SEEDS - Studies in Education for Equity, Democracy and Sustainability
SEEDS är en forskningsgrupp inom området utbildningsvetenskap som studerar hur utbildnings, undervisningsprocesser och policy motiveras, utformas, berättas och återberättas i text och praktik med ett särskilt fokus mot demokrati och likvärdighet som centrala dimensioner av social hållbarhet.
Forskningsgruppen SEEDS undersöker utbildning och undervisning för social hållbarhet inom olika områden och på olika nivåer. Relationerna mellan utbildningens och undervisningens föränderlighet och stabilitet i praktik, policy och/eller forskning belyses med en öppenhet för mångvetenskapliga och tvärdisciplinära ansatser. En viktig utgångspunkt är att all praktik bygger på idéer som är viktiga att synliggöra och relatera till konsekvenser för människors villkor.
Framför allt uppmärksammas frågor om individers och gruppers livsvillkor, villkor för lärande, lärarprofession, bedömningspraktiker och subjektskonstruktioner i utbildning och undervisning då de betraktas som viktiga aspekter för att främja social hållbarhet.
Strategisk satsning
Utveckling av teoretiska och metodologiska analysredskap samt empiriska studier i formella och informella undervisnings- och utbildningskontexter med följande fokus:
1. Demokrati och meningsskapande som villkor för lärande och praktik i undervisning
- Lärares professionella seendehorisonter och deras konsekvenser för praktik
- Demokratins, mångfaldens och de historiska perspektivens betydelse för meningsskapande i undervisning
- Barns-, elevers- och studenters meningsskapande som villkor för lärande och praktik
2. Likvärdighet i undervisning och utbildning
- Likvärdighet i policy och praktik
- Likvärdighet i förhållande till individens, samhällets och naturens välbefinnande på lokal, nationell och global nivå
- Didaktiska studier med fokus på likvärdighet
Pågående forskningsprojekt
Inom forskningsgruppen drivs interna och externa forskningsprojekt. Här är ett urval av pågående externa forskningsprojekt:
Education for global citizenship
Finansiär: Spanska utbildningsdepartementet för innovation och forskning
Finansiär: Vetenskapsrådet
Syftet med projektet är dels att undersöka hur skolklimat, klassrumsklimat och klassklimat sammanhänger med utsatthet för kränkande behandling och mobbning över tid, dels att studera hur skolklimat, klassrumsklimat, klassklimat och utsatthet för kränkningar och mobbning sammanhänger med elevers studieengagemang över tid.
Gävlemodellen: utmaningar och möjligheter
Finansiär: Gävle kommun
En framgångsrik strategi för att motverka mobbning i Gävle kommun som går under namnet Gävlemodellen. Gävlemodellen syftar till att förena forskning med praktik på ett systematiskt och fruktbart sätt.
Pågående finansierade workshops
- Vetenskapsrådet: Exploratory workshop om digital wellbeing
- EU GREEN: Digital workshop Challenges and possibilities for developing policies and practices for gender equality and diversity in higher education
Pågående finansierade nätverk
- Vetenskapsrådet: Network Research om Childrens Rights
- Vetenskapsrådet: Historical Consciousness and Democracy (Sverige, Australien, Finland, Israel, Turkiet, Canada, Ghana, Spanien, Norge, Danmark)
- Vetenskapsrådet: ROCIT- forskarskolan Praktiknära forskning
- FORTE: Nätverk för forskning om genusrelaterat våld och våld i nära relationer
- EESF - EU - Etablering av en regional plattform för social innovation i Gävleborg (samarbetspartner med Region Gävleborg)
Pågående icke finansierade nätverk
- Högskolan Väst: Forskningsnätverket Barn och Unga
- Uppsala Universitet: Nätverket Forskning om genusrelaterat våld och våld i nära relationer
- Universidad a Distancia de Madrid: Projektgrupp Didaktik för undervisning av mänskliga rättigheter
- Universidad de Granada: Instituto universitario de investigacion de Estudios de las Mujeres y de Genero
- Universidad de Sevilla/Universidad de Malaga Spain/ Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Playa Ancha, Chile: The International Observatory for school culture and violence preventions
- SEEC - Spanish Society of Comparative Education: SEEDS member of Research Committee Conference 2025
- University of Aberdeen: Interdisciplinary Institute External Advisory Board.
Forskningsprogram Demokrati och likvärdighet

Forskningsgruppen SEEDS är starkt kopplat till forskningsprogrammet Demokrati och likvärdighet som finns inom det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande.
Forskarskola ROCIT
Forskarskolan ROCIT - forskning om samverkan i lärarutbildningen är ett samarbete mellan sex lärosäten som ska utveckla en större förståelse mellan erfarenhetsbaserat kunnande och vetenskapligt baserat kunnande inom skolans värld.
Forskare i SEEDS
SEEDS inkluderar forskare inom pedagogik, didaktik och humaniora. Gruppen består av professorer, docenter, lektorer och doktorander samt ett antal associerade medlemmar nationellt och internationellt.
Silvia Edling, professor i didaktik,
Kontakt: silvia.edling@hig.se
Guadalupe Francia, professor pedagogik,
Kontakt: guadalupe.francia@hig.se
- Sara Skoog Waller
- Kia Kimhag
- Maryam Bourbour
- Bodil Merkel
- Petra Lundberg Bouquelon
- Elin Harring
- Catarina Wahlgren
- Tomas Stenbäck
- Maria Uggla
- Paula Larsson
- Simon Johannensson
- Matteo Cattaneo
- Liya Kalinnikova Magnusson
Marie Parker-Jenkins, professor in education, Limerick University
Kontakt: marie.parker.jenkins@ul.ie
Ana Ancheta Arrabal, University of Valencia
Kontakt: ana.ancheta@uv.es
Marco Catarci, professor in education, University Degli Study Roma
Kontakt: marco.catarci@uniroma3.it
Carolyn, Shields, professor in education and leadership, Wayne State University
Kontakt: cshields@wayne.edu
Cendel, Karaman, associate professor in education, Middle east technical university, Turkey
Kontakt: cendel@metu.edu.tr
Elisabetta, Biffi, Associate professor in education, University of Milan Biccoca, Italy
Kontakt: elisabetta.biffi@unimib.it
Geraldine, Mooney Simmie, Associate professor, University of Limerick, Ireland
Kontakt: geraldine.mooney.simmie@ul.ie
Jason, Dorio, Ph.D. and lecturer in international and comparative education, UCLA, USA
Kontakt: jndorio@ucla.edu
My, Lilja, lektor i kriminologi
Kontakt: my.lilja@mao.se
Todd, Price, professor in teaching and learning, National Louis University, USA,
Kontakt: TPrice@nl.edu
Sheila, Macrine, professor in education, University of Massachusetts Boston, USA
Kontakt: smacrine@umassd.edu
Hillevi, Lenz Taguchi, professor i barn och ungdomsvetenskap, Stockholms Universitet
Kontakt: hillevi.lenz-taguchi@buv.su.se
Silvia Grinberg, professor Mälardalens Högskola
Kontakt: grinberg.silvia@gmail.com
Frida Hessel, doktorand Mälardalens Högskola
Kontakt: fridahessel@gmail.com
Linda Jonsson, Mälardalens Högskola
Kontakt: linda.jonsson@mdh.se
Publikationer
Bok: Democracy and Teacher Education
Silvia Edling och Geraldine Mooney Simmie, författare till boken Democracy and Teacher Education, diskuterar bokens teman.
Kontaktpersoner

Kontakta Guadalupe Francia vid frågor rörande forskningsprojektet eller läs mer om hennes forskning och se hennes publikationer i forskarpresentationen.

Kontakta Silvia Edling vid frågor rörande forskningsprojektet eller läs mer om hennes forskning och se hennes publikationer i forskarpresentationen.
Sidan uppdaterades 2025-03-14