Copywriting

Kurs

Välj utbildningstillfälle

Högskolepoäng

15 hp

Anmälningskod

HIG-12217

Sista ansökningsdag

april 15, 2025

Studieform

Distans

Undervisningsspråk

Svenska

Studietid

september 1, 2025–januari 18, 2026

Antal platser

25

Obligatoriska träffar

0

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Urval

Betyg/Högskoleprov/Högskolepoäng: 40/40/20 %

Om kursen

Kursen Copywriting ger dig chansen att erövra en professionell förmåga att skriva reklamtext och andra sorters texter som behövs för att skapa effektiv marknadskommunikation.

Först studeras reklamens utgångspunkter, strategier och metoder. Hur tänker man när man skapar text avsedd att sälja eller på annat sätt påverka mottagaren eller målgruppen i önskad riktning? Hur fungerar ett varumärke rent kommunikativt? Hur formuleras kommunikativa mål och koncept som håller samman kommunikationsinsatserna över tid? Också språkvetenskapliga perspektiv på säljande text – särskilt i digital kommunikationslogik – introduceras.

Sedan handlar det om att erövra själva det kreativa idéskapandet och skrivandet. Orden ska göra jobbet och det är copywriterns uppdrag att se till att så sker, oavsett om det handlar om att skriva en intresseväckande fras i ett sammanhang präglat av ljud och bild eller en lång självständigt berättande text. Copywritern är den som kommer med de avgörande formuleringarna. Under kursen får du därför chansen att formulera, skriva och pröva idéer löpande. Examinationen består av ett eget reklamprojekt som du arbetar fram självständigt under kursens gång och kan ta med dig vidare ut i arbetslivet för att visa vad du kan.

Sidan uppdaterades 2024-04-19