Ansvarsfull digitalisering

Pågående teknisk innovation ställer hela samhället inför komplexa frågor om snabbt förändrade villkor för kunskap, lärande och kompetenser. Inom området Innovativt lärande utforskar forskningsprogrammet Ansvarfull digitalisering (Responsible digitalisation – ReDigital) nya infallsvinklar på vad utbildning är, kan vara och hur den kan bidra till dagens omställningar.

EU har satt upp ambitiösa mål: till år 2030 ska 80 % av alla invånare ha grundläggande digitala färdigheter, vilket innebär säkra och kreativa sätt att skapa, samarbeta och kommunicera, och 20 miljoner människor ska ha digital spetskompetens. För att nå dessa mål krävs omfattande och mångfacetterade insatser. Forskningsprogrammet Ansvarsfull digitalisering tar sig an dessa utmaningar genom att med innovativa tekniska, teoretiska och metodologiska tillvägagångssätt utforska hur samhälleliga och digitala transformationer kan hanteras.

En av de mest angelägna utmaningarna för samhällets digitalisering är den höga energi- och resursförbrukningen som ofta följer med avancerad teknik. Programmet prioriterar därför forskning kring hållbara och ansvarsfulla innovationer. Målet är att inte bara möta framtidens behov av digitalisering och utbildning, utan också att föreslå både nyskapande och etiskt förankrade sätt som detta kan ske på. Genom att adressera dessa samhällsutmaningar strävar programmet Ansvarsfull digitalisering efter att skapa en mer hållbar digital framtid, där kreativitet och integritet kan gå hand i hand.

Programmets övergripande frågeställningar

  • Hur kan framtida kompetensförsörjningar ske på ett innovativt, ansvarsfullt och hållbart sätt för individ, grupper och samhälle?

  • Hur kan oförutsedda konsekvenser med små och stora tekniksprång beaktas i organisering och utveckling av utbildning?

Dessa frågor uppmärksammar samhällsutmaningar inom ett dynamiskt område för olika forskningsämnen såsom utbildningsvetenskap, socialt arbete, pedagogik, didaktik och ämnesdidaktik, företagsekonomi, vårdvetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap och datavetenskap. Forskningsprogrammet Ansvarsfull digitalisering bygger därför tvärvetenskapliga samarbeten med relevans för regional, nationell och internationell nivå.

Forskningsprojekt

Ansvarsfull digitalisering involverar så väl samverkan som flera av Högskolan i Gävles forskargrupper, exempelvis IT i lärande och Governance and Technologies of Education (GATE). Här följer ett urval av forskningsprojekt inom programmet.

Projektet syftar bland annat till att utveckla små och medelstora företags förmåga att fungera som lärande organisationer med en egen förmåga till hållbar digital transformation i Region Gävleborg.

Mer information om STRIM

Med fokus på utbildningsvetenskaplig forskning syftar projektet till att utveckla, testa och utvärdera metoder för professionell samtalsträning med hjälp av Virtual Reality (VR) och artificiell intelligens (AI). AI-styrda avatarer fungerar som interaktiva samtalspartners i känsliga ämnen, vilket ger studenter möjlighet att träna på att leda och analysera samtal i sitt yrkesutövande.

Samarbete sker med företaget Fictive Reality med vilka vi utvecklar egna case för samtalsträning som tränar viktiga förmågor som en integrerad del i undervisningen på några av Högskolans program för lärarstudenter och socionomstudenter.

Projektets huvudfrågor kretsar kring vad professionell digital kompetens betyder i pedagogiskt arbete med barn. Hur utvecklar nyutexaminerande lärare sin professionella digitala kompetens? Hur bidrar professionell digitala kompetens till barns lärande och utveckling?

Förskolan är en nyckel för Sveriges ambition om att vara världsledande på att tillvarata den digitala teknikens möjligheter. Idag saknas emellertid en definition av vad professionell digital kompetens är eller kan vara. Projektet undersöker professionell digital kompetens både i förskola och grundskolans tidiga år.

Hur kan verksamhetsförlagda utbildningsdelen (VFU) i lärarutbildningar underlättas av digital teknik? Forskningen undersöker en applikation för multimodal dokumentation och reflektion som studenter, yrkesverksamma lärare och lärarutbildare kan använda för VFU. Longitudinella trepartssamtal genomförs där samtliga aktörers perspektiv, yrkesförståelse och yrkesspråk kan komma till uttryck och studeras.

Doktorandprojekt

  • Amelie Elm, doktorand i UPGRADE. Digitalisering av förskolors kvalitetsarbete.
  • Linus Ellström, doktorand i STRIM. Digital transformation och lärande i små och medelstora företag.

Exploratory Learning Lab - labb för samverkan

Exploratory Learning Lab vid Högskolan i Gävle fungerar som en central hub för forskningsprogrammet Ansvarsfull digitalisering. Labbet erbjuder en innovativ miljö med fokus på spelbaserat lärande och välkomnar skolklasser, arbetsgrupper, samhällsaktörer och andra intresserade besökare för samverkan och utveckling.

Mer information om Exploratory Learning Lab

Publikationer

Här hittar du ett urval av publikationer från de forskare som är verksamma inom Ansvarsfull digitalisering

Masoumi, D., & Bourbour, M. (2024). Framing adequate digital competence in early childhood education. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-024-12646-7 Länk till annan webbplats.

Mörtsell, S. (2024). Mutual capabilities: Digital platforms in unpredictable pedagogical encounters. Pedagogy, Culture & Society. https://doi.org/10.1080/14681366.2024.2382893 Länk till annan webbplats.

Elm, A., Bergström, P., & Pettersson, D. (2024). The introduction of a software application intended for quality work in four Swedish preschools. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-024-12803-y Länk till annan webbplats.

Mozelius, P. & Humble, N. (2023). Educational Game Design for Girls and Boys. European Alliance for Innovation (EAI), Endorsed Transactions on Creative Technologies, 10, (1-10). https://doi.org/10.4108/eetct.4043 Länk till annan webbplats.

Humble, N. & Mozelius, P. (2022). The threat, hype, and promise of artificial intelligence in education. Springer, Discover Artificial Intelligence, 2 (1), 10.1007/s44163-022-00039-z Länk till annan webbplats.

Kontakt

Sara Mörtsell, profilbild

Sara Mörtsell

Universitetsadjunkt, fil.dr i pedagogik

Kontakta Sara Mörtsell vid frågor rörande forskningsprogrammet eller läs mer om hennes forskning och se hennes publikationer i forskarpresentationen.

Davoud Masoumi, profilbild

Davoud Masoumi

Docent och excellent lärare

Kontakta Davoud Masoumi vid frågor rörande forskningsprogrammet eller läs mer om hans forskning och se hans publikationer i forskarpresentationen.

Forskarskola och GRADEresearch

Forskningsprogrammet medverkar i GRADEresearch, ett forskarskolekonsortium bestående av nio lärosäten som samordnar tre nationella forskarskolor:

  • Forskarskolan för digitala teknologier i utbildning (GRADE)
  • Lärarutbildning och skolans digitalisering (UPGRADE)
  • Forskarskolan för lärande, interaktion och kunskap i en digitaliserad värld (LIKED).

Mer information om GRADEresearch och de tre forskarskolorna. Länk till annan webbplats.

Sidan uppdaterades 2025-01-31