Exploratory Learning Lab

Exploratory Learning Lab vid Högskolan i Gävle är en innovativ miljö med fokus på spelbaserat lärande. Labbet välkomnar allt ifrån skolklasser och arbetsgrupper till intresserade besökare och samhällsaktörer.

Två personer med VR-glasögon

Gymnasielever från Drottning Blanka besöker labbet. Som en del av ett värdegrundsarbete fick eleverna uppleva en mobbingsituation i Virtual Reality.

Exploratory Learning Lab, som finns en trappa ner i Högskolans bibliotek, är ett nav för undervisning där teori möter praktik och innovation.

I Exploratory Learning Lab kan du ta del av vårt breda brädspelssortiment, olika former av digitalt spelande och futuristiska virtuella verkligheter. Syftet är att uppmuntra sociala interaktioner och gemensamt lärande hos våra besökare. Vi som arbetar med labbet finns på plats för att stötta, vägleda och förhöja din upplevelse hos oss. Forskare kan också använda labbet som en värdefull resurs för datainsamling och vetenskapliga undersökningar inom digital lärande, undervisningsteknologi och medieeffekter.

Tillsammans med våra partners formar vi en unik lärmiljö som genomsyras av nyskapande tänk och kunskapsdelning – grunden för framtidens lärande.

Kommande aktiviteter och evenemang

Om labbet

Exploratory Learning Lab är en inkluderande plats som välkomnar alla, exempelvis studenter, grundskole- och gymnasieklasser, det lokala näringslivet och intresserade organisationer. Vi erbjuder också särskilt stöd för de med begränsade digitala färdigheter eller resurser genom att göra tekniken enkel att använda och lättförklarlig. Labbet skapar undervisning som är engagerande, interaktivt och relevant för framtidens utmaningar. Dessa resurser kan nyttjas av pedagoger för att skapa nya inlärningsupplevelser och uppgifter.

Spelbaserat lärande är kärnan i Exploratory Learning Labs verksamhet. Med verktyg som Minecraft Education och CoSpaces VR kan deltagare skapa virtuella världar, simulera verkliga situationer och lösa komplexa problem på kreativa och engagerande sätt. Till exempel kan studenter inom projektarbeten designa smarta städer i Minecraft som en del av undervisning inom hållbarhet och stadsplanering. Spelet, som ägs av vår partner Microsoft, har också inspirerat labbets design och bidrar till att skapa en inbjudande miljö för alla, från yngre elever till äldre som kanske tar sina första steg i den digitala världen.

I labbet finns också möjligheter till olika typer av avancerad medieproduktion. Med green screens, mikrofoner och iPads går det att skapa bland annat videor, podcasts och musik. Dessutom finns sju stora tv-skärmar i lokalen kopplade till Xbox-konsoler som kan användas för att bläddra igenom vårt breda spelutbud.

Tv-skärmar och spelkonsoler i labbet. Foto: Anders Munck, pressansvarig

Vad gör vi?

På Exploratory Learning Lab arbetar vi för att integrera teknik och pedagogik i lärande och samverkan. Våra huvudsakliga aktiviteter inkluderar:

Spelbaserat lärande: Vi använder spel för att utveckla problemlösning, samarbete och kritisk tänkande.
Programmering och teknik: Vi anordnar workshops med verktyg som Lego Spike och Dash & Dot för att stimulera tekniskt skapande.
Mediaproduktion: Besökare lär sig att skapa professionella videor, podcasts och musik med hjälp av avanceras utrustning.
Virtuella miljöer: Bygg och simulera med CoSpaces VR och Minecraft Education.
Smarta städer: Utforska IoT och automatisering genom praktiska projekt.

Få tillgång till Exploratory Lab - bli vår partner

För att få tillträde till vår unika lärmiljö så behöver du bli partner till oss. Som partner har du möjlighet att boka labbet för t ex undervisning och aktiviteter. Tillträde till labbet för våra partners ges under ordinarie öppettider för Högskolans bibliotek.

Grupper/klasser kan också komma på studiebesök till labbet. Tillgång till labbet ges under förbokade tider som bokas av handledare/lärare.

Vill du veta mer om hur du får tillträde, kontakta Claes Westelius.

Om oss

Exploratory Learning Lab drivs av ett drivet team som brinner för att skapa en innovativ och inkluderande miljö för lärande och kreativt samarbete. Vi hjälper dig att utveckla och föverkliga dina dina idéer med hjälp av den senaste tekniken.

Claes Westelius

Claes Westelius, labbansvarig med fokus på utveckling av nya undervisningsmetoder, däribland digitalt lärande.

Åke Wall

Åke Vall, specialist på pedagogisk mediaproduktion.

Sofi Jonsevall, specialist på teknik och matematik. Verksam i Teknikerjakten.

Magnus Lemoine.

Magnus Lemoine, samverkare och ansvarig för Teknikerjakten

Övriga medarbetare: Henrik Lundström, Tor Frykmo, Maria Uggla, Ingela Fernström och Åke Wallin.

Våra partners

Exploratory Learning Lab är stolt över att samarbeta med ett brett nätverk av partners som skapar en plats där studenter, lärare och externa aktörer tillsammans kan utforska och forma framtidens lärande. Vi söker ständigt efter fler partners till vårt nätverk. Kontakta oss för att diskutera möjligheter till samarbete!

Vi samarbetar med:

  • Microsoft: Stödjer våra tekniska lösningar och utveckling av digitala lärandemiljöer.

  • Vetenskapsrådet: Bidrar till forskning och utveckling inom pedagogiska innovationer.

  • Ljungbergsfonden: Möjliggör projekt som kopplar samman teknik och utbildning. Finansierar även Teknikerjakten Öppnas i nytt fönster..

  • Gävle Kommun och Region Gävleborg: Stöttar lokal och regional utveckling genom samverkan.

  • Kulturella och pedagogiska aktörer: Tekniska Museet, Rapatac och Läxhjälpen.

Välkommen till Exploratory Learning Lab – där spel, teknik och dina idéer formar framtidens lärande!

Kontaktperson

Claes Westelius, profilbild

Claes Westelius

Universitetsadjunkt i didaktik

Kontakta Claes Westelius vid frågor om Exploratory Lab, om hur man blir partner eller hur man kan boka in ett studiebesök.

Sidan uppdaterades 2025-02-07