Pedagogik
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin inom vilken man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom pedagogik behandlas fenomen som hänger samman med lärande, undervisning, uppfostran, och villkor för dessa samt andra systematiska påverkansprocesser av betydelse för individen och samhället. Inom ämnet fokuseras på så sätt människors utveckling av kunskaper, kompetens, uppfattningar och förhållningssätt. Inom ämnet studeras pedagogiska fenomen på olika nivåer:
- Individ- och gruppnivå: lärandeprocesser hos individen, individens förutsättningar för lärande samt samspelet mellan individer i olika sociala grupper
- Aktivitetsnivå: den pedagogiska situationen, organisationen och ledningen av denna, eller de metoder för undervisning, uppfostran och annan systematisk påverkan som används
- Samhällsnivå: såsom den pedagogiska verksamheten i förhållande till samhällets olika mål i ett historiskt och komparativt perspektiv där frågor ställs om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer
Forskningen i pedagogik som bedrivs inom Högskolan i Gävle fokuserar på tre nivåer: individ- och gruppnivå, aktivitetsnivå och samhällsnivå, med ett särskilt fokus på lärandeprocesser. Detta gestaltas inom forskningen som bedrivs med uttalade intressen för lärande, undervisningens processer, former och innehåll samt för fostran, formulerat inom projekt som särskilt uppmärksammar social hållbarhet och social rättvisa, inkluderande processer, studie och yrkesvägledning, specialpedagogik för lärande, hälsofostran, bedömningsforskning, ledarskapsforskning, lärande i arbetslivet, studier kring identitetsutveckling, jämförande komparativa studier, ämnesstudiers och pedagogiska handlingsplaners olika villkor samt som läroplansteoretisk forskning. De olika intressena rör sig över de olika nivåerna och ger på så sätt exemplifieringar av hur vi människor formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang.
Kontakt:
Erika Björklund, ämnesansvarig