Gå till eugreenalliance
Sök

Studentintervjuer

Här kan du läsa om vad studenter vid Miljöingenjör  (Co-op) tycker om utbildningen och om hur det är att bo och plugga i Gävle.

Rita Al-Sabti

Namn: Rita Al-Sabti
Program: Miljöingenjör
Hemort: Sandviken

Hon drömmer om ett jobb där hon kan göra skillnad, gärna inom VA-branschen och med hållbarhet i fokus. Därför är 21-åriga Rita Al-Sabti extra glad över att få kombinera ingenjörsstudier med co-op-praktik på Sandviken Energi. - Att vara på ett så brett företag som Sandviken Energi ger mig möjlighet att prova på olika arbets­uppgifter och se vad jag trivs mest med, säger hon.

Rita Al-Sabti studerar på Miljöingenjörprogrammet på Högskolan i Gävle. Under våren kombinerar hon studierna med en betald arbetsperiod – så kallad co-operative education – på Sandviken Energi och affärsområdet vatten.

Den cooperativa utbildningen är frivillig och finns på ett antal program på Högskolan. Som student ansöker man direkt hos företagen eller via skolan om en anställning och man är inte garanterad en plats. För Rita var det självklart att söka och hon är glad över att det var just Sandviken Energi som erbjöd henne en plats.

- Jag bor i Sandviken och känner till Sandviken. Och dessutom är Sandviken Energi ett brett företag med fler affärsområden än bara vatten, säger hon.

Att få arbeta med vatten i någon form lockar Rita i framtiden.

”Vatten är livsviktigt. Ingen kan leva utan vatten”

Kurserna inom programmet – kemi, biologi, mikrobiologi, hydrologi – lockade Rita, som läste natur på Bessemergymnasiet.

- Kurserna fokuserar både på vatten och avfall, men också på förnybar energi, gas och hållbarhet – egentligen allt som Sandviken Energi jobbar med!, konstaterar hon.

Ritas handledare John Östblom, VA-strateg på Sandviken Energi, gick också han miljöingenjörprogrammet på Högskolan i Gävle och var den första årskullen att komma ut på co-op-praktik. Han gjorde sin praktik på Gästrike Vatten för nästan 10 år sedan.

- Det man lärde sig på co-op-perioden får man aldrig i skolan, säger John och konstaterar att arbetsplatsen och handledaren har ett stort ansvar för att ge en bra introduktion till yrket.

- Jag vet hur mycket jag uppskattade att jag fick riktiga arbetsuppgifter, så det vill jag att Rita ska få också, säger han och fortsätter,

- Och det är viktigt att man får chansen att ställa tusen miljarder frågor.

Hittills har Rita arbetat med att sammanställa faroanalyser för vattenverken och senare i vår ska hon se över och uppdatera instruktioner för provtagningar.

Hon känner redan att hon kan koppla mycket av teorin i skolan till arbetsuppgifterna hon nu arbetar med.

- Man blir mer motiverad när man förstår kopplingen mellan kurser vi läser och själva arbetet, säger Rita.

På frågan om vilket hennes drömjobb är svarar Rita med ett leende.

- Det är det jag är här för att ta reda på!

Text och bild: Sofia Wike, Sandviken Energi

Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)