Program onsdag 19 mars

Här finns onsdagens program för NaPSa-konferensen. Programmet kan komma att uppdateras.

Onsdag 19 mars 2025

09.30-10.30

Kaffe med smörgås och Registrering
Bokbord från:
- Liber
- Studentlitteratur
- Natur & Kultur

Lokal: Stora Jadvigasalen 13:111

10.35-12.00

Öppningsceremoni:
Professor Sven Trygged
Prorektor Lars Bengtsson

Keynote: Sexuellt våld i ungdomars nära relationer
Professor Carolina Överlien, Uppsala universitet
Lokal: Stora Jadvigasalen 13:111

12.00-13.15

Lunch (Campusrestaurangen Markan)

13.15-16.30

Workshop: Vem bär ansvaret? Om rollfördelning i svensk äldreomsorg

Lokal: 11:215
Ordförande: Glenn Möllergren, Lunds universitet

De osynliga medproducenterna i hemtjänsten: Äldres engagemang i ofrivillig co-production
Glenn Möllergren, Lunds universitet

Detta symposium fokuserar på hur ansvar fördelas mellan och hanteras av olika aktörer inom äldreomsorgen, så som beslutsfattare, organisationer, professionella och individen själv.
Studie 1 analyserar lokalpolitisk reglering av beslutsfattande om äldreomsorg utifrån vem politiker delegerar rätten att fatta beslut till, diskuterar relationen mellan politiker och tjänstemän och problematiserar vem som styr förvaltningen.
Studie 2 belyser hur målsättningen om att göra äldre personer och deras anhöriga delaktiga under utskrivningsprocessen hanteras i det praktiska arbetet, och diskuterar spänningar mellan delaktighet och ansvar vid planeringen av insatser.
Studie 3 undersöker specialiserad omsorg för personer som åldras med beroendeproblematik. Den belyser hur olika behandlings- och omsorgslogiker formar både verksamheter och klienter, utifrån såväl enskildas behov som föreställningar om målgruppen, samt hur detta påverkar det utförda arbetet.
Studie 4 utforskar kommuners initiativ för deltagarstyrning på mötesplatser för äldre, där individens ansvar lyfts fram under förevändning av empowerment, vilket potentiellt maskerar en personalminskning.
Studie 5 visar hur hemtjänstanvändare blir osynliga co-producers i omsorgen, genom att de dagligen medverkar i planering, koordinering och utförande av de insatser de själva använder, men utan att deras centrala roll erkänns.
Symposiet har utformats i diskussioner inom ramen för doktorandnätverket ÄNDS och syftar till att ge en nyansrik bild av utmaningar och spänningar som präglar de ständiga förhandlingarna om ansvarsfördelningen i svensk äldreomsorg.

Titlar på ingående studier:
Studie 1: Delegation och kontroll: Relationer mellan politiker och tjänstemän i äldreomsorgens beslutsfattande (Avdelningen för socialt arbete, Linköpings universitet)
Studie 2: Delaktighetens gränser: Ansvar och samspel i planeringen av insatser efter utskrivning (Nicoline Annetorp Roth, Institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet)
Studie 3: Behov, föreställningar och praktiker: Specialiserad omsorg för äldre med beroende (Jeanne Højgaard-Bøytler, Socialhögskolan i Lund)
Studie 4: Ansvarsförskjutning under empowerment: Kommuners styrning av mötesplatser för äldre (Monika Larsson, Socialhögskolan i Lund)
Studie 5: Inducerad samproduktion: Hemtjänstanvändares osynliga roll i omsorgsarbetet (Glenn Möllergren, Socialhögskolan i Lund)

Studie 1: Who decides? Experts or the people’s representatives? Policies for decision–making authority about local elder care services in Swedish municipalities
Sara Wittberg, Linköping universitet

Little is known about how public resources within the welfare state is distributed at the local level, i.e. who holds the legal right to decide whether older individuals are entitled to moving to a residential care home or taking a shower on a daily basis, experts or elected officials? The aim of this article is to explore the politicians’ regulation over the public administration through the design of local policies for elder care services. The policies determine delegation, i.e., civil servants’ legal right to make decisions about the welfare services given to older people. The results show that politicians’ to a varying extent delegate authority to make decisions about elder care. Authority is, rather than being given to a social worker, given not only to managers and supervisors within the public administration as well as kept by the politicians themselves.

Studie 2: Att göra delaktighet: Utskrivningsplanering med äldre personer och deras anhöriga
Nicoline Annetorp Roth, Stockholms universitet

According to Swedish policy, health and social care professionals should ensure the participation of older adults and their family members in hospital discharge care planning. This paper explores how this responsibility is operationalised in practice, in relation to the conditions structuring the hospital discharge process. Seventeen group and individual interviews (N=46) were conducted with health and social care professionals and analysed through the ‘structuring voice’ framework. The findings revealed that the work with participation was affected by structural, organisational and individual-level conditions. In light of these, participation was structured in various ways: by obtaining consent and presenting options; persuading and compromising; creating spaces for expressing opinions; shifting responsibilities; structuring choice; and opening and closing the door for family member participation. In conclusion, this study highlights the need to acknowledge the multifaceted conditions of hospital discharge care planning and to provide additional tools for professionals managing dilemmas in transitional care.

Studie 3: "Some may never stop drinking and using, but one becomes a person" – A triangulated homecare for older adults ageing with harmful substance use and complex needs.
Jeanne Højgaard-Bøytler & Håkan Jönson, Lunds universitet

Older adults ageing with harmful substance use arouses frustration in addiction care and eldercare because they do not fit into the way activities are organized. This study investigates specialized homecare for people aging with harmful substance use and complex needs. The material is based on fourteen semi-structured interviews with staff members from three specialized homecare teams in Sweden. Interviews were transcribed verbatim and coded in NVivo.
Findings revealed that harm reduction approaches are used, which has a tremendous influence on building relations and trust between care users and staff. However, findings highlight that different treatment and care logics shape specialized homecare and homecare users, based on individual needs and perceptions on the target group, which influence the work performed.
In conclusion, specialized homecare has the potential to contribute to reducing substance use among care users and reduce the strain on societal resources and help to provide financial gains for society.

Studie 4: Vem har ansvar för äldres hälsa?
Monica Larsson, Lunds universitet

På kommunala mötesplatser runt om i Sverige är syftet att förebygga och främja äldres hälsa genom sociala aktiviteter. Under de senaste åren har mötesplatserna ökat användningen av deltagarstyrning där de äldre själva kommer med idéer, genomför och håller i aktiviteter. Detta skiljer sig från den tidigare modellen där mötesplatsens personal erbjöd både olika aktiviteter regelbundet och mer sällan större evenemang. Förändringen underbyggs av det sociala arbetets begrepp ’empowerment’, som innebär att individer som använder en tjänst ska vara uppmuntrade att använda sin egen förmåga för att tillgodose sina behov. På vissa mötesplatser kan man idag se mindre personalnärvaro och ökat administrativt arbete, ’empowerment’ tillsammans med den neoliberala diskursen om aktivt eller hälsosamt åldrande väcker frågan om vem som är ansvarig för äldres hälsa, individen eller samhället?

Studie 5: Hemtjänstanvändares osynliga roll i omsorgsarbetet
Glenn Möllergren, Lunds universitet

Denna studie undersöker en ofta förbisedd form av co-production inom hemtjänsten, med fokus på äldres aktiva medverkan i utförandet av de tjänster de beviljats. Medan co-production vanligtvis förknippas med frivilligt deltagande, belyser denna forskning en systemisk och icke-frivillig variant som drivs av brister i omsorgsorganisationen.
Baserat på 34 kvalitativa intervjuer och 15 observationer i södra Sverige identifierar studien hur äldre hemtjänstanvändare utför planering, förberedelser, praktiska insatser och emotionellt stöd för att underlätta personalens arbete och förbättra kvaliteten på insatserna. Detta engagemang belyser en paradox: Endast individer som bedöms oförmögna att utföra vissa aktiviteter, som matlagning eller städning, beviljas hjälp; samtidigt blir deras medverkan i dessa uppgifter central för att tjänsterna alls ska kunna utföras.
Att synliggöra denna systemiskt påbjudna co-production väcker viktiga frågor om ansvarsfördelning inom äldreomsorgen och välfärdsstatens framtid.

13.15-14.20

Filmvisning och diskussion

Lokal: 11:217
Ordförande:
Katarina Hollertz, Göteborgs universitet

Konst, forskning och moraliskt aktörskap. Forskningsbaserad dramatiserad film som katalysator för social förändring.
Magdalena Elmersjö (Södertörn högskola), Katarina Hollertz (Göteborgs universitet) & Sara Hultqvist (Lunds universitet)

Vi bjuder in till en workshop där vi delar med oss av erfarenheter av ett projekt där konst och forskning i socialt arbete forskning korsbefruktas. Vi kommer visa en 18 minuter lång dramatiserad kortfilm som baseras på forskning, samt samtala om forskningsbaserad konst som potentiell katalysator för social förändring. Filmens manusförfattare och regissör är Anna Maria Hutri och huvudrollerna spelas av Carl Harlén, Birthe Wingren, Ulla Skoog och Carl Marcus Wikström.

I ett forskningsprojekt med fokus på moralisk stress och moraliskt aktörskap i svensk äldreomsorg, samlades konkreta berättelser om utmanande situationer från professionella in. I fokusgrupper reflekterade chefer, biståndshandläggare och omsorgspersonal över situationer som ger upphov till moralisk stress. Moralisk stress förstås som känslor som härrör från situationer där de visste vad som skulle vara rätt enligt sina professionella etos, men omständigheter utanför deras egen kontroll hindrade dem från att agera i linje med detta. Berättelserna kondenserades till scener och gavs till en professionell manusförfattare. Med scenerna som inspiration producerades ett manus till en fiktiv kortfilm. I ett senare skede spelades en 18 minuter lång kortfilm med professionella skådespelare in. Processen var medskapad; forskare och konstnärer samarbetade under hela processen. Filmen har visats i olika miljöer; till studenter, politiker, forskare, socialsekreterare, chefer, brukarorganisationer etc. Visningen har följts av en reflekterande diskussion enligt metoden ”fördjupade filmsamtal”. Uppmärksamhet ägnas åt de känslor som framkallas av den dramatiserade filmen. Filmen öppnar för kollektivt lärande och sporrar till gemensam handling.

Vi kommer att ge en kort introduktion till samarbetsprojektet. Detta kommer att följas av visning av filmen (på svenska med engelska undertexter). Vi bjuder in alla som är intresserade av samarbetsprojekt där konst och forskning korsbefruktas och som har intresse av att utveckla metoder som kan bidra till social förändring.

13.15-14.20

Parallella seminarier

Lokal: 11:219
Ordförande: Maria Fjellfeldt, Högskolan Dalarna

13.15-13.45 Bildskapande med par i kommunal familjerådgivning
Maria Fjellfeldt & Dalida Rokka, Högskolan Dalarna
Kommentator: Lotta Jägervi

Bildskapande används i sociala arbete, och förespråkas av internationella forskare. Det finns en specifik evidensbaserad intervention som används i det svenska vård- och stödsystemet med personer med depression, men kunskap saknas om huruvida, och på vilket sätt denna intervention är användbar inom kommunal familjerådgivning.
Det övergripande syftet är att fördjupa vår nuvarande kunskap om bildskapande inom svenskt socialt arbete. Det specifika målet är att undersöka bildskapande och användandet av en manualbaserad bildskapande intervention (Blomdahl, 2017) inom socialtjänstens familjerådgivning.
Vilka erfarenheter har familjerådgivare, par och enskilda av bildskapande?
Vilka erfarenheter har familjerådgivare, par och enskilda av manualbaserat bildskapande?
Hur upplever familjerådgivare själva arbetet med bildskapande?
I familjerådgivningens kontext, vilka bildskapande interventioner är särskilt användbara?
Metod: kvalitativa intervjuer med familjerådgivare
Resultat: familjerådgivarnas erfarenheter av att använda bildskapande i familjerådgivning är positiva. De har valt ut vissa delar av interventionen som de tycker är mest lämpade för familjerådgivningens målgrupp.
Slutsatser: work in progress

13.50-14.20 Organising and implementing contact persons and contact families in child protection
Lotta Jägervi & Kerstin Svensson, Lunds universitet
Kommentator: Maria Fjellfeldt & Dalida Rokka

Contact person (CP) and contact family (CF) are interventions with a long history that are currently declining in use. Research is limited and we know little about their use and impact. To better understand when and how CP/CF are utilized it is necessary to uncover their underlying program theory. The first step toward uncovering these underlying logics is to map current practices.

This paper presents the first step in a three-year project and focuses on a crucial question: How do social services in Sweden organize and implement the CP/CF interventions? A survey was distributed to all municipalities in Sweden, focused on the number of children with CP/CF and their ages, volunteer recruitment and collaboration, organization and collaboration within social services, and evaluations and follow-ups. The survey results will inform further research as well as social work with child protection, offering insights into the diverse practices surrounding CP/CF across Sweden.

Lokal: 11:220
Ordförande: Hanna Li Kusterer, Högskolan i Gävle

13.15-13.45 "Life is better now": A longitudinal study on the labour market integration of female migrants with low educational background
Maja Lilja & Hanna Li Kusterer, Högskolan i Gävle
Kommentator: Carina Sommarström

This study aims to explore how a group of female migrants with low educational backgrounds approaches work and employment, examining stability and change over time based on a longitudinal study. Through interviews with four migrant women twice, two and a half years apart, the study explores how their labour market integration was influenced by both personal experiences and societal changes.

The findings reveal contrasting approaches among the women. Some passively followed the guidance of authorities, while others actively made decisions to pursue employment opportunities. The analysis underscores the role of personal factors, like health and the connections to social networks, as well as broader societal changes, such as political shifts, in shaping their integration journeys. Additionally, some of the women wanted to pursue jobs similar to their work-related experiences in their home countries, suggesting a sense of continuity in their approaches to work and employment.

13.50-14.20 Utomeuropeiska kvinnors ideella omsorgsarbete - första delen av ett analyskapitel
Carina Sommarström, Södertörns högskola
Kommentator: Maja Lilja

Kvinnor med migranterfarenhet konstrueras inte sällan som osynliga, passiva objekt utifrån stereotypa fördomar och en tillskriven ”annorlundahet”. Genom en kvalitativ deltagarnära studie framträder andra bilder där kvinnorna snarare fungerar som nav i lokala förändringsarbeten på gräsrotsnivå. De använder till viss del folkbildningens metoder, men rör sig samtidigt utanför den etablerade folkbildningen i ett eget skapat rum mellan föreningsengagemang och socialt arbete. Kvinnorna förändrar förutsättningarna för både sig själva och andra människor. De bedriver social mobilisering, erbjuder platser för gemenskap, bildning och omsorgsarbete i lokalsamhället. Analyskapitlet, som ingår i en avhandling, kan ses som en del i en berättelse om motstånd och omsorgsarbete i vardagen som sällan kommer fram inom vare sig akademin eller den offentliga debatten.

Lokal: 11:221
Ordförande: Anders Kassman, Marie Cederschiöld högskola

13.15-13.45 Risk assessments within child welfare services’ investigations concerning violence in the family
Anders Kassman & Maria Eriksson, Marie Cederschiöld högskola
Kommentator: Marcus Lauri

The study explores risk assessment within CWS investigations in Sweden concerning children exposed to violence in the family, specifically a) the importance of assessment instrument and child characteristics for the extent to which known risk factors for further violence and long term harm to the child are identified and documented in the CWS investigation, and b) the importance of identified and documented risk factors for the assessment of risk and need as well as of apropriate interventions. Data was drawn from the SAVE study 2023 which concerns 1929 CWS investigations from 22 local authorities in six counties in Sweden. Descriptive analysis and logistic regressions were used. The results indicate that there is a clear need of practice improvement as regards research-based risk assessments in CWS investigations in cases of violence to children.

13.50-14.20 “One shouldn’t think about genders”: Swedish social workers making sense of the global discursive battlefield of (de)gendered violence
Marcus Lauri, Mittuniversitetet
Kommentator: Maria Eriksson

The social services are required to establish routines on asking about intimate partner violence (IPV) to increase detection and provide support. We have interviewed social workers about how this is experienced and practiced and are interested in how they articulate the relationship between violence and gender. They often talk about violence in gender-neutral ways, with the occasional reference to ‘men and women’, which triggers self-correction and expressions of discomfort.
Knezevic et al. (2021) refer to the naming of violence as a ‘discursive battlefield’, suggesting that discourses are ‘practices that systematically form the objects of which they speak’ (Foucault, 1972, p. 54). This proposes that how influential actors such as government representatives speak about violence, shapes the understanding and ultimately the handling of it. This article therefore analyses how a discourse of ‘gender-neutrality’ is established as hegemonic in reference to IPV and discuss effects for detecting IPV and providing adequate support.

14.20-14.50

Kaffe med kaka och bokbord
Bokbord från:
- Liber
- Studentlitteratur
- Natur & Kultur

14.50-16.30

Parallella seminarier

Lokal: 11:217
Ordförande: Veronica Ekström, Marie Cederschiöld högskola

14.40-15.10 Integrering av AI i Socionomutbildningen vid Linköpings Universitet
Annsofie Mahrs Träff, Leonard Ngaosuvan & Magnus Wiberg, Linköpings universitet
Kommentator: Matthew Cashman

Historiskt sett har socialt arbete uppvisat ett visst motstånd mot ny teknologi
(Goldkind, Wolf & Jones, 2016). Samtidigt lever vi idag i en värld där snabb pågående
utveckling av AI överskuggar all högre utbildning, inklusive den för socionomer.
Attityderna kring AI inom socionomutbildningen är dock inte kartlagda.
Socionomprogrammet vid Linköpings universitet har avsatt medel för att integrera
artificiell intelligens (AI) i grundutbildningen. Ambitionen är att gå bortom frågor om AI
och examination för att även inkludera AI:s roll inom det samtida sociala arbetets
praktik. Dessutom, regeringen har tilldelat flera lärosäten medel för att skapa kurser i AI
för yrkesverksamma (Regeringen, 2024). Under vårterminen 2025 skapades en
referensgrupp bestående av studenter, lärare och yrkesverksamma att etableras kring
AI-frågor och socionomutbildningen. En enkät som mäter attityder kring AI-teknologins
nytta, begränsningar och förutsättningar distribuerades till studenter, lärare och
yrkesverksamma inom socialt arbete. Resultatet förväntas kartlägga attityder kring AI-teknologi inom socialt arbete. Resultatet av studien förväntas blir en viktig
grundförutsättning för utvecklingen av principer, policy och formulerandet av en
genomtänkt, hållbar och etiskt fungerande strategi för AI inom socialt arbete.

15.15-15.45 Alternativt urval till socionomprogrammet – erfarenheter, utfall och variationer
Veronica Ekström (Marie Cederschiöld högskola ), Anette Bolin (Högskolan Väst) & Martin Molin (Högskolan Väst)
Kommentator: Magnus Wiberg

Alternativa urval finns på flertal akademiska professionsutbildningar i Sverige, exempelvis vid läkarutbildning, tandläkarutbildning, idrottslärarutbildning och arkitektutbildning m fl. Urvalsgrunderna skiljer sig åt men det gemensamma är att sökande till högre akademiska professionsstudier ska få chans att visa praktiska färdigheter, arbetslivserfarenheter, personlig lämplighet och motivation som är särskilt värdefullt för den sökta utbildningen. Denna urvalsform är en kompletterande väg in i högre studier utanför meritpoäng via betyg eller högskoleprov. Två socionomutbildningar som har erfarenheter av arbete med alternativt urval är Marie Cederschiöld högskola samt Högskolan Väst. Syftet med papret är att problematisera konsekvenser för studenter och lärosäten som använder sig av denna form av antagning. Tema så som genomströmning, hur lärosätena tar vara på det som betraktades som särskilt ”värdefullt” vid alternativt urval, men också om detta ”värdefulla” aggregeras och relateras till pedagogiska arbetsformer inom ramen för utbildningens upplägg.

15.50-16.20 Behind the classroom door: Do variations teaching practices influence adolescent subjective well-being? Insights from a latent class analysis in Swedish compulsory school
Matthew Cashman, Mattias Strandh & Björn Högberg, Umeå Universitet
Kommentator: Veronica Ekström

Background: This study aimed to identify distinct patterns of teaching practices in Swedish compulsory schools and their influence on adolescents' subjective well-being, focusing on school satisfaction, learning challenges, and stress. We differentiated among teacher-centered, student-centered, and student-dominated practices using a person-oriented approach. Methods: Data were drawn from a nationally representative sample of 9th-grade students in the Swedish Evaluation through Follow-Up Survey. Latent class analysis identified teaching practice subtypes based on student perceptions, and linear regressions assessed differences in subjective well-being across these subtypes. Results: Three distinct classes emerged: student-centered, student-dominated, and teacher-centered practices. Student-centered practices correlated with moderate school satisfaction and lower learning challenges, while student-dominated practices showed the highest satisfaction but increased stress. Teacher-centered practices resulted in the lowest satisfaction and highest challenges. Discussion: Findings indicate that student-centered and student-dominated practices enhance subjective well-being, though overly autonomous settings may increase stress, underscoring the need for balanced instructional approaches.

Lokal: 11:219
Ordförande: Sabine Gruber, Mittuniversitetet

14.40-15.10 Gestures and bodily actions as part of trouble management and repair sequences in interaction involving persons living with major neurocognitive disorder
Elin Nilsson, Anna Ekström & Lars-Christer Hydén, Linköpings universitet
Kommentator: Maria Hillörn

One common symptom of major neurocognitive disorder (MND) is trouble in related to remembering, which affects the ability to communicate and produce speech. Persons with MND loose track in conversation, have trouble finding the correct information or just the word. Sometimes, the words or information is replaced by other related or similar information, and sometimes there are extended repair-sequences with no candidate information in the end. By means of conversation analysis, we will demonstrate how bodily actions are used to accomplish repair sequences, as replacement for a word or as part of trouble-indicating behaviour. Here, partners’ contributions in terms of candidate words play a crucial part. The findings have practical implications for professionals supporting families living with MND as they often play an important role in the lives of the families. Also, how professionals understand and make use of gestures and bodily actions ought to influence care and support.

15.15-15.45 Ett fältminne som skaver. Om fältrelationer och forskarens svek
Sabine Gruber, Mittuniversitetet
Komentator: Elin Nilsson

Detta bokkapitel är baserat på ett minne från en fältstudie med deltagande observationer som jag genomförde på särskilda ungdomshem (SiS-institutioner) för 15 år sedan. Där jag följde institutionspersonalen i deras arbete med ungdomarna. Händelsen som ligger till grund för min undersökning är knapphändigt nedtecknad i mina fältanteckningar, men tydligt memorerad i mitt minne. Med vägledning av mitt minne nystar jag i vad som egentligen hände den där gången för många år sedan, för att försöka förstå vad som hände på Kungsberget när jag svarade på Samis fråga. Kungsberget är ett av de särskilda ungdomshem jag studerade, och Sami är en av ungdomarna. Händelsen genererar en rad forskningsetiska frågor. En av dem handlar om vetenskapens (ofta) distanserade förhållningssätt och vad det gör både med dem som blir beforskade och med forskaren själv. En annan fråga handlar om i vad mån det alls är möjligt att bedriva etnografisk forskning på låsta institutioner utan att bli del av och medverka till ett institutionellt våld.

15.50-16.20 Individual Placement and Support for Young Adults with Mental Health Problems: exploring adaptations in practice for vocational and educational support in a Swedish welfare context
Maria Hillörn, David Rosenberg, Veronica Lövgren, Helene Hillborg & Magnus Bergmark, Umeå universitet
Kommentator: Sabine Gruber

Innovationer som utvecklats i en annan välfärdskontext kan behöva översättas till svenska förhållanden för att kunna implementeras framgångsrikt. Denna studie involverar kommunala och regionala verksamheter i Sverige i vilka en programtrohetsskala för integrerat stöd i arbete och studier specifikt för unga vuxna med psykisk ohälsa utvecklad i USA har testats. Studien bygger på tidigare resultat som indikerat att vissa anpassningar behöver göras för att passa en svensk välfärdskontext men även utifrån organisatoriska förutsättningar. Fokusgruppsintervjuer har genomförts med verksamheterna med särskilt fokus på hur denna programtrohetsskala kan fungera i deras redan befintliga arbete för unga vuxna med psykisk ohälsa som vill studera eller arbeta. Genom att undersöka vilka översättningar som anses nödvändiga i en svensk kontext samt anledningen bakom anpassningar utifrån lokala och organisatoriska förhållanden kan förståelsen ökas för kontextuella faktorer som behöver beaktas vid implementering och bidra till att minska glappet mellan forskning och praktik.

Lokal: 11:220
Ordförande: Gunilla Egonsdotter, Mittuniversitetet

14.40-15.10 Specialisering och byråkratiska procedurer: erfarna socialarbetares uppfattning om den social barnavårdens utveckling under 2000-talet
Karin Steive, Högskolan i Gävle
Kommentator: Gunilla Egonsdotter

Denna studie undersöker arbetsvillkoren för socialsekreterare inom den sociala barnavården under 2000-talet, med fokus på personalomsättning och specialiseringens roll. Social barnavård präglas av hög personalomsättning och en ansträngd arbetssituation, ofta mer krävande än i andra människovårdande yrken. Tidigare forskning visar att specialisering har introducerats som ett sätt att göra arbetet mer hanterbart och därmed potentiellt minska personalomsättningen. Bureaucratic sludge (ungefär byråkratisk seghet) används för att beskriva den belastning som offentliganställda upplever när de genomför byråkratiska procedurer inom sin organisationsmiljö. Sludge förstås som en kontextuell faktor som påverkar individers upplevelse och tolkning av sina arbetsuppgifter, utan att den nödvändigtvis kan klassificeras som objektivt "bra" eller "dålig". I studien analyseras intervjuer med 15 erfarna socialarbetare som reflekterar över förändringar i arbetsvillkor, personalrörlighet och organisation under de senaste två decennierna. Resultaten ger insikter om huruvida specialisering har bidragit till att fler socialsekreterare orkar stanna kvar i yrket.

15.15-15.45 Sociala tjänster av och med invånare
Sanna Bergman, Umeå universitet
Kommentator: Karin Steive

Socialförvaltningen i Helsingborg lanserade 2022 en ambition att ”förflytta sig från socialtjänst till sociala tjänster”. En utgångspunkt för förflyttningen var den då pågående välfärdssatsningen H22, vilken beskrevs som en ”språngbräda” för hela kommunens innovationsarbete. Genom olika processer och dialoger har förvaltningens medarbetare, tillsammans med intressenter från andra verksamheter och invånare i Helsingborg, förhandlat innebörden av sociala tjänster och hur socialtjänsten ska vara organiserad för att kunna leverera dessa.

Med utgångpunkt i aktör-nätverksteori och översättning, undersöker jag processen att försöka stabilisera sociala tjänster till något konkret och hållbart. Trots att sociala tjänster inte lyckas bli någon ”svart låda” (en stabiliserad aktör som tas för självklar), menar jag att socialförvaltningens försök att förflytta sig från socialtjänst till sociala tjänster kan betraktas som ett sammanhållet nätverk. Med hjälp av begreppet ”obligatorisk passagepunkt” (Callon, 1986) utforskas hur aktörer, relationer och handlingar bidrar till att skapa, upprätthålla och utmana invånaren som central utgångspunkt i nätverket.

15.50-16.20 Några nutida utmaningar för socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd
Gunilla Egonsdotter, Mittuniversitetet
Komentator: Sanna Bergman

Det påtalas ofta att samhället förändrats sedan 80-talet och inte minst utmaningarna inom socialtjänsten. För att utvecklas i min lärarroll har jag under hösten 2024 deltagit i teamträffar vid en socialtjänst. På träffarna som ägt rum två timmar varje vecka, diskuterade handläggare frågeställningar som aktualiserats när människor söker ekonomiskt bistånd. Kontexten är en kommun i Norrland och gruppen handläggare bestod av mellan sex till åtta handläggare samt en teamchef. Syftet med deltagandet har varit att reflektera över de frågor som behandlas för att öka förståelsen för den problematik handläggare ställs inför idag. Min tanke är att presentera en reflekterande text med utgångsläge i tankar som uppstått utifrån deltagandet i ovan nämnda teamträffar. Genom att inspireras av en autoetnografisk metodansats planeras att lyfta de teman som uppkommit i den skriftliga reflektion som jag gjort efter nämnda teamträffarna. Reflektion kommer att kopplas mot tidigare erfarenheter av eget arbete som socionom samt teoretiska perspektiv.

Lokal: 11:221
Ordförande: Susanne Gustafsson, Högskolan Dalarna

14.40-15.10 Obstacles and opportunities in handling the violent part in domestic and family violence. Focus group discussions with social workers and supervisors in rural Sweden
Susanne Gustafsson, Högskolan Dalarna
Kommentator: Hanna Li Kusterer

Drawing on Southern African Critical Masculinity Studies this paper aims to explore social workers degree of agency for combating violence in intimate relationships in a rural Swedish context that in relation to Stockholm and Brussel is becoming increasingly peripheral. In the New Social Service Act (2025) “Prevention” and “availability” are stressed as key terms, but how to handle it? Focus groups discussions with social workers and group leaders show varying limitations: On an organizational level lack of capacity to retain employees, therefore, a lack of experienced colleagues that are embedded in workplace agreements, routines and procedures, and a lack of pedagogical materials on how to deal with issues related to perpetrators of violence. A preliminary conclusion shows the tendencies of a gap between the law’s expectations and social workers’ already vulnerable situations. While this most probably will limit individuals’ access to agency, on a collective level - bargaining
remain enigmatic.

15.15-15.45 Screening and accounting for domestic violence exposure: Policies and practices within a collaborative approach to rehabilitation
Hanna Li Kusterer, Stockholms universitet & Högskolan i Gävle
Kommentator: Susanne Gustafsson

The association between exposure to violence, ill-health and sick leave, and shortcomings in the detection and mapping of domestic violence (DV), has prompted government assignments to coordinate efforts to detect DV and support measures for DV victims. This study investigated the perspectives of professionals within a collaborative approach to rehabilitation from social services, health care, the Swedish Social Insurance Agency and Public Employment Service. The aim was to understand how they worked with the detection of DV and how an individual’s experience of DV was considered in their mapping and proposed measures within health care, rehabilitation and work-oriented activities. Various difficulties at systemic and individual levels were identified, and a lack of consideration of the importance of previous exposure to DV for health and work ability. There is a need to strengthen routines within and between authorities, increase competence in detecting DV and raise awareness of its many consequences.

16.45-18.00

Forsa årsmöte
Lokal: 11:219

17.00-19.00

Doktorandpub

19.00

Konferensmiddag (Clarion Hotel Winns City konferens, Norra Slottsg. 6, fjärde våningen)

Kort musikinslag vid middagen av:
Peter Öberg (sång, gitarr) & Mats Einarsson (bouzouki, dragspel)

Mer information om middagen

Fullständiga papers

För att läsa fullständiga papers använd den länk som fanns med i informationsmailet inför konferensen.

Välkommen till NaPSa 2025!

Sidan uppdaterades 2025-03-06