Nätverket för livsåskådningsdidaktik
Vi är ett nätverk av forskare med ett gemensamt intresse: att göra livsåskådningsundervisning mer inkluderande genom att lyfta perspektiv som hamnar mellan traditionella religiösa och sekulära positioner.
I takt med att religiösa övertygelser och praktiker minskar och mångfalden ökar, identifierar sig många – särskilt i Sverige – varken som strikt religiösa eller helt sekulära. Trots detta förbiser livsåskådningsundervisningen ofta dessa ”mellangrupper”, vilket begränsar dess relevans.
Genom forskning och innovativa didaktiska strategier vill vi överbrygga denna klyfta och säkerställa att undervisningen speglar de mångfacetterade perspektiv som finns i dagens samhälle och klassrum.

Vår forskning
Det religiösa landskapet i väst har förändrats avsevärt under de senaste decennierna. Sekulariseringen har lett till en minskning av traditionell religiositet, samtidigt som religiös mångfald har ökat genom migration. För att möta dessa förändringar har Sverige och många andra europeiska länder ersatt eller kompletterat religionsundervisning med livsåskådningsundervisning, med målet att skapa en mer inkluderande utbildning som omfattar både religiösa och sekulära perspektiv.
En stor del av befolkningen i europeiska länder utgörs dock av så kallade ”inbetweeners” – individer med vaga religiösa eller semi-sekulära synsätt. De kan beskriva sig själva som andliga men inte religiösa, ofta genom att blanda inslag från olika livsåskådningar eller genom att helt enkelt uttrycka en tro på ”något” bortom den materiella verkligheten. Denna typ av perspektiv är särskilt vanliga i Sverige, där 75 % av svenskarna varken identifierar sig som religiösa i traditionell mening eller som uttalade ateister, vilket skapat en ny form av religiös mainstream.
Den svenska läroplanens binära syn på livsåskådningar – antingen religiösa eller sekulära – utesluter denna majoritet, vilket minskar undervisningens relevans. Nätverket för livsåskådningsdidaktik strävar efter att utveckla den svenska livsåskådningsundervisningen så att den bättre speglar läroplanens i övrigt inkluderande anda genom att även omfatta det semi-sekulära mainstream-perspektivet. För att uppnå detta utvecklar vi breda didaktiska strategier grundade i empirisk forskning och filosofisk vidareutveckling av livsåskådningsteori.
Vår forskning är organiserad i fyra sammanhängande delområden, där varje delområde fokuserar på en central aspekt med målet att skapa en mer inkluderande livsåskådningsundervisning i en semi-sekulär kontext:
Hur uttrycks semi-sekulära perspektiv och attityder bland elever i klassrummet?
Vilka utmaningar och möjligheter ser lärare för en inkluderande livsåskådningsundervisning i en semi-sekulär kontext?
Hur kan livsåskådningsteori utvecklas för att inkludera semi-sekulära perspektiv och attityder, både i samhället, bland lärare och i klassrummet?
Utifrån resultaten från de tidigare delområdena – vilka didaktiska strategier kan utvecklas för en mer effektiv och inkluderande livsåskådningsundervisning?
Genom att systematiskt undersöka dessa frågor syftar forskarna i nätverket för livsåskådningsdidaktik inte bara till att driva det akademiska samtalet framåt. Genom olika utbildningsinsatser och evenemang vill vi även förse pedagoger med de begrepp, verktyg och didaktiska metoder som behövs för att navigera och undervisa i ett alltmer komplext och mångfacetterat samhälle. På så sätt vill vi säkerställa att livsåskådningsundervisningen är både inkluderande och relevant – nu och i framtiden.
Forskare

Francis Jonbäck, Högskolan i Gävle

Peder Thalén, Högskolan i Gävle

Fredrik Jahnke, Högskolan i Gävle

Caroline Klintborg, Stockholms universitet

Stefan Larsson, Högskolan i Gävle

Johan Liljestrand, Högskolan i Gävle

Carl-Johan Palmqvist, Lund universitet/Högskolan i Gävle

Ingela Visuri, Högskolan Dalarna
Nyheter & publikationer

Ny bokutgivning: Semi-Secular Worldviews and the Belief in Something Beyond
Författare: Carl-Johan Palmqvist och Francis Jonbäck
En växande andel av befolkningen i väst identifierar sig som ”religious Nones” – många av dessa personer avvisar traditionell religion men engagerar sig ändå i andliga praktiker och omfattar tron på något övernaturligt. Denna nya bok utforskar dessa "semi-sekulära" individers livsåskådning och introducerar begreppet Somethingism – tron på något bortom det vardagliga eller transcendent. Författarna granskar kritiskt hur denna tro förhåller sig till förnuftet, erbjuder existentiell tröst och förhåller sig till möjligheten av en transcendent verklighet. En tankeväckande analys av samtida andlighet.
Läs mer här: https://www.cambridge.org/core/elements/abs/semisecular-worldviews-and-the-belief-in-something-beyond/24AA626E435F5383BD2F6046EA9A52C4 Länk till annan webbplats.

Nytt temanummer om semisekulära perspektiv i religionsundervisningen (red Johan Liljestrand och Olof Franck)
Hur kan religionsundervisningen fånga unga människors erfarenheter av att uppfatta sig både som sekulära, att inte tydligt bekänna sig till någon religion, och att samtidigt tro på något ”större” eller främst kulturellt identifiera sig med, till exempel, kristna traditioner? Detta nummer av Religion & Livsfrågor ägnas åt religionsdidaktiska frågor som rör rummet mellan sekuläritet och religiositet – vad som ofta benämns semi-sekuläritet.
Som aktuell forskning visat är en stor majoritet av svenskar vare sig helt religiösa eller icke religiösa. Om religionsundervisning har syftet att knyta an till unga människors erfarenheter finns det skäl att uppmärksamma detta förhållande.
Jahnke, Fredrik. (2023). “Religious literacy: how do we recognize it when we see it, and then what?” I Educating Religious Education Teachers: perspectives of international Knowledge Transfer. V&R Unipress.
Jahnke, Fredrik. (2021). Toleransens altare och undvikandets hänsynsfullhet: Religion och meningsskapande bland svenska grundskoleelever. Diss. Södertörns högskola.
Jonbäck, Francis (Forthcoming) ”Navigating Controversies in Worldview Education. In Olof Franck and Bodil Liljefors-Persson (eds.) Teaching Controversial Issues in Religious Education on Ethics, Values and Beliefs, Routledge.
Jonbäck, Francis (under publicering) ”Semi-sekulära livsåskådningar i religionsundervisningen”. I Stenmark; Mikael och Löfstedt, Malin, Vetenskap, livsåskådning och utbildning: En populärvetenskaplig rapport (CRS Rapporter).
Jonbäck, Francis (2025) “Känslan av något: om att inkludera nåtism i livsåskådningsundervisningen” i Johan Liljestrand & Olof Franck (red.) Religion och livsfrågor 4 (temanummer om semisekulära perspektiv i religionsundervisningen).
Jonbäck, Francis et al (ed.) (2025), Agnosticism special issue in Religions 12(1).
Jonbäck, Francis och Palmqvist, Carl-Johan (2024) “Between belief and disbelief, between religion and secularity: introducing non-doxasticism and semi-secularity in worldview education”, British Journal of Religious Education 46(2).
Jonbäck, Francis (ed.) Agnosticism in the 21st Century. Special issue in Philosophies 10(1)
Klintborg, C. & Rothgangel, M. (2023). Leitbegriffe für einen Religionsunterricht in Kooperation. Impulse aus dem internationalen Kontext. In: T. Krobath & A. Taschl-Erber (Eds) Konfessionnell – Kooperativ – Interreligiös. Liegt die Zukunft des Religionsunterruchts im Miteinander?. Wien: LIT Verlag, s.49–69.
Klintborg, C. 2022. Searching for a Renewal of Religious Education Identity. A Swedish Perspective. In: Discourse and Communication for Sustainable Education, vol. 13, no. 2, pp. 57-71.
Klintborg, C., (2020). Will there be space for young people’s own meaning-making processes in the RE classroom? Existential configurations as a concept and an educational tool. N. Montesano Montessori, & G. Lengkeek (eds.) Opening up Spaces for meaningful enagement in Educational praxis. Utrecht: Eburon, pp.73-88. (publicerad i namnet Gustavsson)
Klintborg, Caroline (2018). “Existential configurations: a way to conceptualize people’s meaning-making”. British Journal of Religious Education, 42(1)
Larsson, Stefan (2025) ”Buddhism”. I Moderna gudar: progressiv religion i vår tid. Johan Adetorp och Stefan Arvidsson (red.). Lund: Arkiv förlag, 133–146.
Larsson Stefan (2022) “Konstruktiv religionskritik och buddhism”. I Konstruktiv religionskritik - filosofiska och pedagogiska perspektiv. Olof Franck och Mikael Stenmark (red.). Stockholm: Sanoma utbildning, 49–82.
Larsson Stefan (2021) “Svenska buddhister och buddhisminfluerade svenskar”. I Människan i en existentiell kultur: En antologi om Människa-Kultur-Religionsprogrammet vid Högskolan i Gävle. Olov Dahlin, Sara Duppils & Jari Ristiniemi (red.), Gävle: Gävle University Press, 71–88.
Liljestrand, Johan. & Franck, Olof. (2024). Introduktion: Semi-sekulära perspektiv på religionsundervisning. Religion & Livsfrågor, (4),
Palmqvist, Carl-Johan och Jonbäck, Francis (2025), Semi-Secular Worldviews and the Belief in Something Beyond, Cambridge UP.
Palmqvist, Carl-Johan och Jonbäck, Francis (2023) “On the rationality of semi-secular simultaneity: a non-doxastic interpretation of the seemingly inconsistent worldviews of some Swedish ‘nones.’” Religious Studies 59(4).
Palmqvist, Carl-Johan (2023) “The old gods as a live possibility: on the rational feasibility of non-doxastic paganism”, Religious Studies 59(4).
Thalén, Peder. (2025) ”Agnosticism Without Ontology? The Search for New Conceptual Tools to Describe the Semi-Secular Condition in Sweden”, in Francis Jonbäck (ed.) Agnosticism in the 21st Century. Special issue in Philosophies 10(1).
Thalén, Peder. (2023) “Learning about What? Non-Confessional Religious Education after the Dissolution of the Binary Categories ‘Religion’ and ‘Secular’.” Social Science 12(10).
Thalén, Peder (2020) “Teaching Secular Worldviews in a Post-Secular Age”. I Religion and Education 47(3).
Visuri, Ingela. Rimondini, Andreas, Brulin, Joel Gruneaun (2023). “Vad händer efter döden? : En religionsdidaktisk omförhandling utifrån unga ’sekulära’ svenskars ambivalens kring det övernaturliga”, Acta Didactica Norden 17(2).
Visuri, Ingela. (2021). Döden i klassrummet: Nya villkor för mötet mellan ’sekulära’ och ’religiösa’ elever. I Tomas Axelsson och Torsten Hylén (Red.), Den nya människan, Möklinta: Gidlunds förlag.
Livsåskådningsdidaktisk podd cast
Sidan uppdaterades 2025-04-15