Artificiella världar: sanning, sannolikhet och AI-genererad kunskapsproduktion
Kurs
Välj utbildningstillfälle
Vårtermin 2024
Ortsoberoende
Distans, 50% (Halvfart)
Högskolepoäng
7.5 hp
Anmälningskod
HIG-22605
Sista ansökningsdag
oktober 16, 2023
Studieform
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Studietid
mars 25, 2024–juni 2, 2024
Antal platser
20
Obligatoriska träffar
0
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Urval
Betyg/Högskoleprov/Högskolepoäng: 40/40/20 %
Sommar 2024
Ortsoberoende
Distans, 50% (Halvfart)
Högskolepoäng
7.5 hp
Anmälningskod
HIG-32600
Sista ansökningsdag
mars 15, 2024
Studieform
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Studietid
juni 3, 2024–augusti 11, 2024
Antal platser
80
Obligatoriska träffar
0
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Urval
Betyg/Högskoleprov/Högskolepoäng: 40/40/20 %
Om kursen
När kan vi säga att medier ljuger? Är “fake-news” nyheter? Är AI ett större hot mot lärande än andra tekniska hjälpmedel, som rättstavningsprogram och miniräknare?
Artificiella intelligensers förmåga att syntetiskt generera övertygande text- och bilddokument utmanar idag invanda uppfattningar om sanning och autenticitet. Med tillgång till AI-modeller kan i princip vem som helst skapa fejkade historiska dokument – som nyhetsartiklar, litterära texter och fotografier – vilka uttryckligen är konstgjorda men likväl framstår som äkta. Hur förändrar detta vårt sätt att arbeta med nyhetsförmedling, information och kunskapsproduktion?
I kursen diskuteras mediala sanningsanspråk och olika medieteknikers autenticitet i ett historiskt perspektiv som har sitt främsta fokus på samtiden. Kursen erbjuder en översiktlig genomgång av generativa AI-modeller – hur fungerar dessa modeller, hur är de konstruerade och vilka möjligheter och begränsningar har de?
Vidare ger kursen en medie- och kulturhistorisk bakgrund till dagens AI-modeller, med särskilt fokus på automatisering och teknikanvändning i kreativa, estetiska och manipulativa syften. Vid sidan av teoretisk kunskap innehåller kursen praktiska övningar med generativa AI-modeller, som ett led i att utforska och samla erfarenheter om artificiell kunskapsproduktion.
Sidan uppdaterades 2024-04-19