Cycle4Climate
Cycle4Climate (C4C) är ett internationellt forskningsprojekt som syftar till att minska koldioxidutsläppen från stadstrafik genom att uppmuntra fler människor att välja cykeln istället för bilen.
Cycle4Climate är ett unikt projekt som adresserar behovet av hållbar stadsplanering och transport. Genom att testa och utvärdera olika metoder för att öka cyklandet i stadsmiljöer, syftar projektet till att skapa en verktygslåda av effektiva och genomförbara åtgärder som stadsplanerare och beslutsfattare kan använda.

Projektets deltagare med cykel på plats i Gävle
Senaste nyheter
Lyckad invigning i Sörby Urfjäll – första steget i Cycle4Climate

25 september 2025
I tisdags invigdes en ny cykelbana och busshållplats i Sörby Urfjäll, som en viktig del av forskningsprojektet Cycle4Climate. Projektet, som leds av Högskolan i Gävle, syftar till att minska biltrafiken i stadsmiljöer genom att göra det enklare och mer attraktivt att cykla.
Invigningsdagen bjöd på god stämning och stort engagemang. Under morgonen delades över 100 frukostpåsar ut till cyklister vid Österbågen.
– Det gick väldigt bra, säger Sarah Rhode, forskare vid Högskolan i Gävle. Responsen var mycket positiv, särskilt kring den nya cykelvägen. Många cyklar till och från Sörby Urfjäll och upplever att den nya infrastrukturen gör det tryggare att ta sig fram trots höga trafikflöden.
Forskningsprojektet Cycle4Climate i gång – söker enkätdeltagare
12 maj 2025
Med ny cykelbana, busshållplatser och en pågående enkät om resvanor är nu den första fasen av det internationella forskningsprojektet Cycle4Climate (C4C) i full gång i Gävle. Målet är att hitta verktyg som ska få fler att ta cykeln.
– Vi vill gärna att fler som jobbar i området Sörby Urfjäll deltar i enkäten, säger Karl Samuelsson, projektledare vid Högskolan i Gävle.
Resultaten ska mynna ut i en verktygslåda med effektiva åtgärder för beslutsfattare inom stadsplanering.
– Vi behöver lära oss mer om varför folk väljer att ta cykeln, men även varför andra tar bilen, säger Karl Samuelsson, forskare i miljövetenskap vid Högskolan i Gävle.

Aktuellt
Co-design workshop
Datum & tid: 16 oktober, 09.00–12.00
Plats: Utmarksvägen, Sörby-Urfjäll
Syfte: Co-designa den tredje beteendeförändrande interventionen för Sörby-Urfjäll
Co-design sprint workshop
Datum & tid: 22 oktober, 11.00–11.40
Plats: Högskolan i Gävle, sal 33:203
Syfte: Sprint-workshop i samband med EU Green Sustainable Campus Day, där studenter snabbt tar fram idéer och pitchar den tredje interventionen
Följ oss på LinkedIn!
Håll dig uppdaterad om vad som händer i projektet genom att följa vår sida på LinkedIn.
Mer om projektet
Cycle4Climate pågår under tre och ett halvt år och började i juni 2024. Målet med projektet är att implementera och utvärdera effektiviteten och genomförbarheten av fysiska och sociala beteendemässiga interventioner som syftar till att få människor att byta från bilresor till cykelresor i fyra transportområden i fyra olika städer.
Projektet är uppdelat i tre fokusområden som alla syftar till att öka förståelsen för vilka åtgärder som fungerar bäst för att främja cykling och minska användningen av bil.
Fokusområden
Mätningar och analys av trafik
Data om cykel- och biltrafik samlas in och analyseras för att uppskatta förändringar i koldioxidutsläpp över tid. Det inkluderar även undersökningar för att förstå när och varför trafikanter väljer cykel framför bil.
Beteende-inventioner
Praktiska åtgärder genomförs för att göra det enklare och mer attraktivt att cykla. Det kan vara mindre ingrepp i den fysiska miljön i cykelinfrastrukturen, tävlingar eller kampanjer som uppmuntrar till cykling.
Kunskapsutbyte och verktygslåda
Projektet samlar in och delar erfarenheter från de olika städerna för att skapa en evidensbaserad verktygslåda för hållbar stadsplanering, vilket kan användas av andra städer och kommuner.
Olika utmaningar i olika städer

Projektdeltagare i det utvalda området i Gävle på Sörby Urfjäll.
Cycle4Climate genomförs i fyra städer: Gävle (Sverige), Espoo (Finland), Pärnu (Estland), och Riga (Lettland) där ett transportområde har valts ut i varje stad. Projektet kombinerar både fysiska och sociala beteendeinterventioner för att skapa varaktiga förändringar i resvanor.
Eftersom de deltagande städerna har olika förutsättningar och utmaningar kommer insatserna att se olika ut beroende på plats. I vissa städer kan fokus ligga på att förbättra cykelparkeringar, medan andra städer satsar mer på sociala initiativ som att skapa en stark cykelkultur genom gruppaktiviteter och tävlingar.
Förväntade resultat och effekter
CO2-utsläpp
Uppskattningar av CO2-utsläpp från trafik och resande över tid i de valda transportområdena
Verktygslåda
En verktygslåda med beprövade åtgärder för att främja cykling, anpassad för olika städers villkor.
Ökad kunskap
Ökad kunskap om hur olika typer av åtgärder påverkar resvanor och trafikmönster.
Projektmedarbetare Högskolan i Gävle

Karl Samuelsson
Huvudprojektledare för Cycle4Climate
Vad har du för utbildningsbakgrund?
En blandning av geografi, hållbarhetsvetenskap och stadsplanering.
Vad gör du i projektet?
Som huvudprojektledare har jag det övergripande ansvaret för att vi ska nå projektets mål. I det dagliga arbetet är jag främst involverad i datainsamling och analys — att sammanställa trafikräknardata från de olika städerna samt att utforma, genomföra och analysera reseundersökningen. Slutligen beräknar jag projektets påverkan på CO₂-utsläpp.
Vad ser du mest fram emot under de kommande 3,5 åren?
Att samla ihop all data vi kommer att ta fram och besvara de centrala frågorna:
”Hur många människor började cykla i våra områden? Hur mycket CO₂ har vi sparat?”
Var börjar man cykla för klimatet?
En solig vårdag! När du cyklar är du i direkt kontakt med din omgivning, staden och människorna. Cykelomställningen för människor ut ur sina “slutna lådor” och ut i miljön igen

Marita Wallhagen
Projektansvarig för beteendeinsatser
Vad har du för utbildningsbakgrund?
Jag är docent och universitetslektor vid Högskolan i Gävle med en doktorsexamen från Kungliga Tekniska högskolan (KTH). Dessförinnan tog jag en masterexamen i arkitektur.
Vad gör du i projektet?
Jag arbetar huvudsakligen med WP2 i Gävle, som fokuserar på att planera och genomföra insatser som syftar till att öka cyklandet och minska bilanvändningen, som ett led i att reducera klimatpåverkan. Eftersom arbetspaketen i projektet är nära sammankopplade är jag även involverad i flera av de andra, bland annat inom datainsamling och internationellt kunskapsutbyte.
Vad ser du mest fram emot under de kommande 3,5 åren?
Jag ser särskilt fram emot att få samarbeta med det här fantastiska teamet inom ramen för ett spännande projekt, och att fördjupa min förståelse för hur olika typer av insatser kan påverka och förändra människors transportbeteenden, vanor, attityder och normer kopplade till cykling och bilkörning.
Vilken skulle vara din superkraft kopplad till Cycle4Climate?
Min styrka — och kanske min superkraft — i Cycle4Climate är att jag bidrar med gedigen kunskap och erfarenhet inom stadsplanering, byggnadsdesign och hållbarhetsvetenskap. Jag har ett brett och djupt intresse för tvärvetenskapligt samarbete, platsutveckling, tredimensionell stadsplanering samt miljöaspekter ur ett livscykelperspektiv. Dessa perspektiv kan spela en viktig roll och förhoppningsvis inspirera andra i arbetet för att skapa förändring och främja en omställning mot ett mer hållbart samhälle.

Gabor Horvath
Administrativ ledare
Vad har du för utbildningsbakgrund?
Jag har en bakgrund inom miljöteknik från TAMK.
Vad gör du i projektet?
Jag ansvarar för den administrativa samordningen i projektet, inklusive att identifiera risker och samarbeta med våra partnerorganisationer kring hur dessa kan hanteras. Jag är särskilt involverad under rapporteringsperioderna för att säkerställa att allt fungerar smidigt.
Vad ser du mest fram emot under de kommande 3,5 åren?
Jag ser fram emot att se hur vårt team — som samlar personer med olika bakgrunder och från olika regioner — utvecklas till en effektiv och samarbetsinriktad enhet där vi stöttar varandra. Vårt mål är att bidra till hållbar stadsrörlighet inte bara genom fysiska förbättringar, utan också genom att främja beteendeförändringar som får människor att ompröva sina transportval, även de som äger elbilar.
Vilken skulle vara din superkraft kopplad till Cycle4Climate?
Min superkraft är att få projektpartner att känna att jag alltid finns där för att hjälpa dem — oavsett vad som händer.

Sarah Rhode
Projektkoordinator
Vad har du för utbildningsbakgrund?
Jag är hållbarhetsforskare med en bakgrund inom miljövetenskap, ekoteknik och styrning.
Vad gör du i projektet?
Som WP3-ledare koordinerar jag internationellt kunskapsutbyte och arbetar tillsammans med våra partners för att omvandla våra lärdomar till en praktisk verktygslåda. Verktygslådan, som är utformad för offentliga aktörer, kommer att ge tydliga riktlinjer för att främja cykling i städer.
Vad ser du mest fram emot i projektet?
Jag ser fram emot att se de CO₂-reduktioner som våra insatser leder till i de fyra städerna, och de lärdomar vi samlar in i skiftet mot mer cykling. Att omvandla dessa insikter till ett praktiskt verktyg för aktörer som vill främja en sådan omställning blir en spännande utmaning. Jag ser också fram emot de partnerskap vi bygger, som jag tror kommer att leda till framtida samarbeten.
Vilken skulle vara din superkraft kopplad till Cycle4Climate?
Som hållbarhetsforskare är min superkraft som ett bi — jag korspollinerar kunskap mellan olika aktörsgrupper och samlar in perspektiv från både forskare och praktiker för att tillsammans skapa lösningar som främjar cykling i urbana miljöer.
Var börjar man cykla för klimatet?
Var som helst, när som helst! Cykling är frihet, klimatåtgärd och solidaritet med dem som påverkas negativt av klimatförändringarnas effekter.

Shveta Soam
Dataanalytiker för mobilitet och utsläpp
Vilken är din utbildning?
Doktorsexamen i miljöteknik och en masterexamen i energi- och miljöledning.
Vad gör du i projektet?
Min huvudsakliga roll är att utvärdera de CO₂-utsläpp som kan minskas genom att byta från bil till cykel i våra dagliga resor. Vi samlar in data från olika trafikräknare som är installerade i projektets olika städer, och försöker sedan beräkna hur mycket CO₂ som kan minskas genom att ändra vårt färdsätt från bil till cykel.
Vad ser du mest fram emot i projektet?
Jag ser verkligen fram emot att se en förändring där vi kan motivera eller skapa förutsättningar för att människor i olika städer väljer och börjar använda cykeln som sitt dagliga färdmedel. Dessutom är målet med alla planerade insatser att göra cykling till en mer kulturellt förankrad vana.
Vilken skulle vara din superkraft kopplad till Cycle4Climate?
Min superkraft skulle vara att kombinera det vardagliga perspektivet med ett forskningsinriktat arbetssätt för att åstadkomma en förändring som gynnar både individen, samhället och miljön.
Var börjar man cykla för klimatet?
Jag tycker att man kan börja cykla som en personlig klimatinsats där små steg leder till stora effekter, till exempel genom att ersätta korta bilresor (under 5 km) med cykling, eller genom att börja cykla tillsammans med lokala cykelklubbar eller klimatcykelgrupper för att skapa en vana.
Fakta om forskningsprojektet
Fullständigt projektnamn: Cycle4Climate: Co-creating Sustainable Cycling Solutions for Reducing CO2 Emissions in the Central Baltic Region
Medverkande universitet: Högskolan i Gävle, Metropolia i Finland, Tartu universitet i Estland och Rigas tekniska universitet i Lettland.
Medverkande städer: Gävle (Sverige), Espoo (Finland), Pärnu (Estland) och Riga (Lettland):
Projektledare: Karl Samuelsson, Högskolan i Gävle
Finansiär: Interreg Central Baltic Programme
Tidsperiod: 240601-271231
Sidan uppdaterades 2025-10-03
