Gå till eugreenalliance
Sök

ROLE – Research On Learning Environments

Forskargruppen ROLE inom utbildnings­vetenskap intresserar sig för utbildningsmiljöer som holistiska företeelser. Fokus ligger på didaktiska och pedagogiska aspekter av utbildnings-miljöer, särskilt hur fysisk miljö, organisering och arbetssätt kan fås att samspela för bättre lärande och undervisning i skolor och förskolor.

  • Forskningsprojekt

Här är ett urval av de forskningsprojekt som forskningsgruppen driver.

  • Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler (FRAFFÖR)
    Finansiär: FoU-fonden för kommunernas fastighetsfrågor
    Mer information om FRAFFÖR
  • En testbädd för utvärdering av LED-belysning i lärmiljö
    bortom eftermontering
    Finansiär: Energimyndigheten

Rapport från projektet:

  • Hållbar relationell professionalitet (avhandlingsprojekt)

Forskningsprogram Morgondagens lärmiljöer

Forskningsgruppen ROLE är starkt kopplad till forskningsprogrammet Morgondagens lärmiljöer som finns inom det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande.

Hur ser morgondagens lärmiljöer ut och varför? Annelie Frelin, professor i didaktik beskriver och visar nya lärmiljöer och de möjligheter som de ger, med fokus på skolan.

Aktuellt från forskningsgruppen

Ett urval av nyheter från forskningsgruppen och forsknings­gruppens medlemmar.

Medlemmar i ROLE

Medlemmar

Anneli Frelin, professor
Kontakt: anneli.frelin@hig.se

Jan Grannäs, docent
Kontakt: jan.grannas@hig.se

Annika Elm, universitetslektor
Kontakt: Annika.Elm@hig.se

Tobias Fredlund, universitetslektor
Kontakt: Tobias.Fredlund@hig.se

Johan Liljestrand, docent
Kontakt: Johan.Liljestrand@hig.se

Lena O Magnusson, universitetslektor
Kontakt: Lena.O.Magnusson@hig.se

Ingrid Nordqvist, universitetsadjunkt
Kontakt: Ingrid.Nordqvist@hig.se

Wenche Mörck Riekki, universitetsadjunkt
Kontakt: Wenche.Morck.Riekki@hig.se

Anna Wistrand, doktorand
Kontakt: Anna.Wistrand@hig.se

Therese Östlin, universitetsadjunkt
Kontakt: Therese.Ostlin@hig.se

Forskningsseminarier

Vi genomför regelbundna seminarier med texter och inbjudna gäster. För information om tidigare och aktuellt program, kontakta oss.

Avslutade forskningsprojekt

Avslutade forskningsprojekt

Multifunktionshus Södra Hemlingby (förstudie)
Finansiär: GavleFastigheter.

Publikationer från medlemmar

Här hittar du publikationer av forskningsgruppens medlemmar.

Aktuella publikationer

Refereegranskade artiklar

Liljestrand, J. (2024). (Non-)Conceptualisations of teaching and learning in innovative learning environments – a meta-narrative review. SN Social Sciences, 4 (57). 10.1007/s43545-024-00856-2 [Mer information]
Magnusson, L. & Elm, A. (2023). The Entangled Intersection of Children’s and Educators’ Engagement in the Educational Environment of a Preschool. Early Childhood Education Journal. 10.1007/s10643-023-01533-4 [Mer information]
Frelin, A. & Grannäs, J. (2022). Teachers’ pre-occupancy evaluation of affordances in a multi-zone flexible learning environment - introducing an analytical model. Pedagogy, Culture & Society, 30 (2), 243-259. 10.1080/14681366.2020.1797859 [Mer information]

Konferensbidrag

Frelin, A., Grannäs, J., Sundholm, M. & van de Meulebrouck, T. (2023). Evaluation of a School Building Program using Pedagogical Walk-throughs. . [Mer information]
Frelin, A., Grannäs, J. & Mörck Riekki, W. (2023). Innovative learning environments as a place for examination of the concept of team teaching. . [Mer information]

Rapporter

Elm, A. & Magnusson, L. (2024). Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler: Slutrapport FOU-fonden för kommunens fastighetsfrågor. Stockholm: Sveriges Kommuner och Regioner. 80 s. Länk [Mer information]
Elm, A. & Magnusson, L. (2022). Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler : Delrapport 2021. Stockholm: Sveriges Kommuner och Regioner. 46 s. Länk [Mer information]
Engström, A., Elm, A. & Magnusson, L. (2022). Förskolans lärmiljöer : möjligheter och begränsningar. Gävle: 28 s. (FOU-rapport 58) Länk [Mer information]
Frelin, A. & Grannäs, J. (2022). Nya Lärmiljöer : Från vision till pedagogik i två innovativa skolor. Stockholm: (Sveriges Kommuner och Regioner) Länk [Mer information]
Frelin, A., Grannäs, J., Sundholm, M. & Van de Meulebrouck, T. (2022). Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer : Gåturer i fyra skolbyggnader i Stockholms stad. Gävle: Gävle University Press. 117 s. (FOU-rapport 57) Länk [Mer information]

Sociala medier

Vi finns på följande sociala medier

Twitter logotyp

Twitter: @ILEHIGSE1

Publicerad av: Catarina Carlsson Sidansvarig: Sara Perttunen Sundberg Sidan uppdaterades: 2024-03-01
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)