ROLE – Research On Learning Environments
Forskargruppen ROLE inom utbildningsvetenskap intresserar sig för utbildnings-miljöer som holistiska företeelser. Fokus ligger på didaktiska och pedagogiska aspekter av utbildnings-miljöer, särskilt hur fysisk miljö, organisering och arbetssätt kan fås att samspela för bättre lärande och undervisning i skolor och förskolor.
Pågående forskningsprojekt
Här är ett urval av de forskningsprojekt som forskningsgruppen driver.
Nya koncept för morgondagens lärmiljöer
Finansiär: KKS, Fagerhult och Lekolar
Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler (FRAFFÖR)
Finansiär: FoU-fonden för kommunernas fastighetsfrågor
En testbädd för utvärdering av LED-belysning i lärmiljö bortom eftermontering
Finansiär: Energimyndigheten
Forskningsstudie om lärmiljöer
Finansiär: FoU-fonden för kommunernas fastighetsfrågor
Mer information om Forskningsstudie om lärmiljöer
Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer
Finansiär: Ifous/Stockholms stad
Mer information om Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer
Rapport från projektet:
Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer: Gåturer i fyra skolbyggnader i Stockholms stad med en Länk till annan webbplats.
bilaga: Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer Länk till annan webbplats.
Skapade sociala värden i skolbyggnader
Finansiär: Vinnova
Aktuellt från forskningsgruppen
Ett urval av nyheter från forskningsgruppen och forskningsgruppens medlemmar.
Forskningsprogram Morgondagens lärmiljöer
Forskningsgruppen ROLE är starkt kopplad till forskningsprogrammet Morgondagens lärmiljöer som finns inom det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande.
Hur ser morgondagens lärmiljöer ut?
Hur ser morgondagens lärmiljöer ut och varför? Annelie Frelin, professor i didaktik beskriver och visar nya lärmiljöer och de möjligheter som de ger, med fokus på skolan. Inspelningen är gjord av SVT/UR hösten 2021.
Internationella samarbeten
Medlemmar i ROLE
Anneli Frelin, professor
Kontakt: anneli.frelin@hig.se
Jan Grannäs, docent
Kontakt: jan.grannas@hig.se
Annika Elm, universitetslektor
Kontakt: annika.Elm@hig.se
Tobias Fredlund, universitetslektor
Kontakt: tobias.fredlund@hig.se
Johan Liljestrand, docent
Kontakt: johan.liljestrand@hig.se
Lena O Magnusson, universitetslektor
Kontakt: lena.o.magnusson@hig.se
Ingrid Nordqvist, universitetsadjunkt
Kontakt: ingrid.nordqvist@hig.se
Wenche Mörck Riekki, universitetsadjunkt
Kontakt: wenche.morck.riekki@hig.se
Anna Wistrand, doktorand
Kontakt: anna.wistrand@hig.se
Therese Östlin, universitetsadjunkt
Kontakt: therese.ostlin@hig.se
Publikationer
Här hittar du aktuella publikationer från forskningsgruppens medlemmar.
Refereegranskade artiklar
Liljestrand, J. (2024). (Non-)Conceptualisations of teaching and learning in innovative learning environments – a meta-narrative review. SN Social Sciences, 4 (57). 10.1007/s43545-024-00856-2 [Mer information]
Magnusson, L. & Elm, A. (2023). The Entangled Intersection of Children’s and Educators’ Engagement in the Educational Environment of a Preschool. Early Childhood Education Journal. 10.1007/s10643-023-01533-4 [Mer information]
Frelin, A. & Grannäs, J. (2022). Teachers’ pre-occupancy evaluation of affordances in a multi-zone flexible learning environment - introducing an analytical model. Pedagogy, Culture & Society, 30 (2), 243-259. 10.1080/14681366.2020.1797859 [Mer information]
Konferensbidrag
Frelin, A., Grannäs, J., Sundholm, M. & van de Meulebrouck, T. (2023). Evaluation of a School Building Program using Pedagogical Walk-throughs. . [Mer information]
Frelin, A., Grannäs, J. & Mörck Riekki, W. (2023). Innovative learning environments as a place for examination of the concept of team teaching. [Mer information]
Rapporter
Elm, A. & Magnusson, L. (2024). Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler: Slutrapport FOU-fonden för kommunens fastighetsfrågor. Stockholm: Sveriges Kommuner och Regioner. 80 s. Länk Länk till annan webbplats. [Mer information]
Elm, A. & Magnusson, L. (2022). Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler : Delrapport 2021. Stockholm: Sveriges Kommuner och Regioner. 46 s. Länk Länk till annan webbplats. [Mer information]
Engström, A., Elm, A. & Magnusson, L. (2022). Förskolans lärmiljöer : möjligheter och begränsningar. Gävle: 28 s. (FOU-rapport 58) Länk Länk till annan webbplats. [Mer information]
Frelin, A. & Grannäs, J. (2022). Nya Lärmiljöer : Från vision till pedagogik i två innovativa skolor. Stockholm: (Sveriges Kommuner och Regioner) Länk [Mer information]
Frelin, A., Grannäs, J., Sundholm, M. & Van de Meulebrouck, T. (2022). Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer : Gåturer i fyra skolbyggnader i Stockholms stad. Gävle: Gävle University Press. 117 s. (FOU-rapport 57) Länk Länk till annan webbplats. [Mer information]
Kontaktpersoner
Kontakta Anneli Frelin vid frågor rörande forskningsprojektet eller läs mer om hennes forskning och se hennes publikationer i forskarpresentationen.
Kontakta Jan Grannäs vid frågor rörande forskningsprojektet eller läs mer om hans forskning och se hans publikationer i forskarpresentationen.
Sidan uppdaterades 2024-05-17