Inkludering i arbetslivet för sjuksköterskor med utbildning från länder utanför EU/ESS
Ett fyraårigt projekt som syftar till att undersöka hur sjuksköterskor som har en utbildning från ett land utanför EU/ESS och Schweiz kan få ett bättre arbetsliv i Sverige.
Det övergripande syftet med projektet är att undersöka vad som underlättar processen för sjuksköterskor med utbildning från länder utanför EU/EES och Schweiz till ett inkluderande och hälsofrämjande arbetsliv i Sverige.
Projektet planeras omfatta fyra delstudier
- delstudie I och II är intervjustudier med syfte att studera vilka upplevelser sjuksköterskor med examen från land utanför EU/EES har av att genomföra kompletteringsutbildning alternativt att genom Socialstyrelsen genomföra kunskapsprov och praktisk tjänstgöring för att få svensk sjuksköterskelegitimation.
- Delstudie III är en enkätstudie med syfte att beskriva och jämföra hur sjuksköterskor som genomfört kompletteringsutbildning, kunskapsprov och praktisk tjänstgöring eller gått ordinarie sjuksköterskeprogram för att få svensk sjuksköterskelegitimation skattar; tro på sin egen förmåga/self-efficacy, självskattad kompetens inom yrket, samt utveckling och lärande.
- Delstudie IV är en longitudinell enkätstudie med syftet att följa sjuksköterskorna ut i arbetslivet för att undersöka vad som predicerar självskattad kompetens, hälsa och välbefinnande i arbetslivet.
Projektet förväntas bidra med ökad kunskap om vad som kan underlätta inkludering i arbetslivet och vad som kan bidra till ett ökat välbefinnande och en ökad arbetstillfredsställelse för sjuksköterskor med utländsk examen från land utanför EU/EES. Denna kunskap kan ha betydelse för utvecklingen inom både utbildning och arbetsliv vilket i sin tur kan ha betydelse för såväl den patientnära vården som för ett långvarigt hälsofrämjande arbetsliv för sjuksköterskor med utländsk examen som arbetar i Sverige.
Projektets löptid
Projektet pågår under fyra år och beräknas vara i färdigt 2023. Projektet finansieras av Högskolan i Gävle.
Forskare
Denice Högstedt, doktorand, Högskolan i Gävle.
Maria Engström, huvudhandledare, professor, Högskolan i Gävle.
Elisabet Eriksson, biträdande handledare, universitetslektor, Högskolan i Gävle.
Inger Jansson, biträdande handledare, universitetslektor, Göteborgs Universitet
Kontakt:
Denice Högstedt, doktorand Högskolan i Gävle.
Sidan uppdaterades 2025-01-14