Copywriting
Kurs
Välj utbildningstillfälle
Hösttermin 2025
Ortsoberoende
Distans, 50% (Halvfart)
Högskolepoäng
15 hp
Anmälningskod
HIG-12217
Sista ansökningsdag
april 15, 2025
Studieform
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Studietid
september 1, 2025–januari 18, 2026
Antal platser
25
Obligatoriska träffar
0
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Urval
Betyg/Högskoleprov/Högskolepoäng: 40/40/20 %
Om kursen
Kursen Copywriting ger dig chansen att erövra en professionell förmåga att skriva reklamtext och andra sorters texter som behövs för att skapa effektiv marknadskommunikation.
Först studeras reklamens utgångspunkter, strategier och metoder. Hur tänker man när man skapar text avsedd att sälja eller på annat sätt påverka mottagaren eller målgruppen i önskad riktning? Hur fungerar ett varumärke rent kommunikativt? Hur formuleras kommunikativa mål och koncept som håller samman kommunikationsinsatserna över tid? Också språkvetenskapliga perspektiv på säljande text – särskilt i digital kommunikationslogik – introduceras.
Sedan handlar det om att erövra själva det kreativa idéskapandet och skrivandet. Orden ska göra jobbet och det är copywriterns uppdrag att se till att så sker, oavsett om det handlar om att skriva en intresseväckande fras i ett sammanhang präglat av ljud och bild eller en lång självständigt berättande text. Copywritern är den som kommer med de avgörande formuleringarna. Under kursen får du därför chansen att formulera, skriva och pröva idéer löpande. Examinationen består av ett eget reklamprojekt som du arbetar fram självständigt under kursens gång och kan ta med dig vidare ut i arbetslivet för att visa vad du kan.
Sidan uppdaterades 2024-04-19