Christina Gustafsson
Professor emerita
Forskningsämne: Didaktik
Forskningsområde: Utbildningsvetenskap
Om forskaren
Christina Gustafsson är professor emerita i didaktik respektive pedagogik.
Aktuell forskning
Examensarbetet i lärarutbildningen. Utvärdering av högre utbildning. Värdering av lärares och forskares meriter.
Har ägnat sig åt klassrumsforskning, åt utvärdering i teori och praktik och har de senaste decennierna orienterat sin forskning mot högskolefrågor, såväl makrofrågor som mikrofrågor och särskilt sådana som har med lärarutbildning att göra. Parallellt har intresse ägnats åt aktivitetspedagogik som pedagogisk rörelse och mer specifikt åt montessoripedagogik.
Examensbevis, utbildningsbevis och kompetensbevis
Filosofie kandidatexamen vid universitetet i Göteborg, år 1970
Filosofie doktorsexamen i pedagogik vid universitetet i Stockholm, år 1977
Avslutande praktisk-pedagogisk utbildning på ämneslärarlinjen i psykologi-pedagogik vid universitetet i Göteborg, år 1983
Antagen som oavlönad docent i pedagogik vid Uppsala universitet, år 1984
Anställd som professor i pedagogik vid Uppsala universitet, år 1999
Anställd som gästprofessor i didaktik /forskningsledare i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Gävle, år 2003
Tidigare anställningar
Bland annat vid Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet, Utbildningsdepartementet, Skolöverstyrelsen, Pedagogiska institutionen, Uppsala universitetet och inom Akademin för utbildning och ekonomi vid Högskolan i Gävle.
Handledning av doktorander
Huvudhandledare för fjorton doktorander och biträdande handledare för sex doktorander som har disputerat i Uppsala, i Linköping, vid Åbo Akademi och i Örebro.
Forskningsprojekt
Forskningsmedel har erhållits från Riksbankens Jubileumsfond (70-talet), Skolöverstyrelsen (70 och 80-talen), HSFR (80-talet), SAF (80-talet), Skolverket (90-talet), Högskoleverket (90-talet) och Vetenskapsrådet (00-talet). Uppdragen/programansvaret har i samtliga fall, utom finansieringen från RJ och en tidig verksamhet finansierad av SÖ, varit förenad med såväl vetenskapligt ledningsansvar som operativt arbete i projekten.
Övriga uppdrag
Ledamot av betygsnämnd:
Cirka 35 gånger vid institutioner inom Uppsala universitet samt vid systerinstitutioner vid andra svenska lärosäten.
Opponent:
Fakultetsopponent i Sverige, Danmark och Norge samt ett antal opponentskap på avhandlingsmanus (75%, 90%) vid den egna och systerinstitutioner.
Sakkunnig i anslutning till tjänstetillsättningar/anställningar:
Drygt 60 uppdrag som sakkunnig i Sverige och Norge i anslutning till högskolelektorat framför allt inom ”pedagogikfamiljen”, i anslutning till befordringsärenden i pedagogik och andra ämnen, avseende forskaranställningar (HSFR och VR) , avseende professurer inom ”pedagogikfamiljen”, vid bedömning av docentkompetens, i anslutning till anställning som avdelningsdirektör/pedagog vid medicinsk fakultet samt i Norge i anslutning till amanuensisstillinger och professur.
Sakkunnig i anslutning till ansökan om externa forskningsmedel:
Inom Arbetsmiljöfonden, inom Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond, inom Vetenskapsrådet (Ledamot i Utbildningsvetenskapliga kommitténs beredningsgrupp för didaktik i sex år) och inom Norges Forskningsråd.
Granskning av tidskriftsartiklar för bl.a.:
Evaluation and Program Planning
MoRE (Montessori Research and Education)
Pedagogisk Forskning i Sverige
Scandinavian Journal of Educational Research
Teaching and Teacher Education
Tidsskrift for Nordisk barnehageforskning
Avslutade och pågående uppdrag (ett urval) vid Uppsala universitet:
Prefekt i sex år vid Pedagogiska institutionen; Ledamot i Samhällsvetenskapliga fakultetsstyrelsen/Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden i tolv år; Ledamot i Lärarutbildningsområdets utbildnings- och forskningsnämnd i tre år; Ledamot och vice ordförande i tjänsteförslagsnämnd för professors- och forskarassistentärenden vid Samhällsvetenskapliga fakulteten i tre år; Ledamot i Ledningsgruppen för Uppsala Universitets arbete med kvalitetsfrågor och utvärdering i fem år; Ledamot och vice ordförande i Lednings- och styrningsgruppen för Uppsala Universitets arbete med kvalitetsfrågor och utvärdering i tre år; Ordförande i Samhällsvetenskapliga fakultetens tjänsteförslagsnämnd/Rekryteringsgrupp för lektorsärenden i 20 år; Ledamot i The Sasakawa Young Leaders´ Fellowship Committee i sex år.
Vid Högskolan i Örebro:
Ledamot i Forskningsnämnden i fem år; Ledamot i tjänsteförslagsnämnd avseende Samhällsvetenskap i fyra år.
Vid Högskolan i Gävle:
Ledamot i Forskningsberedningen (knuten till Lärarutbildningsnämnden) i tre år, Suppleant/Ledamot i Utbildnings- och Forskningsnämnden i sex år. Forskningsledare i utbildningsvetenskap i sju år.
Dessutom medlem i ett antal arbetsgrupper, i ett antal referensgrupper och ledamot/suppleant i ett antal elektorsförsamlingar inom och utom universitetet samt medverkan vid utformningen av ett antal remissvar inom ovanstående organ.
Uppdrag i samband med granskning och bedömning av högre utbildning och forskning:
Kanslersämbetet: Ledamot i ledningsgruppen för utvärdering av medellånga vårdutbildningar, 1995 - 1996 (113 utbildningsprogram)
Ledamot i Högskoleverkets ledningsgrupp för omprövning av högskoleutbildningar inom vård och omsorg, 1999 - 2000 (84 utbildningsprogram)
Civilekonomförbundet: Ledamot i pilotprojekt för att bedöma civilekonomiska utbildningar vid tre lärosäten, 1996
Ledamot i Högskoleverkets bedömargrupper för granskning av kvalitetsarbetet vid sju lärosäten, 1999-2001 och sakkunnig vid omprövning och prövning av magisterexamensrätt i pedagogik vid tre lärosäten, 2000 och 2004
Ledamot i Högskoleverkets grupp som prövade och omprövade examensrätt för 1-7, 4-9, gymnasielärarexamen samt specialpedagogexamen, 1998 - 2006
Utvärderare av vetenskaplig kvalitet och forskningsverksamhet i pedagogik och lärarutbildning, dels vid Örebro universitet (2000), dels vid universitetet i Bergen (2004)
Bedömare/granskare i samband med Norgesnettrådets prövningar av praktisk-pedagogisk utbildning vid fem lärosäten, hösten 2001
Ledamot av vetenskaplig programkommitté (styrningsgrupp) avseende forskningsprojekt vid högskolor, Norges Forskningsråd 2008-2012
Ledamot i utvärderingspanel avseende pedagogik och didaktik, Högskoleverket 2013-2014
Ledamot av vetenskaplig programkommitté (styrningsgrupp) avseende forskarskolor, Norges Forskningsråd 2012-2018
Ledamot i pedagogikutvärdering vid Högskoleverket, 2008-2012
Ledamot i bedömargrupp avseende nationell kvalitetsutvärdering 2014 av utbildningar i pedagogik, didaktik och utbildningsvetenskap, Universitetskanslersämbetet, 2013-2014
Ledamot i internationell utvärderingspanel avseende forskarskolor vid Roskilde universitet 2020.
Grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå (föreläsning, lektion, seminarium, handledning); Moment/Innehåll: alternativ pedagogik, examensarbete, forskningsdokumentation, metod och forskningsdesign, undervisningsplanering, utbildningsplanering och utbildningssystem (särskilt högre utbildning), utvärdering.
Sidan uppdaterades 2024-04-18