Forskarskolan för lärande, interaktion och kunskap i en digitaliserad värld (LIKED)

Forskarskolan LIKED bygger på antagandet att digitaliseringen av samhället resulterar i utmaningar och möjligheter för lärande och utbildning som kräver förändringar – från nuvarande till framtida metoder. LIKED är ett nationellt samarbete mellan nio universitet.

Dagens pågående processer av digitalisering skapar situationer där inte bara elever utan medborgare i stort har behov av nya kompetenser för att hantera vardagen, kompetenser som skiljer sig från de i fördigitala tider. Internet blir alltmer inbäddat i vad som närmast kan beskrivas som en digital värld, och forskning om lärande, interaktion, och kunskap i en av internet medierad värld krävs alltmer.

I ett livslångt perspektiv är en effekt av digitaliseringen att vi behöver förstå vilka uppgifter som kan och bör tas över eller underlättas av tekniska artefakter och vilka som ska utföras av människor. Detta har betydelse för vad som ska undervisas i skolan, vilka verktyg eleverna ska introduceras för och få stöd till att behärska.

Forskningsområden inom LIKED

I forskarskolan kommer följande brett formulerade områden att adresseras:

  • Hur förändrar digitaliseringen av samhället förutsättningarna för undervisning och lärande i allmänhet, och som aktiviteter som syftar till att ge kompetens för att hantera vardagen i ett digitaliserat samhälle?
  • Hur kan dessa kompetenser beskrivas, analyseras och förstås i termer av lärande, interaktion och kunskap i en digitaliserad värld?
  • Hur kan moderna digitala former av interaktion och automatiserade inlärningssystem, baserade på artificiell intelligens och maskininlärning, förstås i termer av nya inlärningsmöjligheter som stöd för elever och lärare?
  • Vilken påverkan har sociala medier på vardagen i skolan som helhet, för enskilda barn och ungdomar i stort?
  • Vad innebär en förändrad praktik och kultur för förutsättningar för lärande, interaktion och kunskap i samhället och i skolan?

Ett tvärvetenskapligt angreppssätt

En av de grundläggande utgångspunkterna för Forskarskolan för lärande, interaktion och kunskap i en digitaliserad värld (LIKED) är ett tvärvetenskapligt angreppssätt. Ämnesdidaktik, didaktik, pedagogik, teknik och lärande, medieteknik, informatik, pedagogiskt arbete samt tillämpad IT är ämnesområden representerade i forskarskolan. Dessa bidrar med olika perspektiv för forskningen inom lärande, interaktion, och kunskap i en digital värld.

LIKED bygger på tidigare väletablerade forskningssamarbeten. Tillsammans har forskarna i gruppen bakom LIKED genomfört forskningsprojekt, formellt och informellt samarbete och gemensamma aktiviteter i mer än ett decennium. Tillsammans driver de redan två nationella forskarskolor kring digitaliseringens effekter.

Kontaktperson

Davoud Masoumi, profilbild

Davoud Masoumi

Docent och excellent lärare

Fakta om forskningsprojektet

Projektledare vid Högskolan
Davoud Masoumi

Övriga projektmedlemmar vid Högskolan i Gävle

Linus Ellström och Amelie Elm

Deltagande organisationer

Linnéuniversitetet, Umeå universitet (värduniversitet), Göteborgs universitet, Högskolan i Gävle, Högskolan i Halmstad, Jönköping university, Högskolan Väst, KTH och Mittuniversitetet

Finansiär

Vetenskapsrådet

Tidsplan

Sept 2021–aug 2026

Webbplats
Graderesearch.umu.se/liked Länk till annan webbplats.

Sidan uppdaterades 2025-10-29