Jari Ristiniemi
Professor
Om forskaren
Jari Ristiniemi är professor i religionsvetenskap och utbildningsledare för masterprogrammet i Religionsvetenskap.
Aktuell forskning
Globalisering och social etik; Etik, estetik, politik och religion; Dostojevskijs idévärld; Barns livsfrågor; Existentiella frågor i forskning och undervisning; Paul Tillichs differentiella monism.
Religionsfilosofi med etik, livsåskådning, social etik med Paul Tillichs social etik, existentiella frågor
Meritförteckning
- Teologie kandidat vid Uppsala universitet 1981-02-03
- Vikarierande präst, Enköping, Finska församlingen 1981–1988
- Beväringspastor, Nylands Brigad, Ekenäs, Finland 1983-01-01–1983-06-03
- Antagen till forskarutbildning vid Teologiska institutionen, Uppsala universitet 1983-10-18
- Teologie doktor i religionsfilosofi 1987-05-15
- Universitetslektor i tros- och livsåskådningsvetenskap vid Uppsala universitet från VT 1988 till 1996-05-30
- Tjänsten som medarbetare och konferensledare på Sigtunastiftelsen 1989-01-01 - 1991-06-30
- Tjänsten som forskare på Svenska kyrkans forskningssekretariat 1991-07-01 - 1992-06-30
- Högskolelektor vid Sköndalsinstitutet/Ersta & Sköndal högskola från ht 92 till ht 96
- Universitetslektor i religionsfilosofi vid Uppsala universitet 1993-07-01 - 1994-12-31
- Examinator på baskursen i Religionskunskap AB, block V, Uppsala universitet, Teologiska institutionen 1993-07-01 - 1994-12-31
- Studierektor, ansvarig för kvalitetssäkringsprogrammet för grundutbildningen vid Teologiska institutionen, Uppsala universitet, 1995-01- 01 - 1996-06-30
- Kursansvarig (uppdragsutbildning) för etikutbildningen vid Ersta & Sköndal högskola fr. o. m. HT 1999
- Universitetslektor vid Högskolan i Gävle fr o m HT 1999.
- Ämnesföreträdare för religionsvetenskap vid Högskolan i Gävle fr. o. m. 2002-10-01–2009-12-31
- Avdelningschef för Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap fr.o.m. 2010-01-01 t.o.m. 201103–21
- Docent i religionsvetenskap vid Högskolan i Gävle 2012–2014
- Professor i religionsvetenskap vid Högskolan i Gävle 2015–
Pedagogiska meriter
- Uppsala universitets lärarutbildning för universitetslärare
- Mentorsutbildning vid Uppsala universitet
- Medlem av mentorskollegiet vid Uppsala universitet
- Mentorn för akademiska lärare, Teologiska institutionen, Uppsala universitet
- Handledarutbildning vid Uppsala universitet
- Handledare inom socialtjänsten
Övriga uppdrag
- Medlem av Svenska kyrkans bekännelsearbete 1991–92
- Medlem av biblioteksrådet vid Teologiska institutionen 1994–95
- Ledamot av jämställdhetskommitté, Teologiska institutionen, Uppsala universitet 1993–94
- Lärarrepresentant i HVS-nämnden vid Högskolan i Gävle fr o m ht 02 t.o.m. ht 2009
- Medlem av the Board of Directors for The North American Paul Tillich Society 2016–2018
Undervisningen utgår från korrelationsmetoden där människors frågeställningar under olika historiska epoker i dåtid och även i nutid utgör utgångspunkten. Följande frågor diskuteras: Vilka frågor människor har ställt under olika tider? Hur har de sökt och söker svar på dessa frågor? Hur förhåller sig vetenskapens svar till livsfilosofiers och religioners svar? Hur avgör vi vad som är relevant, sant eller falskt? Undervisningen görs oftast i reflexiva grupper där deltagarna får definiera och uttrycka sina frågor. En reflexiv yta skapas där olika perspektiv på frågeställningarna kommer till uttryck. Jag har mångårig erfarenhet av uppdragsutbildning inom etiska frågor inom vård och omsorg.
Sidan uppdaterades 2024-04-18