ICT4Learn

ICT4Learn (tidigare IT i Lärande) är en forskningsgrupp inom utbildningsvetenskap vid Högskolan i Gävle som undersöker hur informations- och kommunikationsteknologi (IKT) kan förstås och användas imed och för lärande.

Gruppen fokuserar på att analysera de pedagogiska, tekniska och organisatoriska villkor som påverkar digitaliseringens roll i utbildning, med särskild betoning på kritiska och inkluderande perspektiv.

Forskningen inom ICT4Learn bedrivs i nära samverkan med skolor och samhällsaktörer och stöds av två specialiserade miljöer: Digital Learning Lab och Exploratory Learning Lab. Dessa laboratorier utgör en innovativ forskningsinfrastruktur för utforskande och kritiskt granskande studier av utbildningens digitalisering – inklusive hur spelbaserat lärande, virtuell verklighet och datadrivna verktyg påverkar undervisning, elevhälsa och digital kompetens i K–12-skolor.

Inom ramen för nationella samarbeten, såsom Grade, Upgrade, and Liked, bidrar forskningsgruppen med spetskompetens i design- och praktiknära forskning om hur digitala teknologier omsätts i lärmiljöer, samt hur de formar villkoren för elevernas lärande, välbefinnande och framtida handlingsutrymme i en digitaliserad värld.

Fokusområden

ICT4Learn är involverat i flera nationella och internationella forskningsprojekt inom sex fokusområden.

  • Digitala lärmiljöer och undervisningsdesign
  • AI och adaptivt lärande
  • Interaktiv teknologi (AR, VR, simuleringar)
  • Digital kompetens och kritiskt tänkande
  • Datafiering och lärandeanalys (Learning Analytics)
  • Digitalt välmående och dess påverkan på elever och lärare

Pågående forskningsprojekt

Här är ett urval av de forskningsprojekt som drivs inom ramen för forskningsgruppen

Inom ramen för Digital Learning Lab (DLL) genomförs explorativa studier tillsammans med lärare för att undersöka utmaningar och möjligheter med att använda VR för undervisning och lärande. Studierna berör t.ex. undervisning inom högre utbildning och i olika ämneskontexter på gymnasiet. I det senare fallet samarbetar vi idag med lärare i Gävle och Sandviken, bland annat inom ramen för den sk. ULF-samverkan.

Forskningsgruppen undersöker som del av ett externt utvärderingsuppdrag de upplevelser och uppfattningarna som grundskollärare och elever har av den så kallade en-till-en satsning som en kommun i regionen inledde för drygt ett decennium sedan (en-till-en betyder att varje elev har tillgång till en egen digital enhet för sina studier).

Amelie Nebes (Doktorand UPGRADE), Studerar användningen av digitala system i kvalitetsarbete i förskolor.

Linus Ellström (Doktorand i didaktik) studerar hur lärande tolkas, begripliggörs och representeras inom organisationer som befinner sig i en digital transformationsprocess.

Avslutade forskningsprojekt

Göran Fransson i samarbete med partners vid Umeå universitet (Ola J. Lindberg och Anders D. Olofsson). Projektet pågick under åren 2015–2020 och finansierades av Vetenskapsrådet.

Forskningsprogram Ansvarsfull digitalisering

Ett centralt nav i forskningsgruppens verksamhet är forskningsprogrammet Ansvarsfull digitalisering som ingår i det Strategiska forskningsområdet (SFO) Innovativt lärande.

Medlemmar ICT4Learn

Forskargruppens medlemmar

Maryam Bourbour, lektor i didaktik
Cresantus Biamba, lektor i pedagogik
Johan Neander Christensson, lektor i svenska språket
Amelie Elm, doktorand i pedagogik
Linus Ellström, doktorand i didaktik
Tobias Fredlund, lektor i didaktik
Jörgen Holmberg, lektor i didaktik
Rhode Holmkvist
Ludmila Ivanova
Henrik Lundström, adjunkt i didaktik
Davoud Masoumi, docent i didaktik (forskningsledare)
Amelie Nebes, doktorand i pedagogik
Jessika Nilsson, adjunkt i engelska
Jan Sjölund, adjunkt i svenska språket
Elisabeth Taube, adjunkt i didaktik
Maria Uggla, adjunkt i didaktik
Kristina Walldén-Hillström, adjunkt i didaktik
Claes Westelius, adjunkt i didaktik


Respektive forskares publikationer hittar du i deras forskarpresentation (klicka på namnet).

Kan virtual reality användas i skolans undervisning?

En filmad föreläsning som spelades in av SVT/UR under början av april 2021. Jörgen Holmberg och Göran Fransson berättar om möjliga användningsområden för Virtuella verkligheter (VR) i skolans undervisning och hur praktiknära forskning kan vara en framkomlig väg för att undersöka möjligheter och utmaningar i ett sådant användande.

Kontaktperson

Davoud Masoumi, profilbild

Davoud Masoumi

Docent och excellent lärare

Kontakta Davoud Masoumi vid frågor rörande forskningsgruppen eller läs mer om hans forskning och se hans publikationer i forskarpresentationen.

Exploratory Learning Lab

Exploratory Learning Lab är en innovativ miljö med fokus på spelbaserat lärande. Labbet är ett nav för undervisning där teori möter praktik och innovation.

Mer information om Exploratory Learning Lab

Sidan uppdaterades 2025-06-09