Davoud Masoumi
Universitetslektor
Om forskaren
Lektor, docent och excellent lärare inom utbildningsvetenskap med specialisering på e-lärande och digitalisering.
Vetenskaplig meritering: Docent
Pedagogisk meritering: Excellent lärare
Aktuell forskning
Mitt forskningsintresse riktar sig mot lärande och undervisning, med särskilt fokus på kommunikation och lärande med media och olika former av interaktionsteknologi (IT).
Mitt forskningsintresse riktar sig mot lärande och undervisning, med särskilt fokus på kommunikation och lärande med media och olika former av interaktionsteknologi (IT) Jag har också ett särskilt metodologiskt intresse gällande studier av relationen mellan individers lärande och utveckling och sociala, institutionella och materiella/teknologiska villkor. Särskilda forskningsområden som kan nämnas är lärande genom multimediala representationer, kvalitet och kulturella frågor, distansutbildning och öppet/flexibelt lärande, samt hur olika digitala verktyg påverkar och förändrar olika pedagogiska praktiker.
Framför allt har jag studerat frågor kring integrering av IT i lärarutbildningen samt i förskolan. I sitt avhandlingsarbete har han framförallt intresserat sig för hur kvalitet i högre utbildning kan säkerställas och stärkas, och hur modeller för kvalitet kan utvecklas och implementeras. I sin forskning har jag utvecklat ett omfattande ramverk för att höja och säkra kvaliteten i högre utbildning, dvs. organisationer som bedriver e-learning eller distansutbildning.
Baserat på antagandet att kvalitet i e-lärande är kulturellt betingat, har jag också utvecklat ett ramverk och en konceptuell modell som gör det möjligt att beakta kulturella skillnader i kvalitetsarbetet. Modellen inbegriper en struktur för hur kulturella och kulturellt pedagogiska normer och värderingar kan integreras i e-lärande. Detta är särskilt viktigt eftersom kulturella normer och värderingar ofta tas för givna och inte syns.
Doktorsexamen
2010 Filosofie doktor, pedagogik, Göteborgs universitet,. Avhandlingstitel: Quality in e-learning within a cultural context. Handledare: Professor Berner Lindström. Opponent: Professor Sally Barnes.
Högskoleexamen
Filosofie doktor, pedagogik, Göteborgs universitet, 2010. Avhandlingstitel: Quality in e-learning within a cultural context.
Filosofie magister, pedagogik, Tehran Universitet, Iran, 2000.
Lärarexamen, Tabriz universitetet, Iran, 1997.
Anställningar
2015-- Gästforsforskare i Aarhus universitet, Danmark
2014 -- Lektor i didaktik, Akademin för utbildning och ekonomi, Högskolan i Gävle
2010-2013 Lektor i didaktik vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet.
2005-2010 doktorand i pedagogik, Göteborgs Universitet.
2002-2004, gästlärare i Shahid Rajaee lärarutbildning universitet, Teheran, Iran.
2000 - 2002, Ämneslärare, Tohid Skolan, Teheran, Iran
Forskningsprojekt
- ICT integration in lärarprogrammet Göteborgs universitet. Finansieras av Göteborgs universitet 2010-2012.
- 2014- 2016. Implementation of National and Sectorial Qualifications Frameworks in Armenia. Finansieras av European Union Tempus Program.
Sidan uppdaterades 2024-04-18