Sara Mörtsell, profilbild

Sara Mörtsell

Universitetsadjunkt, fil.dr i pedagogik

Forskningsämne: Pedagogik

Forskningsområde: Utbildningsvetenskap

026-648574

sara.mortsell@hig.se

Om forskaren

Sara Mörtsell disputerade i pedagogik vid Umeå universitet 2024 med avhandlingen "Maintaining teaching - exploring te(a)ch-abilities with actor-network theory" . På Högskolan i Gävle leder hon forskningsprogrammet Digitalisering, teknologier, media och lärande (DTML) inom det strategiska forskningsområde Innovativt lärande. Hon är medlem i forskargruppen Governance and Technology in Education (GATE) och har intresse för att med influenser från teknik och vetenskapsstudier (STS) utforska nya infallsvinklar på ämnesområdet där teknik, kunskap och utbildning möts .

Visa innehållet

Artiklar

Refereegranskat

  • Mörtsell, S. (2024). Lesson enactments: Maintenance in everyday educational practice. Springer, Postdigital Science and Education, 6 (), (595-609). 10.1007/s42438-023-00401-z [Mer information]

  • Mörtsell, S. (2024). Mutual capabilities: digital platforms in unpredictable pedagogical encounters. Taylor & Francis, 10.1080/14681366.2024.2382893 [Mer information]

  • MacKenzie, A., Bacalja, A., Annamali, D., Panaretou, A., Girme, P., Cutajar, M., Abegglen, S., Evens, M., Neuhaus, F., Wilson, K., Psarikidou, K., Koole, M., Hrastinski, S., Sturm, S., Adachi, C., Schnaider, K., Bozkurt, A., Rapanta, C., Themelis, C., Thestrup, K., Gislev, T., Örtegren, A., Costello, E., Dishon, G., Hoechsmann, M., Bucio, J., Vadillo, G., Sánchez-Mendiola, M., Goetz, G., Gusso, H., Arantes, J., Kishore, P., Lodahl, M., Suoranta, J., Markauskaite, L., Mörtsell, S., O’Reilly, T., Reed, J., Bhatt, I., Brown, C., MacCallum, K., Ackermann, C., Alexander, C., Payne, A., Bennett, R., Stone, C., Collier, A., Lohnes Watulak, S., Jandrić, P. & Peters, M. (2022). Dissolving the Dichotomies Between Online and Campus-Based Teaching. Springer, Postdigital Science and Education, 4 (), (271-329). 10.1007/s42438-021-00259-z [Mer information]

  • Mörtsell, S. (2022). Sociomaterial explorations of attendance practices in ‘schooling without schools’. Taylor & Francis, Learning, Media & Technology, 47 (4), (512-523). 10.1080/17439884.2022.2039939 [Mer information]

Doktorsavhandlingar

  • Mörtsell, S. (2024). . Diss. (sammanfattning), 2024. Umeå: Umeå University. 107 s. ( ) [Mer information]

Konferensbidrag

  • Mörtsell, S. (2022). Tracing analytic assemblages – doing doctoral research with actor-network theory. [Mer information]

  • Mörtsell, S. (2020). Actor-Network theory and a methodology for inquiring the online/offline of education. : Proceedings of Networked Learning Conference 2020. S. 319-326. [Mer information]

Rapporter

    Mörtsell, S. (2023). Införanden av en dator per elev : en kunskapsöversikt om 1:1 i skolors vardag. Gävle: Gävle University Press. s 17. (Working paper 62) Mer information [Mer information]

Kapitel i böcker

  • Mörtsell, S. & Gunnarsson, K. (2023). Caring Cuts: unfolding methodological sensibilities in researching postdigital worlds. Cham, Springer. [Mer information]

Visa innehållet

Sidan uppdaterades 2024-09-04