Australiensisk forskare gästar Högskolan
%20jennifer2.webp)
Jennifer Charteris är anställd som professor vid University of New England i Armidale, Australien. Foto: Anders Munck
Jennifer Charteris, verksam vid University of New England i Australien, gästar Högskolan i Gävle.
Målet med hennes besök är utveckla samarbetet med Högskolans forskare inom det strategiska forskningsområdet Innovativa lärmiljöer.
Jennifer Charteris forskning inom utbildningsvetenskap har rört sig över flera olika fält, men de senaste åren har hon koncentrerat sig på lärmiljöer och ledarskap inom skolor – och kopplingen mellan dessa.
När det gäller lärmiljöer är Högskolan i Gävles forskning framstående, inte bara med svenska mått mätt utan på en global nivå, genom det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande. Det är också Högskolans forskning representerad av Anneli Frelin och Jan Grannäs som lockat henne att besöka Sverige.
- Jag är i Gävle för att träffa Jan och Anneli och för att utveckla samarbetet med dem. Deras forskning har ett gott rykte internationellt och de har en sådan påtaglig närvaro inom det här forskningsfältet, säger Jennifer Charteris.
"Elever uppmanas att vara självständiga i Sverige"
Charteris är ursprungligen från Nya Zeeland, men har arbetat i Australien i många år. Idag är hon anställd som professor vid University of New England och baserad i Armidale, som ligger mellan Sydney och Brisbane på kontinentens östra sida.
Skolornas utformning och design i Australien och Nya Zeeland påminner mycket om dem i Sverige, menar Jennifer Charteris.
- Vi lånar från varandra internationellt, så det finns många likheter, men också skillnader. Jag har noterat att skolor i Sverige har anpassningar för klimatförhållanden som är mycket annorlunda jämfört med hemma. Dessutom är nordisk design känd för att vara innovativ. Jag har observerat att elever uppmuntras att vara mycket självständiga här, och de får ansvar och lär sig att de förväntas bidra till samhället som medborgare, säger hon, säger hon.
Gemensamma miljöer viktigt
Under besöket i Gävle har Jennifer Charteris bland annat besökt Hemlingborg. Huset har kommunal förskola, skola, vård- och omsorgsboende och idrottshall i en och samma byggnad.
- Det var som ett kretslopp och det var inspirerande att se. Gemensamma miljöer inom skolor, där lärare och elever kan interagera med varandra och med det omgivande samhället är väldigt viktigt. Barnen kan se att de är en del av samhället och inte isolerade, och det tror jag skapar individer som ser vilka möjligheter samarbete kan ge och förståelse för hur de olika elementen i samhället hänger ihop.
Sidan uppdaterades 2024-10-09