2024.

 

Medlem i EU-kommissionens expertgrupp om stödjande lärmiljöer för grupper som riskerar att underprestera och för att stödja välbefinnande i skolan 2023–2024.

 

Ansvarig för att producera webbartiklar om Equity in Education som publiceras av Statens skolverk från 2019.

 

Genomför flera projekt och forskningsnätverk på nationell och internationell nivå (Europa och Latinamerika).

 

Författare till över 80 publikationer på engelska, franska, spanska och svenska inom områdena jämlikhet, jämställdhet, utbildningspolitik, social hållbarhet, invandrarbarns utbildning och våld i skolan samt jämlikhetsfrågor relaterade till konventionen om barnets rättigheter och Agenda 2030.

 

Praktisk erfarenhet av pedagogiskt arbete med barn och vuxna från olika kulturer och bakgrunder genom arbete som modersmålslärare i Sverige och grundskollärare i Argentina.