Magisterprogram i Besluts-, risk och policyanalys 60 hp

Vi människor har stora begränsningar som beslutsfattare. Ofta fattas beslut under stor osäkerhet och många faktorer påverkar processen.

Högskolepoäng

60 hp

Anmälningskod

HIG-19103

Sista ansökningsdag

april 15, 2024

Studieform

Distans

Undervisningsspråk

Svenska

Studietid

september 2, 2024–juni 7, 2026

Förkunskapskrav

  • Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng

Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Urval

Högskolepoäng

Utbildningsplan

Om programmet

Inom alla sektorer av samhället är det nödvändigt att hantera komplicerade beslutsproblem, att upptäcka och bedöma storleken på risker av olika slag och att utforma en adekvat policy för olika verksamheter. Det finns idag vetenskapliga resultat och metoder som är användbara i dessa sammanhang och det pågår en snabb utveckling av mjukvara med syftet att underlätta hanteringen av komplicerade samhälleliga problemställningar. Det är till exempel fråga om program för kunskapsrepresentation i planeringsunderlag, simulering som grundval för prognoser samt olika former av beslutsstöd och expertsystem. Men användningen av dessa metoder kräver förståelse för den underliggande teoribildningen, för mätnings- och värdeteori samt för beslutsfattandets kognitiva och etiska sidor.

Det är vanligt att uppdela beslutsteorin i tre delområden, nämligen normativ, deskriptiv och preskriptiv beslutsteori. Samtliga tre områden behandlas i utbildningsprogrammet. ­Vidare presenteras mätnings- och värde­teoretiska samt kognitiva aspekter på beslutsfattande. Etiska och juridiska perspektiv diskuteras och rationell utformning av beslutsunderlag, bl.a. genom visualisering, behandlas. En annan be­tydelsefull del av undervisningen är dator­övningar, då olika beslutsstöd prövas och utvärderas.

Utbildningen har en teoretisk grundval med inslag av kritisk reflektion men med fokus på praktisk tillämpbarhet. Utbildningens teoretiska delar kommer att tillämpas i konkreta problemställningar hämtade från näringsliv och offentlig verksamhet. Under utbildningen har du möjlighet att välja ett projekt eller en problemställning som knyter an till din tidigare eller pågående verksamhet eller intresseinriktning. Det är också möjligt att genomföra utbildningen genom att lösa förelagda uppgifter och PM-skrivande. Programmet ger kunskaper och praktiska färdigheter som underlättar komplicerat beslutsfattande.

Programmet ges på halvfart, helt på distans och på svenska.

Examen

Filosofie magisterexamen

Ämnen inom program

Stärk din förmåga att fatta rätt beslut

Magisterprogrammet i Besluts-, risk- och policyanalys lär dig att lättare hantera komplicerade beslutsproblem, analysera risker och policyer. Under utbildningen lär du dig att arbeta med olika slags besluts- och riskproblem. Vetenskapliga metoder och resultat kan användas för att fatta beslut och bedöma risker, samtidigt som dator­program i snabb takt utvecklas för att hantera komplicerade problem. Du kommer använda både teorier och praktiska verktyg, och en viktig del av utbildningen är ett kritiskt perspektiv på när dessa är tillämpliga.

Tillämpa teorin i praktiken

Utbildningen har en teoretisk grund i bland annat beslutsteori, mätnings- och värdeteori samt kognitionspsykologi. Dessa teoretiska delar tillämpas i konkreta problem­ställ­ningar hämtade från näringsliv och offentlig verksamhet. Det kan handla om avväg­ningar vid upphandling, investeringar eller diagnostisering och prioritering inom vården.

Problem från din yrkesroll integreras i utbildningen

Under utbildningen kan du välja ett projekt eller en problemställning som knyter an till din tidigare eller pågående verksamhet. Målet med programmet är att ge dig kunskaper och praktiska färdigheter som underlättar för dig att fatta komplicerade beslut inom näringsliv, förvaltning och vård. Du har också nytta av utbildningen när du ska analysera, bedöma och åtgärda risker samt för att utforma policyer. Kursdeltagarna har olika bakgrunder, från många olika ämnesdiscipliner, vilket ger möjlighet till värdefulla utbyten av erfarenheter.

Studera flexibelt, helt på distans

Programmet ges med 50 procent studietakt och är helt på distans, utan fysiska träffar. Du behöver en dator, headset och webbkamera för att kommunicera med lärare och andra studenter. Du har stor frihet att planera dina studier så att de passar dig själv, t.ex. att jobba på dagarna och studera på kvällarna eller att lägga mycket tid på studierna vissa veckor och mindre tid andra veckor.

Utbildningen och FN:s globala mål

Ikoner för FN:s globala mål

FN:s globala mål kan innebära intressekonflikter, under utbildningen lär du dig olika sätt att hantera dessa intressekonflikter. Komplexa begrepp som hållbar utveckling och hållbarhet förekommer i beslutsunderlag och policyer av vitt skilda slag. Det är därför viktigt att förstå vad som menas med hållbarhet och att kunna analysera funktion och mening hos denna typ av begrepp.

Målkonflikter i hållbarhetsarbetet

Hållbar utveckling rymmer ofta målkonflikter där det som är hållbart i ett avseende inte behöver vara det i ett annat avseende. Utbildningsprogrammet tar upp flera metoder för hantering av målkonflikter.

Forskning om beslutsfattande

Utbildningsprogrammet behandlar metoder för hur konsekvenser av beslut kan värderas. Exempelvis ger beslut kring stora byggnads- och infrastrukturprojekt, som byggnation av vindkraftsparker, konsekvenser både lokalt och globalt vilket kräver att värderingar av dessa konsekvenser görs. Inom ämnesgruppen pågår bland annat forskning om beslutsfattande i samband med lokalisering av vindkraft. Ett annat forskningsprojekt handlar om hur människors ställningstaganden för att minska sina koldioxidutsläpp kan påverkas av inre och yttre faktorer.

Nyckeltal, index och sammanfattningsmått

För att mäta framgångar i arbetet med de globala målen används ett stort antal nyckeltal och indikatorer. De olika måtten används ofta för olika rangordningar och som underlag för det fortsatta arbetet. I utbildningsprogrammet tillämpas, problematiseras och diskuteras olika mätmetoder och sammanvägningar av flera olika mått.

Kontaktperson

Anders Hermansson

Utbildningsledare

Sidan uppdaterades 2024-04-17