
Liya Kalinnikova Magnusson
Universitetslektor och docent
Om forskaren
Liya Kalinnikova Magnusson är universitetslektor i specialpedagogik.
Aktuell forskning
Grundläggande utmaningar i SU avseende inklusion och hur denna utvecklingsprocess kontextualiseras av politiska val i utbildningsreformer internationellt; komparativa studier i utbildning; process of decentraliseringsprocessen och deinstitutionaliseringen i östliga grannländer; läroplansstudier i lärarutbildning; dynamiken i förändringen i målgruppernas mål.
Forskningserfarenheterna byggs upp inom området specialpedagogisk utveckling mot inklusion med fokus på:
- Curricular studies
- Deinstitutionalisering/decentralisering av boendeinstitutioner för barn med komplexa funktionshinder, och utveckling av inkluderande infrastruktur lokalt
- Arvet efter statliga ideologier i länder med autoritära regimer och hur dessa ideologier påverkade formandet av specialpedagogik och utmanade övergången till inkluderande utbildning i dessa länder
STINT-anslag, IB2018-8090.
Projekt ‘Socialt inkluderande genom segregering?’ Ett tri-nationellt samarbete mellan Moldova, Ukraina och Sverige.
VR-anslag N2011-41249-90774-43 [01.01.2012 - 31.12.2014, 31.03.2016]:
Humanresurser i fattigdoms- och funktionshindersarbete: familjeperspektiv i samarbete med Ukraina och Moldova samt förankrat vid Centrum för Rysslands- och Eurasiska Studier vid Uppsala universitet.
Ryska stiftelsen för humaniora (RGNF): RGNF 09-06-06006 (2009).
Internationellt seminarium, Teoretiska och Metodologiska Aspekter på Transdisciplinär forskning om Problem and Teknologier för Anpassad och alternativ kommunikation, at the 7th Eastern- and Central-European Regional conference of Alternative and Augmentative Kommunikation (ECER-AACC). Ryssland, Pomor Statliga Universitet uppkallat efter M. Lomonosov, 29 Juni – 02 Juli, 2009.
Ryska stiftelsen för humaniora (RGNF): RGNF 10-06-94045k/K, tematiskt område:
Komplexa studier i beteende Psykologi. Pedagogik. Livserfarenheter i familjer med små barn med funktionsnedsättningar.
2022 Docent i ämnet pedagogik
2014 – tillsvidareanställd universitetslektor i specialpedagogik, Akademin för utbildning och ekonomi vid Högskolan i Gävle, Sverige.
2012 – 2015 Centrum för Rysslands- och Eurasiska studier vid Uppsala Universitet, Sverige.
2011 – 2013 Universitetslektor i socialt arbete, Akademin för Hälsa och Arbetsliv, Högskolan i Gävle, Sverige.
2011-01-01 – 2011-06-01 Korta vägen, praktik vid Stockholm universitet, Institutionen för socialt arbete, Sverige.
2011 – 2012 ”Docent” (enligt det ryska systemet) vid institutionen för socialt arbete, Institutet för Socialt Arbete och Komplex Trygghet vid Norra Arktiska Federala Universitet uppkallat efter M. Lomonosov i Archangelsk, Ryssland.
2004 – 2010 “Docent” vid institutionen för socialt arbete, vid Pomor Statliga Universitet, uppkallat efter M. Lomonosov, Ryssland.
1999 – 2003 “Docent” i psykologi vid Psykologiska Institutionen vid Pomor Statliga Universitet, uppkallat efter M. Lomonosov, Ryssland.
1999 – Docentgrad i psykologi.
1997 – 1999 Universitetslektor i psykologi vid Psykologiska Institutionen vid Pomor Statliga Universitet uppkallat efter M. Lomonosov, Ryssland.
2000 – 2009 Rehabiliteringscentret för barn med speciella behov, i Archangelsk Kommun och Region, Ryssland (praktiskt arbete med små barn med kognitiva och andra funktionsproblem och deras familjer).
1996 – Försvarade doktorsavhandlingen i Specialpedagogik, vid Defektologiska Forskningsinstitutet vid Akademin för Pedagogiska Vetenskaper, Moskva, Ryssland.
2010-10-13 Validering av doktorsexamen i enlighet med UHR-s krav i Sverige.
1991 – 1995 Defektologiska Forskningsinstitutet vid Akademin för Pedagogiska Vetenskaper, Moskva, Ryssland.
1995 – Certifikat för den högsta kvalificeringsgraden som speciallärare.
1986 –1997 Barnhem för barn med kognitiva funktionsnedsättningar, Regionala Utbildningsdepartementet, Archangelsk, Ryssland.
1979 –1986 Irkutsk Statliga Pedagogiska Institut, Ryssland, Institutionen för Defektologi, inriktning: speciallärare för kognitivt funktionsnedsatta barn, förskollärare; logoped.
Internationella utbildningsprojekt (mobilitet/ utveckling):
2021-2022
Linnaeus-Palme project 3.3.1.34.12724-2019 - Högskolan i Gävle, Akademin för utbildning och ekonomi, 2019-11-08 - Linnaeus-Palme Partnership focusing on issues of democracy for social inclusion and sustainability in teaching by exchange teachers and students from HE partner universities (UNSAM; Argentina and Sweden, HiG) –project coordinator.
2021-2022
Discovering youth Perspective through Activism and Leadership: Insights from Northwest Russia and the Nordic States”, Nordic council of Ministers, project number: 1020170 – project partner.
2019-2020
Project ‘Promoting Social Inclusion of Youth in Northern Industrial Towns: Experiences in Finland, Sweden, and Russia’. REF: Nordic-Russian co-operation, Nordic council of Ministers Project number: 18113 – project partner.
2018-2019 Linnaeus-Palme project 3.3.1.34.10922-2018 - Högskolan i Gävle, Akademin för utbildning och ekonomi. Planering Project grant (UNSAM; Argentina and Sweden, HiG)- project coordinator.
Kurser
- Examensarbete i pedagogik 15 hp
- Fritidshemmets och skolans organisatoriska och historiska bakgrund 7,5 hp
- Förskolepedagogik och -didaktik 1: Barn i kultur och natur 30 hp
- Specialpedagogik med inriktning mot fritidshem 7,5 hp
- Specialpedagogik med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3 7,5 hp
- Utveckling, lärande och specialpedagogik för ämneslärare 7,5 hp
- Förskolepedagogik och didaktik 5: Förskolan och förskoleklassen i ett internationellt perspektiv 15 hp
- Läraren och lärandet 15 hp
- Inkluderande förskola med inriktning specialpedagogik 7,5 hp
- Kunskap och lärande ur ett historiskt och nutida perspektiv (4-6) 7,5 hp
- Specialpedagogik med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3 7,5 hp
- Specialpedagogik med inriktning mot årskurs 4-6 7,5 hp
- Teorier och metoder inom utbildningsvetenskaplig forskning 7,5 hp
- Perspektiv på läraryrket 7.5 hp
- Vetenskapliga teorier och metoder inom utbildningsvetenskaplig forskning (inkl. VFU) 15 hp
- Utbildningsvetenskaplig forskning 7,5 hp
Sidan uppdaterades 2024-10-21