Magisterprogram i Besluts-, risk och policyanalys 60 hp
Vi människor har stora begränsningar som beslutsfattare. Ofta fattas beslut under stor osäkerhet och många faktorer påverkar processen.
Högskolepoäng
60 hp
Anmälningskod
HIG-19103
Sista ansökningsdag
april 15, 2024
Studieform
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Studietid
september 2, 2024–juni 7, 2026
Förkunskapskrav
- Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng
Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.
Urval
Högskolepoäng
Om programmet
Inom alla sektorer av samhället är det nödvändigt att hantera komplicerade beslutsproblem, att upptäcka och bedöma storleken på risker av olika slag och att utforma en adekvat policy för olika verksamheter. Det finns idag vetenskapliga resultat och metoder som är användbara i dessa sammanhang och det pågår en snabb utveckling av mjukvara med syftet att underlätta hanteringen av komplicerade samhälleliga problemställningar. Det är till exempel fråga om program för kunskapsrepresentation i planeringsunderlag, simulering som grundval för prognoser samt olika former av beslutsstöd och expertsystem. Men användningen av dessa metoder kräver förståelse för den underliggande teoribildningen, för mätnings- och värdeteori samt för beslutsfattandets kognitiva och etiska sidor.
Det är vanligt att uppdela beslutsteorin i tre delområden, nämligen normativ, deskriptiv och preskriptiv beslutsteori. Samtliga tre områden behandlas i utbildningsprogrammet. Vidare presenteras mätnings- och värdeteoretiska samt kognitiva aspekter på beslutsfattande. Etiska och juridiska perspektiv diskuteras och rationell utformning av beslutsunderlag, bl.a. genom visualisering, behandlas. En annan betydelsefull del av undervisningen är datorövningar, då olika beslutsstöd prövas och utvärderas.
Utbildningen har en teoretisk grundval med inslag av kritisk reflektion men med fokus på praktisk tillämpbarhet. Utbildningens teoretiska delar kommer att tillämpas i konkreta problemställningar hämtade från näringsliv och offentlig verksamhet. Under utbildningen har du möjlighet att välja ett projekt eller en problemställning som knyter an till din tidigare eller pågående verksamhet eller intresseinriktning. Det är också möjligt att genomföra utbildningen genom att lösa förelagda uppgifter och PM-skrivande. Programmet ger kunskaper och praktiska färdigheter som underlättar komplicerat beslutsfattande.
Programmet ges på halvfart, helt på distans och på svenska.
Examen
Filosofie magisterexamen
Ämnen inom program
Stärk din förmåga att fatta rätt beslut
Magisterprogrammet i Besluts-, risk- och policyanalys lär dig att lättare hantera komplicerade beslutsproblem, analysera risker och policyer. Under utbildningen lär du dig att arbeta med olika slags besluts- och riskproblem. Vetenskapliga metoder och resultat kan användas för att fatta beslut och bedöma risker, samtidigt som datorprogram i snabb takt utvecklas för att hantera komplicerade problem. Du kommer använda både teorier och praktiska verktyg, och en viktig del av utbildningen är ett kritiskt perspektiv på när dessa är tillämpliga.
Tillämpa teorin i praktiken
Utbildningen har en teoretisk grund i bland annat beslutsteori, mätnings- och värdeteori samt kognitionspsykologi. Dessa teoretiska delar tillämpas i konkreta problemställningar hämtade från näringsliv och offentlig verksamhet. Det kan handla om avvägningar vid upphandling, investeringar eller diagnostisering och prioritering inom vården.
Problem från din yrkesroll integreras i utbildningen
Under utbildningen kan du välja ett projekt eller en problemställning som knyter an till din tidigare eller pågående verksamhet. Målet med programmet är att ge dig kunskaper och praktiska färdigheter som underlättar för dig att fatta komplicerade beslut inom näringsliv, förvaltning och vård. Du har också nytta av utbildningen när du ska analysera, bedöma och åtgärda risker samt för att utforma policyer. Kursdeltagarna har olika bakgrunder, från många olika ämnesdiscipliner, vilket ger möjlighet till värdefulla utbyten av erfarenheter.
Studera flexibelt, helt på distans
Programmet ges med 50 procent studietakt och är helt på distans, utan fysiska träffar. Du behöver en dator, headset och webbkamera för att kommunicera med lärare och andra studenter. Du har stor frihet att planera dina studier så att de passar dig själv, t.ex. att jobba på dagarna och studera på kvällarna eller att lägga mycket tid på studierna vissa veckor och mindre tid andra veckor.
Utbildningen och FN:s globala mål
Läs mer om hur utbildningen är kopplad till FN:s globala mål
FN:s globala mål kan innebära intressekonflikter, under utbildningen lär du dig olika sätt att hantera dessa intressekonflikter. Komplexa begrepp som hållbar utveckling och hållbarhet förekommer i beslutsunderlag och policyer av vitt skilda slag. Det är därför viktigt att förstå vad som menas med hållbarhet och att kunna analysera funktion och mening hos denna typ av begrepp.
Målkonflikter i hållbarhetsarbetet
Hållbar utveckling rymmer ofta målkonflikter där det som är hållbart i ett avseende inte behöver vara det i ett annat avseende. Utbildningsprogrammet tar upp flera metoder för hantering av målkonflikter.
Forskning om beslutsfattande
Utbildningsprogrammet behandlar metoder för hur konsekvenser av beslut kan värderas. Exempelvis ger beslut kring stora byggnads- och infrastrukturprojekt, som byggnation av vindkraftsparker, konsekvenser både lokalt och globalt vilket kräver att värderingar av dessa konsekvenser görs. Inom ämnesgruppen pågår bland annat forskning om beslutsfattande i samband med lokalisering av vindkraft. Ett annat forskningsprojekt handlar om hur människors ställningstaganden för att minska sina koldioxidutsläpp kan påverkas av inre och yttre faktorer.
Nyckeltal, index och sammanfattningsmått
För att mäta framgångar i arbetet med de globala målen används ett stort antal nyckeltal och indikatorer. De olika måtten används ofta för olika rangordningar och som underlag för det fortsatta arbetet. I utbildningsprogrammet tillämpas, problematiseras och diskuteras olika mätmetoder och sammanvägningar av flera olika mått.
Högskolans kvalitetsarbete
Här kan du läsa mer om Högskolan i Gävles kvalitetsarbete och hur du som student kan bidra i arbetet
Sidan uppdaterades 2024-04-17