Varför är etik viktigt i historieundervisningen?
Ett forskningsprojekt som tar avstamp i aktuella samhällsutmaningar och ställer frågan om och hur historieundervisningen kan möta frågor om rätt och fel liksom gott och ont med stöd ifrån ungas förståelse och forskning om historiemedvetande.
Det fyra-åriga projektet tar avstamp i aktuella samhällsutmaningar som terrorattacker, hat och rädsla mot oliktänkande och nedmontering av demokratiska grundprinciper. Projektet ställer frågan om och hur historieundervisning kan möta frågor om rätt och fel, liksom gott och ont, med stöd ifrån ungas förståelse och forskning om historiemedvetande.
Projektets medarbetare och referenspersoner är ledande inom frågor som rör historiemedvetande och/eller moraliskt medvetande och kan bidra till projektet med ett rikt jämförelsematerial och kunskap om fältet. Projektets styrka ligger dels i dess potential att utveckla ett forskningsfält med uppenbara luckor, dels i möjligheten att med ramverk och didaktiska verktyg främja historieundervisningen i dess uppdrag att fostra demokratiska medborgare.
Projektets syfte
Syftet är att fördjupa kunskapen om hur den ömsesidiga relationen mellan historiemedvetande och moraliskt medvetande kan förstås. Detta ska studeras genom dels textanalys av tidigare historiedidaktisk forskning mellan 1980–2019, och dels genom att analysera hur femtonåringar i Finland och Sverige resonerar moraliskt kring historiska dilemman.
Projektdeltagare
Värduniversitet för projektet är Linnéuniversitet med professor, Niklas Ammert som projektansvarig. Deltagare i projektet är förutom professor Silvia Edling, Högskolan i Gävle, docent Jan Löfstedt, Helsingfors Universitet, Finland och docent Heather Sharp, Newcastle University, Australien.
Historiemedvetande i vetenskapen och i undervisningen
Se en föreläsning med Silvia Edling som spelats in av SVT/UR. Föreläsningen riktar uppmärksamhet mot begreppet historiemedvetande som har fått en stark genomslagskraft inte bara inom historiedidaktik utan i samhälls- och humanvetenskap generellt.
Publikationer från projektet
- Alvén, Fredrik, “Making Democrats While Developing their Historical Consciousness: A Complex Task” Länk till annan webbplats., Historical Encounters Journal, Special Issue: Historical and Moral Consciousness, Vol 4 No1 2017, p. 52-67.
- Ammert, Niklas, "Patterns of reasoning: A tentative model to analyse historical and moral consciousness among 9th grade students" Länk till annan webbplats., Historical Encounters Journal, Special Issue: Historical and Moral Consciousness, Vol. 4 No 1, 2017, p. 23-35.
- Ammert, Niklas, Silvia Edling, Jan Löfström & Heather Sharp, "Bridging Historical Consciousness and Moral Consciousness: Promises and Challenges" Länk till annan webbplats., Historical Encounters Journal, Special Issue: Historical and Moral Consciousness, Vol. 4 No 1, 2017, p. 1-13.
- Ammert, Niklas, Heather Sharp, Jan Löfström & Silvia Edling, “Identifying aspects of temporal orientation in students’ moral reflections”, History Education Research Journal 17 (2) 2020, p. 132-150.
- Edling Silvia, “Historical and Moral Consciousness in the Light of Ethics of Dissensus: One Approach to Handle Plurality in Education”, Historical Encounters Journal, Special Issue: Historical and Moral Consciousness, Vol 4 No1 2017, p. 36-51.
- Edling, Silvia, Heather Sharp, Jan Löfström & Niklas Ammert, “The good citizen: Revisiting moral motivations for introducing historical consciousness in history education drawing on the writings of Gadamer”, Citizenship, Social and Economics Education, 2020, p. 1-18.
- Edling, Silvia, Heather Sharp, Jan Löfström & Niklas Ammert, “Why is ethics important in history education? A dialogue between the various ways of understanding the relationship between ethics and historical consciousness” Länk till annan webbplats., Ethics and Education Vol. 15 No. 3 2020, p. 336-354.
- Frímannsson, Guðmundur Heiðar, ”Moral and Historical Consciousness”, Historical Encounters Journal, Special Issue: Historical and Moral Consciousness, Vol 4 No1 2017, p. 14-22.
- Körber, Andreas, “Historical Consciousness and the Moral Dimension”, Historical Encounters Journal, Special Issue: Historical and Moral Consciousness, Vol 4 No1 2017, p. 81-89.
- Löfström, Jan & Liisa Myyry, “Analysing Adolescents’ Reasoning About Historical Responsibility in Dialogue Between History Education and Social Psychology”, Historical Encounters Journal, Special Issue: Historical and Moral Consciousness, Vol 4 No1 2017, p. 68-80.
- Löfström, J., Ammert, N., Sharp, H. & Edling, S. (2021). Advances in Ethics Education in the History Classroom : After Intersections of Moral and Historical Consciousness. Länk till annan webbplats. International Journal of Ethics Education.
- Löfström, J., Ammert, N., Edling, S. & Sharp, H. (2020). Can, and should history give ethical guidance?: Swedish and Finnish Grade 9 students on moral judgment-making in history. Länk till annan webbplats. Nordidactica : Journal of Humanities and Social Science Education, 10 (2020:4), 88-114.
- Sharp, Heather, Silvia Edling, Niklas Ammert & Jan Löfström, “A Review of Doctoral Theses Since 2000: Historical Consciousness in the Australian Context” Länk till annan webbplats., International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture, 41 2020, p. 123-140.
Övriga publikationer
- Ammert, N, Edling, S, Löfström, J, Sharp, H. (2022/in process). Historical and Moral Consciousness in Education: Learning Ethics for Democratic Citizenship Education. NY: Routledge.
- Historical Encounters (Vol 4, No 1, 2017): Special Issue: Historical and Moral Consciousness
Kontaktperson
Kontakta Silvia Edling vid frågor rörande forskningsprojektet eller läs mer om hennes forskning och se hennes publikationer i forskarpresentationen.
Fakta om forskningsprojektet
Fullständigt projektnamn
Möten mellan historia och moralisk reflektion: Teoretiska och empiriska skärningspunkter mellan historiemedvetande och moraliskt medvetande ur ett historiedidaktiskt perspektiv
Engelskt projektnamn
History and moral encounters (HiME): Exploring theoretical and empirical intersections of historical and moral consciousness from a history didactic perspective
Projektsamordnare
Niklas Ammert, Linnéuniversitetet
Övriga projektmedlemmar
Jan Löfström, Åbo universitetet och gästprofessor vid Linnéuniversitetet; Silvia Edling, Högskolan i Gävle; Heather Sharp, University of Newcastle (Australien)
Finansiär
Vetenskapsrådet
Tidsplan
1 januari 2018–31 december 2021
Ämne
Historia, historia med didaktisk inriktning
Sidan uppdaterades 2024-01-15