Idrottsvetenskapliga programmet, inriktning hälsofrämjande livsstil 180 hp

Är du intresserad av hur idrott och fysisk aktivitet kan främja hälsa och välmående? Vill du vara med och skapa en inkluderande idrottskultur där alla kan delta? Då är det idrottsvetenskapliga programmet något för dig. Här får du bred kunskap inom ämnen som fysiologi, idrottssociologi och ledarskap, med specialisering på anpassad fysisk aktivitet och doping. Välkommen till en utbildning som gör skillnad!

Högskolepoäng

180 hp

Anmälningskod

HIG-19207

Sista ansökningsdag

april 15, 2024

Studieform

Distans

Undervisningsspråk

Svenska

Studietid

september 2, 2024–juni 6, 2027

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg/Högskoleprov: 60/40 %

Utbildningsplan

Högskolepoäng

180 hp

Anmälningskod

HIG-19206

Sista ansökningsdag

april 15, 2024

Studieform

Normal

Undervisningsspråk

Svenska

Studietid

september 2, 2024–juni 6, 2027

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg/Högskoleprov: 60/40 %

Utbildningsplan

Om programmet

Idrottsvetenskap är ett tvärvetenskapligt kunskapsområde som handlar om den idrottande individen och idrottskulturen. Det idrottsvetenskapliga programmet vid Högskolan i Gävle har inriktning mot hälsofrämjande livsstil och förbereder för arbete med idrott och fysisk aktivitet för alla.

Förutom att studera bland annat anatomi, fysiologi, träningslära, kost, idrottssociologi, idrottspedagogik, idrottsekonomi, ledarskap och coaching kommer du att läsa kurser inom programmets två fördjupningsområden: anpassad fysisk aktivitet (AFA) och dopning. AFA syftar till att synliggöra och inkludera olika grupper av människor inom idrotten för att främja en fysiskt aktiv livsstil för alla. Området dopning behandlar både problematiken inom idrotten och missbruket av prestationshöjande preparat både inom arbetslivet och på fritiden. Fältstudier ingår i programmet vilket betyder att du får tillämpa dina kunskaper i nära kontakt med det omgivande samhället, inom privat, offentlig och ideell sektor.

Examen

Filosofie kandidatexamen

Ämnen inom programmet år 1

Flexibelt lärande – studera där du lär dig bäst!

Vårt pedagogiska koncept "Flexibelt lärande" ger dig som student möjligheten att välja mellan olika undervisningsformer, vilket skapar en hög grad av flexibilitet i dina studier. Du har friheten att variera mellan att närvara på campus, delta via videokonferensverktyget Zoom eller ta del av inspelat material på vår utbildningsplattform Canvas under hela utbildningen.

Det flexibla lärandet kan se olika ut i olika kurser och utbildningen kan kräva fysisk närvaro vid Högskolan i Gävle i samband med examinationer. Under programmet förekommer obligatoriska innedagar i Gävle där flexibelt lärande inte är möjligt. Datum för dessa dagar under det första läsåret specificeras i välkomstbrevet vid antagning till programmet. Vi startar med innedagar i Gävle första veckan då du får mer information om programmet och en chans att lära känna andra studenter. Därefter är det fyra tillfällen med innedagar under det första året. Förutom ovanstående tillfällen på plats finns också schemalagda obligatoriska aktiviteter via HiG:s utbildningsplattform, Canvas, och videokonferensverktyget Zoom.

En kompetens som behövs i framtiden

Efter utbildningen har du möjlighet att jobba både inom privat och offentlig sektor. Du har goda kunskaper om den växande idrottssektorn och kan arbeta som exempelvis föreningsutvecklare, idrottskonsulent eller med verksamheter som du själv sätter stark prägel på som konsult eller entreprenör. Du kan leda, planera och genomföra projekt och ge personlig rådgivning inom träning, anpassad fysisk aktivitet och dopning. Du har också möjlighet att fortsätta dina studier på avancerad nivå. Högskolan i Gävle erbjuder masterutbildning i arbetshälsovetenskap.

Certifiering

Efter examen i programmet har du förutom en kandidatexamen i idrottsvetenskap också möjlighet att bli certifierad enligt EuropeActive Standards, EQF level 4, Personal Trainer och EQF level 6, Advanced Health & Exercise Specialist (www.europeactive.eu Länk till annan webbplats.), vilket öppnar en arbetsmarknad i Europa.

Student- och alumnintervjuer

Här kan du läsa intervjuer med några av våra studenter och alumner på Idrottsvetenskapliga programmet. De berättar vad de tycker om utbildningen och om hur det är att plugga i Gävle. Här kan du också läsa om vad tidigare studenter tycker om utbildningen och vad de jobbar med idag.

Martina Nordström, student

"Om jag får drömma, så vill jag jobba med att utbilda barn, ungdomar och deras ledare och tränare inom kost och fysisk prestation. "

 

Program: Idrottsvetenskapliga programmet
Hemort:
Gävle
Det här gör jag när jag inte pluggar:
Tränar, umgås med familj och vänner.

Varför valde du att plugga på Högskolan i Gävle?
Det var delvis den geografiska fördelen, eftersom vi redan var bosatta i Gävle. Men sen lockade det dubbla fördjupningsspåret med AFA och Doping mig lite extra.

Varför valde du just den här utbildningen?
Idrott och träning har alltid varit en stor del av mitt liv, och jag visste egentligen redan 2013 att jag ville plugga till idrottsvetare, men livet kom emellan.

Vad är det bästa med utbildningen?
Det bästa med utbildningen var dels så klart att få träffa nya människor med liknande intressen och utbyta upplevelser och tankar. Men med själva utbildningen tror jag att bredden är det som jag tycker var bäst. Och de praktiska elementen inom kurserna som gav oss möjligheten att applicera kunskapen vi fått med oss på verkligheten.

Är det något annat speciellt med just din utbildning som kan vara bra/roligt att veta?
”Alla på Snö” som är en del av Ledarskap och Coaching 1 kursen var något av det roligaste under utbildningen. Även besöket på Hammargymnasiet under AFA kursen var en upplevelse.

Vad är det bästa med Gävle?
Nu är jag partisk, jag är född och uppvuxen strax utanför Gävle. Men jag tycker om Gävles storlek. Det är inte för litet och inte för stort. Det finns gott om restauranger och mycket att göra och se inom korta avstånd.

Vad vill du jobba med i framtiden?
Om jag får drömma, så vill jag jobba med att utbilda barn, ungdomar och deras ledare och tränare inom kost och fysisk prestation. Det är för mig en hjärtefråga som jag upplever inte får tillräckligt med utrymme inom barn och ungdomsidrotten då den är som viktigast.

Har du något/några tips till den som ska söka till högskolan?
Något jag tyckte gav mig mycket var att jag läste fristående kurser, som ingick i programmet jag var intresserad av, innan jag började själva programmet, detta gjorde att jag hade inblick i hur innehållet i programmet skulle komma att se ut. Plus att jag visste att jag valt rätt program. Men det viktigaste enligt mig: Du är aldrig för gammal för att börja plugga.

David Eriksson, student

"Det är en väldigt bred utbildning vilket leder till otroligt många olika arbetsmöjligheter."

 

Program: Idrottsvetenskapliga programmet
Hemort:
Gävle
Det här gör jag när jag inte pluggar:
Spenderar tid med familjen, tar promenader och spelar playstation 5.

Varför valde du att plugga på Högskolan i Gävle?
Innan jag började studera så jobbade jag i Umeå på Vattenfall och kände att jag ville vidare i karriären. Jag har alltid varit intresserad av idrott och när jag såg att det fanns idrottsvetenskapliga programmet i Gävle så var det en självklarhet att flytta tillbaka till Gävle där familjen bor.

Varför valde du just den här utbildningen?
Jag har alltid varit intresserad av idrott och tittar ständigt på fotboll och spelade själv som yngre. Trivdes väldigt bra när jag var idrottslärare under åren jag bodde utomlands.

Vad är det bästa med utbildningen?
Det är en väldigt bred utbildning vilket leder till otroligt många olika arbetsmöjligheter. Man vet inte riktigt vart man kommer hamna men det är en del av spänningen. För mig har kurserna anatomi och fysiologi samt anpassad fysisk aktivitet varit de roligaste kurserna då kunskapen man får är så otroligt nyttig i livet. Att kunna förstå hur motion och träning påverkar kroppen har varit det bästa med utbildningen.

Hur fungerar det här med flexibelt lärande?
Flexibelt lärande är en utmärkt valmöjlighet. Jag personligen föredrar undervisning på Högskolan men möjligheten att kunna delta på zoom, då man inte har möjlighet att närvara på plats eller när man känner sig lite krasslig, är toppen.

Är det något annat speciellt med just din utbildning som kan vara bra/roligt att veta?
Det krävs inga förkunskaper för att kunna lyckas ta sig igenom kurserna.

Vad är det bästa med Gävle?
Naturen och närheten till allt möjligt. Oavsett vad man vill göra så är resan inte så lång. Då jag gillar att promenera så finns alla möjligheter för mig att ta mig runt stan.

Vad vill du jobba med i framtiden?
Min dröm är att en dag undervisa på antingen en skola eller universitet. Jag älskar att lära ut kunskap och se glädjen hos personerna när de lyckas. Kanske jobba på en förening eller jobba med olika projekt.

Har du något/några tips till den som ska söka till högskolan?
Det är aldrig för sent att byta inriktning eller lära sig nya saker. Välj något som du brinner för.

Anna Häggqvist, fritidssamordnare

"...under utbildningens gång fick jag nya perspektiv och kände att jag ville jobba med idrott och hälsa på en mer övergripande nivå."

 

Utbildning och examensår: Idrottsvetenskapliga programmet med inriktning hälsofrämjande livsstil, examensår 2022

Det här gör jag när jag inte jobbar: Spenderar tid med min familj och vänner. Gillar att vara ute i naturen och löptränar gärna.

Nuvarande arbetsplats och yrke: Fritidssamordnare, Gävle kommun.

Berätta kort om ditt yrke, vägen dit och vad som påverkat ditt yrkesval:
Rollen som fritidssamordnare är bred. Huvuduppdraget är att skapa en aktiv och meningsfull fritid för kommunens invånare, där jag arbetar för att utveckla och främja idrotten i kommunen. I det uppdraget ingår bland annat bidragshantering till idrottsföreningar, vilket i sin tur innebär mycket föreningskontakt.

När examen närmade sig dök tjänsten som fritidssamordnare upp och när jag bestämde mig för att söka så visste jag egentligen inte så mycket om rollen. Men det visade sig vara ett jobb som matchade utbildningen och mina förväntningar på yrket helt perfekt. Tjänsten började som ett vikariat, som blev förlängt och nu har jag blivit tillsvidareanställd.

Vad är det bästa med ditt yrke?
Det finns så mycket bra saker att lyfta med mitt yrke! Men för att nämna några så tycker jag att det är fantastiskt att få jobba för att främja idrott och rörelse. Sen gillar jag att jobbet är varierande, då ingen dag är den andra lik. Jag trivs med att varva kontorsarbete med att komma ut och träffa föreningar eller andra externa aktörer.

Hur har dina studier på HiG påverkat dig i ditt val av yrke och vägen dit?
När jag påbörjade utbildningen så var jag inne på att jag ville jobba mer konkret med träning, exempelvis som personlig tränare. Men under utbildningens gång fick jag nya perspektiv och kände att jag ville jobba med idrott och hälsa på en mer övergripande nivå. Det är till stor del tack vare utbildningen som jag fick möjligheten att jobba med det jag gör idag.

Känner du att du har nytta av din utbildning i ditt yrkesliv?
Jag har stor nytta av min utbildning i mitt yrke. Inte bara innehållet i utbildningen utan också att utbildningen har utvecklat min skriftliga förmåga och även förmågan att inhämta information, vilket är viktigt i mitt arbete. De kurser som jag har haft mest nytta av i yrket är kurserna idrottssociologi och AFA-kurserna.

Vad minns du särskilt från din studietid?
Först och främst alla härliga studiekamrater som bidrog till en rolig studietid. Sedan tycker jag de praktiska momenten där vi fick praktisera det vi lärt oss är lite extra minnesvärda. Både roligt och utmanande att få komma ut i olika verksamheter.

Vilka är dina framtidsplaner?
Just nu är jag föräldraledig och de framtidsplaner jag har nu är att komma tillbaka till jobbet i vår och fortsätta att utvecklas i min yrkesroll och att fortsätta jobba för att främja en aktiv fritid.

Olof Hansson, idrottskonsulent

"Framför allt så värdesätter jag högt att få arbete med något som jag verkligen brinner för."

 

Utbildning och examensår: Idrottsvetenskapliga programmet 2018

Det här gör jag när jag inte jobbar:
På fritiden reser jag gärna när jag får chansen. Utöver det är jag inte sen med att slå på tvn när det vankas olika mästerskap i idrott.

Nuvarande arbetsplats och yrke: Idrottskonsulent, RF-Sisu Gävleborg

Berätta kort om ditt yrke, vägen dit och vad som påverkat ditt yrkesval:
Jag arbetar som idrottskonsulent med huvudfokus på ishockey och fotboll. I samband med att jag skulle avsluta mina studier så kom jag i kontakt med arbetsgivaren första gången. Jag fick möjligheten att jobba en kortare period under sommaren, men bara dagar efter min examen så fick jag ett samtal och erbjudande om fast anställning, vilken jag givetvis tackade ja till.

Vad är det bästa med ditt yrke:
Framför allt så värdesätter jag högt att få arbete med något som jag verkligen brinner för. Idrott är så mycket mer än bara det vi ser på tv, och att få vara en del i utvecklingen för att fler ska få den fantastiska bild som jag personligen har av idrotten känns givetvis otroligt inspirerande.

Hur har dina studier på HiG påverkat dig i ditt val av yrke och vägen dit?
Först och främst så tror jag att mina studier var det som överhuvudtaget gav mig chansen och var vägen in till yrket. Redan innan jag valde att utbilda mig så fanns givetvis intresset för idrott där. Under utbildningen så utvecklades detta intresse och jag fick se idrott ur andra perspektiv som jag idag får arbeta med i min yrkesroll.

Känner du att du har nytta av din utbildning i ditt yrkesliv?
Absolut! Jag skulle vilja påstå att idrottsrörelsen som jag är verksam inom idag till stor del arbetar med, och präglas av de olika kurser som jag läste under studietiden.

Vad minns du särskilt från din studietid?
Det jag minns är en fantastisk tid i livet. Studiemässigt så fick jag tillsammans med likasinnade arbeta med frågor som vi brinner för. Samtidigt, för mig personligen, så var det en väldigt rolig tid med många aktiviteter även runt omkring studierna som jag aldrig kommer att glömma.

Vilka är dina framtidsplaner?
Jag hoppas givetvis att fortsätta utvecklas i den roll som jag har idag, sen vet man aldrig vilka nya utmaningar som kan dyka upp.

Sara Berglund, hälsovetare och rehabiliteringsassistent

"Jag trivs bäst i rörelse så denna utbildning gav mig inte bara kunskap teoretiskt utan även hur en kan tillämpa den i praktiken."

 

Utbildning och examensår: Idrottsvetenskapliga programmet 2018

Det här gör jag när jag inte jobbar: Tränar, umgås med sambo, familj och vänner. När jag känner att jag har tid över ritar jag gärna. Såklart vandra i skog och natur med någon bra podd/ljudbok i lurarna. Musik är också ett stort intresse jag har.

Nuvarande arbetsplats och yrke: Fysioterapin/träningsbadet Sandviken Norra. Hälsovetare/rehabiliteringsassistent.

Berätta kort om ditt yrke, vägen dit och vad som påverkat ditt yrkesval: Jobbar inom primärvården på fysioterapin/träningsbadet stationerad på Sandvikens närsjukhus. Jobbet innebär delegation av fysioterapeut. Har även rollen som samordnare och förläsare för vår diabetesskola för hela VO västra, där hälsocentralerna, Norra, Södra, Storvik, Hofors och Ockelbo ingår. Kan även ha motiverande samtal med patienter.

Vad är det bästa med ditt yrke?
Att hjälpa folk minska sin smärta, öka fysisk aktivitet eller göra livsstilsförändringar som förbättrar hälsan.

Hur har dina studier på HiG påverkat dig i ditt val av yrke och vägen dit? Träning har alltid varit min medicin sedan jag var liten. Så att plugga det idrottsvetenskapliga programmet har gjort att jag fått mer att lägga i min ryggsäck. När jag såg annonsen var det självklart för mig att söka den. Jobbat på samma arbetsplats sedan 2019.

Känner du att du har nytta av din utbildning i ditt yrkesliv?
Absolut, kurserna i anpassad fysisk aktivitet och ledarskap coachning men även idrottspsykologi är berörande punkter genom mitt yrkesliv. Även kurserna idrottsskador/anatomi fysiologi och träningslära.

Vad minns du särskilt från din studietid?
Jag tyckte det var roligt att studera. Det var teoretiska moment men även en del praktiska. Jag trivs bäst i rörelse så denna utbildning gav mig inte bara kunskap teoretiskt utan även hur en kan tillämpa den i praktiken. Kan även nämna att jag träffade en av mina närmaste vänner på utbildningen och det jag vill ha sagt med det är att en kan få vänner för livet genom att studera.

Vilka är dina framtidsplaner?
Jag är en klassisk ambivalent drömmare. Jag vill göra mycket så jag tänkte hålla det för mig själv för att inte jinxa något. Men vi får se vad framtiden har att erbjuda.

Kontaktperson

Anna Qvarfordt, profilbild

Anna Qvarfordt

Utbildningsledare

Sidan uppdaterades 2024-11-04