Riktlinjer för examensarbete och skriftliga uppgifter för studenter vid Akademin för hälsa och arbetsliv

Du som studerar till sjuksköterska eller specialistsjuksköterska har huvudområdet omvårdnad och där finns riktlinjer som du behöver förhålla dig till. Här hittar du också dokument som är användbara när du till exempel ska anhålla om tillstånd från verksamhetschef och exempel på brev du kan använda när du gör undersökningar.

Huvudområdet omvårdnad

Huvudområdet i sjuksköterskeprogrammet och specialistsjuksköterskeprogrammen är omvårdnad. Omvårdnadens mål är att främja hälsa och välbefinnande genom att stärka människors hälso­processer. Fyra kärnbegrepp lyfts fram:

  1. Människa – Varje individ ses som unik med olika behov och upplevelser. Fokus ligger på en helhetssyn där patienten, närstående och vårdare inkluderas.
  2. Hälsa – Hälsa definieras som en känsla av inre balans och meningsfullhet, medan ohälsa ses som en möjlighet till självinsikt och omvärdering av livsmål.
  3. Miljö – Vårdmiljön ska anpassas för att stödja patientens hälsoprocesser, inkludera närstående och säkerställa en trygg och stödjande miljö.
  4. Vårdande – Innefattar både relationella och praktiska aspekter, med fokus på dialog, trygghet och delaktighet. Sjuksköterskans roll är att använda evidensbaserade metoder och ta hänsyn till etiska överväganden.

Genom att teori och praktik kombineras är målet att utveckla dina kunskaper inom anatomi, mikrobiologi, farmakologi, etik och klinisk vård. Reflektion och handledning är viktiga delar i utbildningen för att stödja din personliga och professionella utveckling.

Beskrivning av huvudområdet omvårdnad Pdf, 78.8 kB.

Riktlinjer för examensarbete

När du skriver ditt examensarbete på grundnivå eller avancerad nivå inom huvudområdet omvårdnad finns riktlinjer som du behöver förhålla dig till.

Allmänt

  • Examensarbete omfattar 15 högskolepoäng och ska genomföras som ett självständigt arbete som bidrar till ny kunskap eller tillämpningar av känd kunskap.
  • Arbetsformer: Inkluderar litteraturstudier eller empiriska studier. Utförs vanligen i par på grundnivå men kan göras individuellt på avancerad nivå.
  • Vetenskaplig förhållning: Studenten ska visa kritisk bedömning, problemlösning och förmåga att följa vetenskaplig utveckling.

Projektplanens innehåll

  • Inledande delar: Titel, introduktion, problemformulering, syfte och metodbeskrivning ska inkluderas.
  • Metod: Beroende på studieform (litteraturstudie eller empirisk studie) ska design, urval, dataanalys och forskningsetiska överväganden beskrivas.
  • Tidsplan: En detaljerad tidsplanering ska ingå.
  • Referenser: Referenshantering enligt Harvard- eller Vancouversystemet krävs.

Examensarbetets struktur

  • Formella delar: Titelblad, sammanfattning, abstract, och innehållsförteckning.
  • Introduktion: Ska innehålla en litteraturgenomgång och tydligt definiera centrala begrepp.
  • Metod och resultat: Metodbeskrivningen ska vara detaljerad för att möjliggöra replikerbarhet. Resultatet presenteras strukturerat och neutralt, ofta med hjälp av tabeller och figurer.
  • Diskussion: Innehåller huvudfynd, jämförelse med tidigare forskning, metoddiskussion, kliniska implikationer, och förslag till fortsatt forskning.
  • Bilagor: Informationsbrev, intervjuguider och andra dokument placeras sist.

Opponering

  • Seminarier: Under seminariet granskas arbetet kritiskt av andra studenter enligt en fastställd granskningsmall.
  • Roller: Respondenter försvarar sitt arbete, och opponenter ger synpunkter och leder dialogen.

Etik och publicering

  • Plagiering och fusk: Strikt förbjudet och kontrolleras med plagiatverktyg.
  • E-publicering: Godkända examensarbeten publiceras i Digitala vetenskapliga arkivet (Diva).

Riktlinjer för examensarbete inom omvårdnad Pdf, 434.4 kB.

Om du har påbörjat ditt examensarbete före vecka 13 2023 så ska du förhålla dig till de tidigare riktlinjerna.
Riktlinjer för dig som påbörjade examensarbetet före vecka 13 2023 Pdf, 694.9 kB.

Dokumentation för genomförande av examensarbete

För att säkerställa att examensarbetet uppfyller vetenskapliga och etiska krav har vi sammanställt en uppsättning dokument som guidar dig genom processen. Dessa inkluderar ansökan om tillstånd, exempel på informationsbrev för enkät- och intervjustudier samt en redogörelse för hur deltagare identifieras. Dokumenten är utformade för att stödja dig i att planera, genomföra och dokumentera ditt arbete på ett professionellt och korrekt sätt.

Anhållan om tillstånd från verksamhetschef Word, 41.5 kB.

Exempel informationsbrev enkät Word, 25.5 kB.

Exempel informationsbrev intervju Word, 26.3 kB.

Hur deltagarna identifieras Word, 12.8 kB.

Riktlinjer för skriftliga uppgifter

Form

I programmets kurser ingår skriftliga examinationsuppgifter. De ska skrivas i Times New Roman, 12 punkter med 1 ½ radavstånd. I studiehandledningen för respektive kurs beskrivs uppgifterna. Ibland finns krav på struktur såsom introduktion, metod, resultat och diskussion medan du i andra är mer fri i upplägg och i val av rubriker.

Kraven på de skriftliga uppgifterna avseende utformning och innehåll kommer att öka under programmets gång. Under programmets sista termin genomförs det självständiga examensarbetet och detaljerade riktlinjer för detta finns i nästa stycke.

Textflyt och stil

Rubriker ska inspirera till vidare läsning och spegla innehållet i den efterföljande texten.

Indelningen i stycken är viktig för läsbarheten. En grundregel är att påbörja ett nytt stycke när det kommer en ny tanke eller ett nytt argument i texten. Ett nytt stycke ska markeras tydligt. Det finns två sätt att dela in din text i stycken: indrag vid ny rad eller blankrad utan indrag. Styckena bör inte bestå av en eller två meningar men inte heller vara alltför långa samt följa på varandra i en logisk ordning.

Oavsett hur uppgiften ska utformas ska språkbehandlingen vara korrekt, det vill säga utan stavfel, syftningsfel och meningsbyggnadsfel. Vägledande för språkhantering är Språkrådets Svenska skrivregler Länk till annan webbplats..

Referenshantering

I skriftliga uppgifter är det viktigt att det går att göra tydlig skillnad mellan kunskap och ståndpunkter som hämtats från olika källor (till exempel läroböcker och vetenskapliga artiklar) respektive vad som är egna uppfattningar eller argument. Därför behöver källhänvisningar till kunskap och ståndpunkter som hämtats från olika källor göras på ett korrekt sätt. Hänvisning ska i första hand göras till originalkällor. Du kan välja att skriva källhänvisningar enligt antingen Harvardsystemet Länk till annan webbplats. eller Vancouversystemet Länk till annan webbplats.. Se respektive länk för guidning i hur olika typer av källhänvisningar ska skrivas.

Observera att vid referat kan du hänvisa till en specifik sida medan vid citat måste sida anges. I vissa examinationer finns det krav på att ange sida även vid referat, se i studiehandledningen för respektive kurs vad som gäller för de olika examinationerna.

Använd gärna ett referenshanteringsprogramme som hjälp när du arbetar med källhänvisningar. Instruktionsfilm och guide finns på högskolebibliotekets hemsida.

Läs mer om att skriva referenser

Sidan uppdaterades 2024-11-21