Masterprogram i arbetshälsovetenskap 120 hp

Vill du jobba med framtidens arbetshälsa? Idag arbetar många hemifrån, äldre måste stanna längre i arbetslivet och sjukskrivningar på grund av stress fortsätter att stiga. Med en strategisk utbildning inom arbetshälsovetenskap kan du se helheten och ta dig an många viktiga utmaningar.

Högskolepoäng

120 hp

Anmälningskod

HIG-19320

Sista ansökningsdag

april 15, 2026

Studieform

Distans

Undervisningsspråk

Svenska

Studietid

augusti 31, 2026–juni 4, 2028

Antal platser

60

Obligatoriska träffar

1

Förkunskapskrav

  • Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng 
  • 30 hp inom något av ämnena medicin, psykologi, idrott, friskvård, folkhälsovetenskap, pedagogik, omvårdnadsvetenskap, rehabilitering, ledarskap, organisation och styrning eller annat adekvat ämne.

Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Urval

Högskolepoäng

Utbildningsplan

Högskolepoäng

120 hp

Anmälningskod

HIG-19319

Sista ansökningsdag

april 15, 2026

Studieform

Distans

Undervisningsspråk

Svenska

Studietid

augusti 31, 2026–juni 9, 2030

Antal platser

50

Obligatoriska träffar

1

Förkunskapskrav

  • Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng 
  • 30 hp inom något av ämnena medicin, psykologi, idrott, friskvård, folkhälsovetenskap, pedagogik, omvårdnadsvetenskap, rehabilitering, ledarskap, organisation och styrning eller annat adekvat ämne.

Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Urval

Högskolepoäng

Utbildningsplan

Om programmet

Programmet ger en bred och fördjupad förståelse för hur olika faktorer i arbetsmiljön kan påverka människors hälsa, välbefinnande och prestationsförmåga. Det systematiska arbetsmiljöarbetet löper som en röd tråd genom utbildningen och innehållet omfattar både fysiska, psykosociala och organisatoriska faktorer, metoder för att undersöka och bedöma olika typer av risker i arbetsmiljön, samt kunskap om förebyggande och hälsofrämjande arbete. Du får också lära dig att kritiskt granska forskningsbaserad kunskap och träning i att tillämpa vetenskapliga metoder i praktiken.

Programmet ges på distans och när du söker väljer du studietakt: hel- eller halvfart. All lärarledd undervisning sker dagtid via en digital lärplattform och ett videokonferensverktyg. Distansstudier innebär flexibilitet, men programmet bygger samtidigt på aktivt deltagande i seminarier, workshops, grupparbeten och diskussioner. Interaktionen med lärare och andra studenter är en viktig del av lärandet och bidrar till att skapa en dynamisk och engagerande studiemiljö.

Efter avslutad utbildning har du kompetens att arbeta strategiskt och analytiskt med arbetsmiljö- och hållbarhetsfrågor inom både privata och offentliga organisationer, samt goda förutsättningar för vidare studier på forskarnivå.

Examen

Masterexamen

Kurser inom programmet

Kurser inom programmet år 1

Kurser inom programmet år 2

Arbetshälsa – för ett hållbart arbetsliv

Arbetet är en stor del av livet och påverkar hur vi mår. Som arbetshälsovetare bidrar du till att skapa arbetsplatser där människor kan utvecklas, prestera och må bra genom hela yrkeslivet. I en tid av snabb förändring och ökade krav på hållbarhet blir kunskap om hälsofrämjande arbetsmiljöer allt viktigare, både för individers välbefinnande och för organisationers långsiktiga framgång.

Arbetshälsovetenskap är ett mångvetenskapligt ämne som belyser hur arbetsmiljö, organisation, ledarskap och individuella faktorer samspelar och påverkar människors hälsa och välbefinnande i arbetslivet. Ämnet omfattar både fysiska och psykosociala aspekter av arbetsmiljön samt hur arbete kan organiseras, ledas och styras för att främja hälsa och förebygga ohälsa hos olika grupper av anställda.

Arbetsplatsen är en arena för att skapa goda förutsättningar för hälsa, återgång i arbete efter sjukdom och ett hållbart arbetsliv genom hela yrkeslivet. Arbetshälsovetenskapen studerar både positiva och negativa hälsoeffekter av belastning och faktorer som underlättar inträde i arbetslivet, delaktighet och återgång efter sjukskrivning. Den inkluderar även hur fritid och arbetsliv samverkar och hur arbetsplatsen kan stödja hälsofrämjande levnadsvanor.

Bred och unik utbildning

Programmet ger en bred förståelse av arbetsrelaterad hälsa ur flera perspektiv och det systematiska arbetsmiljöarbetet löper som en röd tråd genom utbildningen. Innehållet täcker områden som arbetsmiljörätt, fysisk och psykosocial arbetsmiljö, organisatoriska och sociala faktorer, arbetsanpassning, riskbedömning och hälsofrämjande arbete.

De ämnesteoretiska kurserna varvas med vetenskaplig metodik där du fördjupar dig i både kvalitativa och kvantitativa angreppssätt. Progressionen bygger på att du först får en bred bas av kunskap och därefter tränas i att integrera, analysera och kritiskt värdera mer komplexa frågor i arbetslivet. På så sätt utvecklar du förmågan att arbeta både självständigt och forskningsnära med frågor som rör arbetsmiljö och hälsa.

Dina studier

Programmet ges på distans och när du söker väljer du studietakt: hel- eller halvfart. All lärarledd undervisning och de flesta examinationer sker dagtid via en digital lärplattform och ett videokonferensverktyg. Examination av examensarbetet sker vid ett obligatoriskt tillfälle på campus i Gävle.

Distansstudier innebär flexibilitet, men programmet bygger samtidigt på aktivt deltagande i seminarier, workshops, grupparbeten och diskussioner. Interaktionen med lärare och andra studenter är en viktig del av lärandet och bidrar till att skapa en dynamisk och engagerande studiemiljö.

I början av terminen bjuds alla nya studenter in till en fysisk träff på Campus i Gävle. Då få du möjlighet att bygga relationer med dina kurskamrater och möta lärare och forskare. Träffen stärker samhörigheten och gör det lättare att samarbeta under programmet.

Examen

Programmet omfattar 120 hp och leder till en masterexamen i arbetshälsovetenskap. För att få en masterexamen krävs att minst 105 hp är inom huvudområdet arbetshälsovetenskap, vilket innebär att du har möjlighet att läsa upp till 15 hp inom ett annat relevant ämne. Det ger flexibilitet att bredda eller fördjupa din kompetens utifrån egna intressen eller yrkesplaner.

Det finns också möjlighet att avsluta studierna efter halva programmet och ta ut en magisterexamen om 60 hp inom arbetshälsovetenskap.

Ditt framtida yrke

Behovet av kvalificerad kompetens inom området växer i takt med att arbetslivet förändras och kraven på hållbara och attraktiva arbetsplatser ökar. Efter utbildningen kan du arbeta med personal-, arbetslivs- och arbetsmiljöfrågor inom både privata och offentliga organisationer. Vanliga yrkesroller är arbetsmiljöstrateg, HR-specialist med arbetsmiljöinriktning, arbetsmiljökonsult, ergonom eller arbetsanpassningsspecialist, projektledare eller utvecklingsledare inom arbetsmiljö, samt olika roller inom företagshälsovård.

Siktar du på en karriär som forskare ger programmet en bra grund och du kan exempelvis söka dig vidare till högskolans forskarutbildning i ämnet arbetshälsovetenskap.

Student- och alumnintervjuer

Här kan du läsa intervjuer med några av våra studenter och alumner på masterprogrammet i arbetshälsovetenskap.
De berättar vad de tycker om utbildningen och om hur det är att plugga i Gävle.

Lars Grafte, student

"Jag valde Högskolan i Gävle för deras positiva rykte inom arbetshälsovetenskap kombinerat med de flexibla studiemöjligheterna som passar mitt livspussel."

Program: Masterprogram i arbetshälsovetenskap
Hemort:
Pendlar mellan Luleå och Jelgava, Lettland

Det här gör jag när jag inte pluggar: Familjeliv, skriver bok och träning.

Varför valde du att plugga på Högskolan i Gävle?

Innan jag påbörjade studierna, sökte jag efter intressanta program som passade mig, valde Högskolan i Gävle för deras positiva rykte inom arbetshälsovetenskap kombinerat med de flexibla studiemöjligheterna som passar mitt livspussel.

Varför valde du just den här utbildningen?

Jag valde Masterprogrammet i Arbetshälsovetenskap för att jag har ett stort intresse av att förstå och förbättra arbetsmiljön. Programmet erbjuder en djupgående förståelse för hur arbetsmiljöfaktorer påverkar hälsa och produktivitet.

Vad är det bästa med utbildningen?

Det bästa med utbildningen är de engagerade lärarna som verkligen brinner för sitt ämne. Dessutom uppskattar jag att utbildningen kombinerar teori med praktiska tillämpningar.

Är det något annat speciellt med just din utbildning som kan vara bra/roligt att veta?

En rolig och intressant aspekt av min utbildning är att vi ofta har gästföreläsare från industrin och forskarvärlden, som ger oss aktuella och varierande insikter från flera perspektiv.

Vad är det bästa med Gävle?

Är få gånger jag varit till Gävle, men min upplevelse är att staden har en bra balans mellan att vara stor nog för att ha allt man behöver, men liten nog för att kännas hemtrevlig och personlig.

Vad vill du jobba med i framtiden?

Drömmer om att forska, speciellt med hormoner i arbetslivet. Vill också arbeta med att utveckla och implementera hälsosammare arbetsmiljöer, antingen som konsult eller inom HR eller arbetsmiljöområdet.

Har du något/några tips till den som ska söka till högskolan?

Mitt tips är att noga undersöka programmen du är intresserad av och att ta kontakt med nuvarande studenter för att få en känsla för utbildningen. Var också öppen för att anpassa ditt liv runt studierna och se till att du har en bra balans mellan studier och fritid.

Marina Sammarsson, student

"Vi människor spenderar en stor del av våra liv på arbetsplatsen och därför är det viktigt att det är en god arbetsmiljö. Jag vill vara med och bidra till att människor mår bra när de går till jobbet."

Program: Masterprogram i arbetshälsovetenskap
Hemort:
Gävle
Det här gör jag när jag inte pluggar: Jag arbetar som aktivitetsledare inom RF-SISU Gävleborg Projekt ”Hälsa för alla” som är riktad för tredjelandsmedborgare. Syftet med projektet är att ge målgruppen förutsättningar för bättre hälsa, ökad fysisk aktivitet samt kunskap kring det svenska föreningslivet. På fritiden är jag ute i naturen och håller även på med yoga/meditation.

Varför valde du att plugga på Högskolan i Gävle?

Jag tog min kandidatexamen Folkhälsostrateg för hållbar utveckling i Högskolan i Gävle. Jag valde att studera vidare och letade efter olika masterutbildningar. Jag har goda erfarenheter av Högskolan i Gävle när jag gick min kandidatutbildning, mycket grundade sig i att utbildningen var väl strukturerad och bra samarbete med lärare.

Varför valde du just den här utbildningen?

Jag har alltid haft intresse att arbeta med att förebygga ohälsa för en hållbar utveckling på samhällsnivå och det är anledningen till att jag studerade Folkhälsostrateg för hållbar utveckling. Jag ville läsa vidare till master och när jag tittade på olika masterprogram så kände jag att just arbetshälsovetenskap var mest lockande på grund av att vi människor spenderar en stor del av våra liv på arbetsplatsen och därför är det viktigt att det är en god arbetsmiljö och jag vill vara med och bidra till att människor mår bra när de går till jobbet.

Vad är det bästa med utbildningen?

Det bästa med utbildningen är att få en ökad kunskap om arbetsmiljölagar, vilka insatser och anpassningar som behövs för att människor ska kunna arbeta längre och hjälpa de som drabbats av ohälsa att komma tillbaka till arbetslivet.

Är det något annat speciellt med just din utbildning som kan vara bra/roligt att veta?

Det som är otroligt bra med utbildningen är seminarium, det underlättar otroligt mycket att diskutera tillsammans med andra som går utbildningen och med lärare, samtidigt har vi som går utbildningen olika erfarenheter utifrån vad vi arbetar/arbetat med, bland annat företagshälsovården, HR, skyddsombud och arbetsplatsombud.

Vad är det bästa med Gävle?

Gävle är en fin stad och jag är otroligt glad att jag flyttade hit. Jag älskar naturen och det är mycket natur här. Det märks att mycket fokus är god hälsa, det arrangeras flera olika fysiska aktiviteter för alla målgrupper och mycket utav det är gratis vilket gör det möjligt för alla människor att delta, speciellt de människor som kanske inte har god ekonomi att gå på aktiviteter som kostar pengar.

Vad vill du jobba med i framtiden?

Jag skulle vilja arbeta inom HR och Företagshälsovården, därefter vill jag rikta in mig på forskning.

Har du något/några tips till den som ska söka till högskolan?

Har man intresse inom hälsa så finns det flera utbildningar att välja mellan, både kandidat och master. Det finns även mycket hjälp och stöd att få från Högskolan vid behov under studiernas gång.

Malin Jernkrook, student

"Det är också många som arbetar inom ledning, HR, som arbetsterapeuter men även de som varit med om ohälsa själv som pluggar detta så diskussionerna blir väldigt givande och intressanta."

Program: Masterprogram i arbetshälsovetenskap
Hemort:
Sundsvall
Det här gör jag när jag inte pluggar: Arbetar på en myndighet. Umgås med familj och vänner, spelar golf, målar, lyssnar på ljudböcker.

Varför valde du att plugga på Högskolan i Gävle?

Jag har hört bra saker om Högskolan i Gävle från bekanta som tidigare pluggat där. Tyckte att det var lätt att hitta information på hemsidan och såg att det fanns mycket aktiviteter som man kunde delta i digitalt också.

Varför valde du just den här utbildningen?

Jag vill arbeta med arbetshälsa och hittade denna utbildning när jag letade. Den innehåller precis de kurser som jag ville läsa, arbetsmiljörätt, belastningsergonomi, arbetsanpassningar, organisation och ledarskap. Det skulle ge mig en bred kompetens inom arbetshälsa där alla dessa delar samspelar och behövs om man som jag vill arbeta med arbetsmiljö och arbetshälsofrågor.

Vad är det bästa med utbildningen?

Alla lärare som verkligen är riktigt kunniga inom sina områden. Att den genomförs helt på distans, eftersom jag har begränsade möjligheter att pendla och ingen möjlighet att flytta.

Är det något annat speciellt med just din utbildning som kan vara bra/roligt att veta?

Samtidigt som man pluggar arbetshälsovetenskap så blir man väldigt medveten om sin egen arbetsmiljö som student. Det gör att man applicerar sin kunskap direkt på sig själv väldigt ofta. Det är också många som arbetar inom ledning, HR, som arbetsterapeuter men även de som varit med om ohälsa själv som pluggar detta så diskussionerna blir väldigt givande och intressanta!

Vad är det bästa med Gävle?

Jag har inte besökt staden Gävle på väldigt länge, men när jag var där upplevde jag staden som mysig och lagom stor.

Vad vill du jobba med i framtiden?

Jag vill arbeta med arbetsmiljö och arbetshälsofrågor inom till exempel HR, ledning, företagshälsovård, organisationsstöd.

Har du något/några tips till den som ska söka till högskolan?

Tveka inte, sök!

Sara Krantz, student

"Utbildningen har en nära förankring till arbetslivet och lärarna är väldigt engagerade och kunniga inom sina respektive områden."

Program: Masterprogrammet i arbetshälsovetenskap
Hemort: Gävle
Det här gör jag när jag inte pluggar: Försöker leva som utbildningen har lärt mig, det vill säga ha en hållbar balans mellan arbete/studier och fritid. När jag inte arbetar eller studerar är jag som oftast engagerad i barnens aktiviteter, utövar yoga eller läser en bra bok.

Varför valde du att plugga på Högskolan i Gävle?

Jag valde Högskolan i Gävle och masterprogrammet i arbetshälsovetenskap för dess flexibla studiegång. Utbildningen är på distans och går att läsa både på halv- och helfart, vilket möjliggör att studier kan kombineras med arbete. Det finns även goda möjligheter att växla studietakt under utbildningens gång.

Varför valde du just den här utbildningen?

Jag visste att jag ville arbeta med frågor som rör arbetsmiljö och arbetshälsa. Den här utbildningen innehåller både forskningsförberedande kurser samt ämnesspecifika kurser inom bland annat arbetsmiljörätt, arbetsanpassning, belastningsergonomi, riskbedömning och organisation och ledarskap. Alla utbildningens moment bygger på varandra, vilket bidrar till att utbildningen håller en röd tråd och hög kvalitet. Min målsättning med utbildningen var att få en bred och fördjupad kompetens inom arbetshälsa och hur ett hållbart arbetsliv kan främjas, för att i framtiden kunna arbeta med arbetsmiljö och arbetshälsovetenskap i praktiken.

Vad är det bästa med utbildningen?

Det bästa med utbildningen är att den har en bredd. Studenterna kommer från flera olika utbildningsbakgrunder, vilket ger ett djup till diskussioner och i kunskapsutbyten. Utbildningen har en nära förankring till arbetslivet och lärarna är väldigt engagerade och kunniga inom sina respektive områden.

Är det något annat speciellt med just din utbildning som kan vara bra/roligt att veta?

Arbetshälsovetenskap är ett område som berör och engagerar många och alla som har sökt sig till den här utbildningen har gjort det för att de har ett genuint intresse för arbetshälsa och arbetsmiljö. Det bidrar till givande diskussioner, grupparbeten och seminarier eftersom både studenter och lärare har olika bakgrund och erfarenheter inom olika områden.

Vad är det bästa med Gävle?

Gävle är en otroligt fin stad med närhet till hav, skog och olika aktiviteter både sommartid som vintertid. Det är en lagom stor stad, vilket gör att det går enkelt att cykla överallt i Gävle.

Vad vill du jobba med i framtiden?

Jag vill arbeta med arbetshälso- och arbetsmiljöfrågor, antingen inom HR eller på ledningsnivå inom en organisation. Utbildningen har även skapat goda förutsättningar för att arbeta med forskning i framtiden.

Har du något/några tips till den som ska söka till högskolan?

Är du intresserad av arbetshälsa så är det här utbildningen för dig. Du behöver inte vara Gävlebo för att genomgå utbildningen och alla moment är upplagda för att passa distansstudier och främja ett flexibelt arbets- och studentliv.

Ellinor Demalva Madsen, alumn

"Att ta en master på distans var väldigt givande då det öppnade upp för en stor blandning av människor med väldigt skiftande yrkeserfarenhet och deras olika perspektiv på de olika ämnena gav utbildningen så mycket mer kontext. "

Utbildning och examensår: Master i Arbetshälsovetenskap 2023 (Kandidat i Ledarskap och Organisation, Malmö Universitet 2015)

Nuvarande arbetsplats och yrke: Arbetsmiljösamordnare på E.ON Energidistribution AB

Det här gör jag när jag inte jobbar: När jag inte jobbar så hittar man mig ofta i keramikverkstaden, på yogamattan eller ute i naturen. Jag älskar skogen och havet och kör gärna mountainbike, SUP och vandrar.

Berätta kort om ditt yrke, vägen dit och vad som påverkat ditt yrkesval:

Jag visste aldrig riktigt exakt vad jag ville arbeta med efter skolan så jag har testat, provat och smakat på de olika yrkesmöjligheter som har dykt upp. Det gör att jag har arbetat som bland annat inköpare, internkommunikatör, projektledare och chef. En drivkraft som dock varit gemensam i alla roller har varit att förbättra och utveckla. En annan sak som varit gemensam är att jag tyvärr har fått uppleva många ohälsosamma och ohållbara arbetssätt. Kombinationen av dessa erfarenheter gjorde att jag, efter mer än 20 år i yrkeslivet, valde att satsa på att fördjupa mig inom arbetshälsa och arbetsmiljö genom en
Master i Arbetshälsovetenskap på Högskolan i Gävle.

När jag var i slutet av min utbildning såg jag en annons där E.ON sökte Arbetsmiljösamordnare. Jag hade tidigare arbetat på E.ON och delar företagets värderingar, vilket är avgörande för mig i valet av arbetsgivare. Jag blev nyfiken på vad rollen innebar så jag läste igenom den och insåg att detta var precis vad jag ville arbeta med! Jag som specialiserat mig under min studietid på kontorsarbete och det flexibla arbetslivet fick nu chansen att arbeta med kontorsanställdas välmående – och jag tog chansen! Nu har jag arbetat i den här rollen i 1,5 år och jag stortrivs. Ingen dag är den andra lik. Jag stöttar chefer, medarbetare och skyddsombud i arbetsmiljöfrågor, arbetar med riskkartläggningar och riskbedömningar, utformar och genomför utbildningar samt arbetar med förändringsledning och med vårt ledningssystem, interna revisioner, lagefterlevnad och skriver rutiner. En härlig blandning av praktik och teori – och det dyker alltid upp nya frågeställningar. Jag har alltid motiverats av att lära mig nya saker och tänka nya tankar och det gör jag varje dag. Jag har otroligt kompetenta kollegor som jag lär mig mycket av och jag är också ute mycket på våra olika kontor och träffar många människor vilket gör jobbet väldigt roligt, utvecklande och spännande.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Att jag får möjlighet att hjälpa människor till ett hållbart arbetsliv och att må bra både på sitt arbete och i livet i stort.

Hur har dina studier på HiG påverkat dig i ditt val av yrke och vägen dit?

Under utbildningen så fick jag möjlighet att fördjupa mig och forska inom flexibelt arbete och kontorsarbete, vilket är det jag fortsatt arbeta med efter studierna.

Känner du att du har nytta av din utbildning i ditt yrkesliv?

Absolut! Studierna gav fördjupande kunskaper inom många arbetsmiljöområden vilket jag har nytta av dagligen i mitt arbete.

Vad minns du särskilt från din studietid?

Att ta en master på distans var väldigt givande då det öppnar upp för en stor blandning av människor med väldigt skiftande yrkeserfarenhet och deras olika perspektiv på de olika ämnena gav utbildningen så mycket mer kontext. Jag har fått inblick i allt från brandmännens vardag, till arbetsmiljön inom skog- och massaindustrin, på larmcentralen, vården och i handeln. Alla olika bakgrunder och yrkesroller ger kompletterande perspektiv på de arbetsmiljöområden utbildningen inkluderar så som exempelvis kemiska arbetsmiljörisker och belastningsergonomi.

Vilka är dina framtidsplaner?

Jag trivs fantastiskt bra med mitt arbete, mina kollegor och min arbetsgivare så jag planerar att fortsätta utvecklas och ha roligt här tills pensionen!

Sofia Sundin, alumn

" Mitt mål är att vara en nyckelperson i att utveckla innovativa lösningar som kan möta de utmaningar som vår bransch står inför, och på så sätt vara en viktig kugge i arbetet med att främja hälsa och välmående på arbetsplatsen"

Utbildning och examensår: Masterprogrammet i
arbetshälsovetenskap, examensår 2018

Nuvarande arbetsplats och yrke: Peab AB, Chef Välmående & Rehabilitering

Det här gör jag när jag inte jobbar: När jag inte jobbar tillbringar jag mycket tid med min familj – min man och våra två barn, en 4-månaders och en 3-åring. Det blir mycket bus och lek hemma, och vi gillar att vara ute i naturen tillsammans. Jag älskar också att vara ute i vår trädgård, där jag gärna ägnar mig åt plantering och att skapa en trivsam miljö. Utöver familjelivet försöker jag även hitta tid för att läsa böcker inom psykologi och välmående. Att vara med min familj och spendera tid i trädgården ger mig energi och hjälper mig att hålla en god balans i livet.

Berätta kort om ditt yrke, vägen dit och vad som påverkat ditt yrkesval:

Som chef för Välmående & Rehabilitering på Peab ansvarar jag för att utveckla och leda vårt arbete inom hälsofrämjande insatser, sjukfrånvaro och rehabilitering. Min roll innebär att jag säkerställer att våra interna processer och verktyg för välmående och rehabilitering är effektiva och att de anpassas efter de senaste forskningsrönen och bransch- och lagkraven. Jag samverkar också med olika funktioner inom koncernen och externa aktörer för att främja en hälsosam arbetsmiljö för alla medarbetare. Min väg hit har varit tydligt påverkad av min utbildning i arbetshälsovetenskap, som gav mig en djup förståelse för sambandet mellan arbetsmiljö och hälsa. Min passion för att skapa hälsosamma arbetsplatser växte fram under min utbildning, och jag insåg hur stor påverkan arbetsmiljön kan ha på individens välbefinnande. Efter att ha avslutat min masterutbildning arbetade jag inom olika HR-roller med fokus på arbetsmiljöfrågor innan jag fick möjligheten att leda Peabs satsning på välmående och rehabilitering.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa med mitt yrke är möjligheten att göra en verklig skillnad i människors liv. Att se hur våra insatser för att förbättra välmåendet på arbetsplatsen leder till både bättre hälsa för medarbetarna och ökad produktivitet för Peab är otroligt givande. Jag uppskattar också den mångsidighet som min roll innebär – varje dag innebär nya utmaningar och möjligheter att lära sig något nytt.

Hur har dina studier på HiG påverkat dig i ditt val av yrke och vägen dit?

Studierna på Högskolan i Gävle (HiG) har haft en avgörande betydelse för min yrkesbana. Masterprogrammet i arbetshälsovetenskap gav mig en solid vetenskaplig grund att stå på, och de praktiska inslagen hjälpte mig att utveckla färdigheter som jag använder dagligen i mitt arbete. Programmet lärde mig att analysera arbetsmiljöns påverkan på hälsa ur ett holistiskt perspektiv och att använda evidensbaserade metoder för att förebygga och hantera arbetsrelaterad ohälsa. Det var också under denna tid som jag insåg hur mycket jag brinner för att arbeta med frågor kopplade till arbetsmiljö och hälsa.

Känner du att du har nytta av din utbildning i ditt yrkesliv?

Min utbildning har varit ovärderlig för min karriär. De kunskaper jag förvärvade under utbildningen – allt från förståelsen av hur fysisk och psykisk belastning påverkar hälsan till strategier för att främja ett hälsofrämjande arbetsliv – använder jag dagligen. Dessutom har min utbildning förberett mig för att hantera komplexa frågeställningar och arbeta självständigt, vilket är avgörande i min nuvarande roll.

Vad minns du särskilt från din studietid?

Ett av de starkaste minnena från min studietid är den första gången vi fick arbeta med ett verkligt fall inom systematiskt arbetsmiljöarbete. Att få tillämpa teorin på en verklig arbetsplats och se hur våra insatser kunde förbättra arbetsmiljön var oerhört inspirerande. Det var ett tydligt bevis på hur vår utbildning kunde göra skillnad i praktiken, och det gav mig en stark motivation att fortsätta på denna väg.

Vilka är dina framtidsplaner?

Min ambition är att fortsätta utveckla mitt ledarskap och ta en mer strategisk roll i att forma framtidens arbetsmiljö och välmåendearbete. Jag vill driva mer långsiktiga och omfattande projekt som inte bara påverkar Peab, utan också kan bidra till hela branschens utveckling. Mitt mål är att vara en nyckelperson i att utveckla innovativa lösningar som kan möta de utmaningar som vår bransch står inför, och på så sätt vara en viktig kugge i arbetet med att främja hälsa och välmående på arbetsplatsen. På längre sikt ser jag också möjligheter att påverka på en internationell nivå och att bidra till forskningen inom arbetshälsovetenskap, för att på så sätt stärka sambandet mellan teori och praktik.

Karin Hägg Green, alumn

"Jag har fortfarande användning för en del av det utbildningsmaterial vi använde oss av under utbildningen. Ibland plockar jag fram något som stöd i mitt yrke. "

Utbildning och examensår: Masterprogrammet i
arbetshälsovetenskap, examensår 2016

Nuvarande arbetsplats och yrke: Beteendevetare och organisationskonsult inom företagshälsovården.

Berätta kort om ditt yrke, vägen dit och vad som påverkat ditt yrkesval:

Mitt yrke som beteendevetare och organisationskonsult inom företagshälsovården involverar många möten med människor i olika situationer. Jag arbetar med bland annat individsamtal, grupphandlingar, föreläsningar och kartläggningar. Jag arbetar för att skapa bättre förutsättningar för den psykosociala arbetsmiljön på olika företag runtom i Värmland. Det är ett varierande arbete och jag lär mig nya saker dagligen.

Jag sökte jobb under den sista terminen på min utbildning, då bodde jag och min man i London men vi hade bestämt oss för att eventuellt flytta till Sverige. Månaden innan min examen fick jag komma på en intervju. Jag var nervös och frågade mig själv flera gånger om jag verkligen skulle klara av ett jobb inom arbetsmiljö. Jag fick tjänsten och flyttade till Sverige i augusti för att börja arbeta. Jag kastades in i en värld där jag träffade människor som arbetade inom olika yrken. Jag har tidigare arbetat inom olika slags yrken och aldrig riktigt känt mig hemma.

Jag har sett att det behövs förändringar inom olika yrken för att människor ska må bra. Jag sökte utbildningen på Högskolan då jag vill jobba med att få människor att må bättre. Framförallt inom arbetet då det är en så central del av våra liv. Vår hälsa ska inte bli lidandes för att vi måste arbeta. När jag fick tjänsten på Avonova och hade arbetshälsovetenskapsutbildningen i bagaget kände jag att jag hade hamnat rätt. Här får jag träffa människor och hjälpa till att utveckla och skapa förutsättningar för att främja arbetsmiljön och människors hälsa, både på individ- och organisatorisk nivå.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa med mitt yrke är att det är varierat. Varje dag är det nya problem som ska lösas. Jag får utnyttja min kreativa sida i mina handledningar för att förklara olika fenomen. Det är ett flexibelt och självständigt arbete och det gillar jag. Att arbeta självständigt är något som jag lärde mig under utbildningen.

Hur har dina studier på Högskolan i Gävle påverkat dig i ditt val av yrke och vägen dit?

Mina studier har påverkat mig genom att jag sett behovet för att arbeta med arbetsmiljö. Jag har också märkt hur viktigt det är att det finns förutsättningar för att skapa balans inom arbetet. Det har påverkat mitt intresse och kunskap inom området då jag känner att jag har en bred grund att stå på. Jag känner mig trygg i min yrkestitel på grund av att jag haft engagerade och kompetenta lärare.

Känner du att du har nytta av din utbildning i ditt yrkesliv?

Jag har en enorm nytta av utbildningen i mitt arbete. Utbildningen är mycket bred, både den fysiska arbetsmiljön och den psykosociala arbetsmiljön, på individ-, grupp- och organisatorisk nivå. Det är viktigt att ha alla delarna med sig då ett arbete är så mycket mer än den fysiska eller psykosociala arbetsmiljön.

Jag har fortfarande användning för en del av det utbildningsmaterial vi använde oss av under utbildningen. Ibland plockar jag fram något som stöd i mitt yrke. Det känns tryggt att använda det som jag lärt mig och att det går att tillämpa i praktiken.

Vad minns du särskilt från din studietid?

Jag minns framför allt alla seminarium som vi har haft genom åren. Det blir en tydligare känsla av att man studerar, då det kan bli lite ensamt att sitta själv. Det har varit ett mycket bra upplägg av kurser, men samtidigt otroligt krävande. Man behöver vara studiemotiverad och fokuserad för att klara av det. Lärarna var engagerade, hjälpsamma och alltid snabba med att svara på frågor när man hade kört fast.

Vilka är dina framtidsplaner?

Mina framtidsplaner är att utveckla min roll som beteendevetare och organisationskonsult. Under de kommande åren hoppas jag på att lära mig mer om hur man ska få människor att må bättre på sina arbeten. Sjukskrivningarna ökar och vi behöver hitta rätt förutsättningar för att det inte ska vara ohälsosamt att arbeta. Om jag får vara med i den delen av utvecklingen är jag nöjd för stunden. Sedan om 20 år kanske jag skulle vilja forska inom området, men jag känner att jag behöver lite mer erfarenhet i verkliga livet först.

Utbildningen och FN:s globala mål

Ikon för FN:s globala mål 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Ikon för FN:s globala mål 10 Minskad ojämlikhet

3 Hälsa och välbefinnande

Att skapa hälsosamma och hållbara arbetsmiljöer är avgörande för människors välbefinnande och för samhällets långsiktiga utveckling. I Masterprogrammet i arbetshälsovetenskap får du fördjupad kunskap om hur arbetsrelaterade faktorer påverkar både fysisk och psykisk hälsa och hur systematiskt arbetsmiljöarbete kan förebygga ohälsa. Genom kurser inom arbetshälsovetenskap, ergonomi, riskbedömning samt kemiska och fysikaliska arbetsmiljöfaktorer utvecklar du de verktyg som krävs för att analysera, hantera och minska hälsorisker. Utbildningen ger dig kompetensen att skapa trygga, hållbara och hälsofrämjande arbetsplatser.

8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt

Hållbara arbetsplatser och goda arbetsvillkor är grunden för ett starkt och långsiktigt livskraftigt arbetsliv. I Masterprogrammet i arbetshälsovetenskap får du kunskap om att analysera, utveckla och förbättra arbetsmiljöer så att de blir både säkra, hälsofrämjande och rättvisa. Genom att arbeta med frågor som arbetsmiljörätt, riskbedömning, ergonomi och ledarskap utvecklar du förmågan att förebygga arbetsrelaterad ohälsa och skapa hållbara organisatoriska strukturer. Utbildningen förbereder dig för att bidra till arbetsplatser där människor kan utföra sitt arbete på ett tryggt och produktivt sätt.

10 Minskad ojämlikhet

Att minska ojämlikhet handlar om att skapa samhällen och arbetsplatser där alla kan delta på lika villkor. Masterprogrammet i arbetshälsovetenskap ger dig kunskap och verktyg för att förstå hur arbetsmiljö, organisering och ledarskap kan motverka eller förstärka sociala och strukturella skillnader. Genom kurser i arbetsmiljörätt, arbetsanpassning och organisation och ledarskap lär du dig att identifiera hinder och skapa inkluderande arbetsmiljöer där människor med olika bakgrunder och förutsättningar ges samma möjligheter att bidra och utvecklas.

Kontaktperson

Camilla Zetterberg, profilbild

Camilla Zetterberg

Utbildningsledare

Sidan uppdaterades 2026-04-15