Kristina Palm Kaplan, profilbild

Kristina Palm Kaplan

Universitetslektor

Forskningsämne: Matematik

070-2912064

kristina.palm.kaplan@hig.se

Om forskaren

I min avhandling tittade jag på algebrauppgifter i relation till läroplansreformen 2011, för att diskutera möjligheter att implementera kursplanerna i läroböcker; men också för att diskutera möjligheten att använda resultat på den storskaliga kunskapsmätningen TIMSS för att utvärdera den typen av förändringar som gjordes i läroplansreformen 2011, i algebra.

Visa innehållet

Artiklar

Refereegranskat

  • Palm Kaplan, K. & Prytz, J. (2020). Conservative and transformative changes in algebra in Swedish lower secondary textbooks 1995–2015. Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD, 25 (2), (49-70). 10.7146/nomad.v25i2.149051 [Mer information]

  • Andrews, P. & Palm Kaplan, K. (2020). PISA, TIMSS and Swedish students' knowledge of linear equations. Uniwersytet Pedagogiczny, Annales Universitates Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 12 (), (5-29). 10.24917/20809751.12.1 [Mer information]

  • Palm Kaplan, K. (2018). Discourses in school algebra. Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD: [Nordic Studies in Mathematics Education], 23 (1), (47-65). [Mer information]

Doktorsavhandlingar

  • Palm Kaplan, K. (2019). International large-scale assessments and mathematics textbooks in a curriculum reform process : Changes in lower secondary school algebra in Sweden 1995–2015. Diss. (sammanfattning), 2019. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis. 151 s. (Digital Comprehensive Summaries of Uppsala Dissertations from the Faculty of Educational Sciences 16) [Mer information]

Konferensbidrag

  • Petersson, J., Larson, N., Palm Kaplan, K. & Andrews, P. (2023). Does solving arithmetic linear equations offer transferable algebraic competence?. : Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). [Mer information]

  • Palm Kaplan, K. & Bergvall, I. (2022). Generalizing mathematically through changes in referents. : Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). [Mer information]

  • Hemmi, K., Bråting, K., Liljekvist, Y., Prytz, J., Madej, L., Pejlare, J. & Palm Kaplan, K. (2018). Characterizing Swedish school algebra – initial findings from analyses of steering documents, textbooks and teachers’ discourses. [Mer information]

Visa innehållet

Sidan uppdaterades 2024-04-18