Skolans mellanrum
Att förebygga hot och våld i skolan genom hållbara relationer — en studie av lärares relationsarbete i skolans mellanrum
Forskningsprojektet finansierades av AFA Försäkring och pågick 2012-2014.
Lärares arbetsmiljö präglas av att de förutom sin egen arbetsmiljö har ett ansvar för sina elevers arbetsmiljö. Detta ansvar innefattar att se till så att relationerna i skolan är trygga och främjar elevernas lärande, vilket är reglerat i lag (SFS, 2010:800). För att fånga komplexiteten i lärares arbetsmiljö kan man använda begreppet utbildningsmiljö (se Lärarförbundet, 2006), vilket omfattar samtliga förutsättningar för lärandet, det vill säga allt som påverkar den dagliga miljön såsom till exempel lokalerna, uppdraget och eleverna. I dagens skola är utbildningsmiljöer utsatta för påfrestningar, till exempel i form av stress, hot och våld.
Målet med studien var att bidra till en förbättring av utbildningsmiljöer i skolan, genom att undersöka hur personal och elever bygger och upprätthåller relationer som främjar utbildningsmiljöer. Ett särskilt intresse riktades mot de informella sociala situationerna och ställena i skolan.
Referenspersoner för projektet:
Professor Gert Biesta
Professor Jan van Tartwijk
Professor Peter Gill

Sidan uppdaterades 2025-03-04