Sarah Ljungquist

Universitetslektor

Forskningsämne: Genusvetenskap

070-2113570

sarah.ljungquist@hig.se

Om forskaren

Sarah är universitetslektor i Svenska språket och Genusvetenskap.

Visa innehållet

Artiklar

Övrigt vetenskapligt

  • Ljungquist, S. (2008). Den försvunna genusrutan: Politisk styrning av forskningsmedel?. Tidskrift för litteraturvetenskap, (3-4), (7-11). [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2008). En angelägen bok med titel som skapar huvudbry. Tidningen Kulturen, (05-26), (3-5). [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2007). Den invanda eller den andra vägen. Bokförlaget H:ström, SUBALTERN - Tema utopi, (nr 2), (70-73). [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2006). <em><em>En bättre och lyckligare värld. Kvinnliga författares utopiska visioner 1850-1950</em></em>. Tidskrift för litteraturvetenskap, (2-3), (202-206). [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2005). Omklädningsrum. Könsöverskridanden och rollbyten från Tintomara till Tant Blomma, recension av <em>Omklädningsrum. Könsöverskridanden och rollbyten från Tintomara till Tant Blomma</em> red. Eva Heggestad och Anna Williams. Tidskrift för litteraturvetenskap, (4), (78-82). [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2001). Den enes utopia – den andres dystopia. 00TAL, (8), (24-32). [Mer information]

Doktorsavhandlingar

  • Ljungquist, S. (2001). Den litterära utopin och dystopin i Sverige 1734-1940. . Hedemora: Gidlund. 319 s. ( ) [Mer information]

Konferensbidrag

  • Ljungquist, S., Carlson, Å. & Svaleryd, K. (2019). Genus och jämställdhet i organisationer : Om en kurs för chefer. : FALF 2019: Hållbar utveckling i organisationer. S. 94-95. [Mer information]

  • Serrander, U., Ljungquist, S. & Tedremaa-Levorato, K. (2014). One step toward Sweden : Development of Educational Material in Swedish as a Foreign Language. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2014). The Image of Salander : Feminist Superhero or Victim?. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2013). The Importance of Salander. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2012). Mäns våld mot kvinnor i tre olika versioner av Stieg Larssons kriminalberättelse Män som hatar kvinnor. : The 29th Study Conference of the IASS (International Association for Scandinavian Studies) "LITERATURE and LAW" Rīga, University of Latvia / Daugavpils, Daugavpils University August the 7th - 11th 2012. Länk [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2011). My Life in Pink : Story-based learning as a feminist teaching method. [Mer information]

  • Ljungquist, S. & Ridder, I. (2011). Power and resistance : Experiences of women in the Swedish Academy. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2010). Belysning av korrelationen mellan emotioner och maktanalys. : Undersökande studie av emotionell inlärning i den svenska lärarutbildningens värdegrundsundervisning. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2009). Resistance or Re-masculinisation of the Academy? : Swedish Examples. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2002). Bioteknik i litteraturen. Framtidens klonade Einstein. Utopi eller dystopi?. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2002). Ångest och framtidspessimism i den svenska dystopin, med särskilt fokus på dystopi och kön. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2001). I Kallocainets förlösning : En utopi- och genusteoretisk analys av Karin Boyes <em>Kallocain</em>. : Utopier och dystopier. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2000). Ragnarök eller drömmen om den nya världen : Utopier och dystopier i svensk litteratur. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (1999). Pictures From the Year 2378 : Emancipation in a Utopian Novel From 1878. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (1997). Mappa Geographica Scelestinae som den kända världens spegelbild – om en 1700-talsutopi. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (1995). Värdet av gruppövningar : Exemplet litteraturvetenskap. : <em></em>. Länk [Mer information]

Kapitel i böcker

  • Ljungquist, S. & Granhall Lahiki, M. (2022). Masculinity in the Populist Manichean Mindset. Populism, Democracy, and the Humanities : Interdisciplinary Explorations and Critical Enquiries. Lanham, Maryland, USA, Rowman & Littlefield Publishers. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2021). Feminism and Anti-feminism in the Wake of #MeToo. Transnational Feminist Politics, Education and Social Justice : Post Democracy and Post Truth. London, Bloomsbury Academic. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2017). Lisbeth Salander - en konstruktion av en feministisk hjälte?. Kunskap Motstånd Möjlighet : Humanistisk forskning i dag. Halmstad, Molin & Sorgenfrei. S. 383-403. [Mer information]

  • Serrander, U. & Ljungquist, S. (2017). Vems röst om Sverige?. Kunskap, motstånd, möjlighet : Humanistisk forskning idag. Halmstad, Molin & Sorgenfrei. S. 149-170. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2015). And this feeling of shame silenced me. Gender in a Changing World. Hyderabad, India, Academic Publishing House of the University of Hyderabad. S. 216-228. [Mer information]

  • Grannäs, J. & Ljungquist, S. (2015). Berättelsen som forum för kontroversiella frågor. Kontroversiella frågor : Om kunskap och politik i samhällsundervisningen. Lund, Gleerups Utbildning AB. S. 149-168. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2011). Förord till Margaret Cavendishs Den lysande världen. Den lysande världen. Umeå, H:ström - text & kultur. S. 7-15. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2007). Efterord till Niels Klims underjordiska resa. Niels Klims underjordiska resa. Umeå, H:ström - Text & kultur. S. 269-279. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (2004). Ångest och framtidspessimism i den svenska dystopin efter 1960, med särskilt fokus på dystopi och kön. Fortællingen i Norden efter 1960. Aalborg, Aalborg Universitetsförlag. S. 342-349. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (1998). Försakelse och viljetvingare - bilder från år 2378. Torshavn, Foroya Frodskarfelag. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (1998). Mappa Geographica Scelestinae som den kända världens spegelbild. Bonn, Peter Lang. [Mer information]

  • Ljungquist, S. (1995). Vikten av textseminarier. Kvalitéer i studier och utbildning : universitetspedagogisk konferens i Umeå den 15-16 februari 1995. Umeå, Personalutvecklingsenheten och Undervisningscentret, Umeå universitet. S. 207-212. [Mer information]

Visa innehållet

Sidan uppdaterades 2024-04-18