Förskollärarprogrammet 210 hp
Ta chansen att jobba med barn, leda undervisning och pedagogiskt arbete! De allra yngsta barnen behöver massor med omsorg, stimulans och lek för att växa upp till trygga, nyfikna och kreativa människor. Som förskollärare är du med och skapar förutsättningar för barns utveckling och lärande utifrån deras intresse, kunnande och erfarenheter med leken som grund.
Högskolepoäng
210 hp
Anmälningskod
HIG-19648
Sista ansökningsdag
april 15, 2025
Studieform
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Studietid
september 1, 2025–januari 14, 2029
Antal platser
60
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Eller: Naturkunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2
Urval
Betyg/Högskoleprov: 60/40 %
Högskolepoäng
210 hp
Anmälningskod
HIG-19648
Sista ansökningsdag
april 15, 2026
Studieform
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Studietid
augusti 31, 2026–januari 20, 2030
Antal platser
60
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Eller: Naturkunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2
Urval
Betyg/Högskoleprov: 60/40 %
Högskolepoäng
210 hp
Anmälningskod
HIG-19649
Sista ansökningsdag
april 15, 2026
Studieform
Normal
Undervisningsspråk
Svenska
Studietid
augusti 31, 2026–januari 20, 2030
Antal platser
60
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Eller: Naturkunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2
Urval
Betyg/Högskoleprov: 60/40 %
Högskolepoäng
210 hp
Anmälningskod
HIG-19649
Sista ansökningsdag
april 15, 2025
Studieform
Normal
Undervisningsspråk
Svenska
Studietid
september 1, 2025–januari 14, 2029
Antal platser
60
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Eller: Naturkunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2
Urval
Betyg/Högskoleprov: 60/40 %
Om programmet
För att arbeta som förskollärare krävs kompetenser inom flera kunskapsområden, till exempel kunskap om omsorg, barns lek, lärande och utveckling samt ämneskunskaper. Det krävs också förmåga att leda undervisning samt att värdera och välja arbetssätt och lärverktyg.
Förskollärarutbildningen vid Högskolan i Gävle har i alla kurser ett innehåll som leder till att du utvecklar ditt kunnande kring olika kunskapsområden, arbetssätt och lärverktyg för att stödja alla barns lärande och utveckling. Det innebär förmåga att i lek och undervisning arbeta med och integrera flera uttrycksformer och lärverktyg som till exempel språk, estetik, analog/digital teknik samt skapa inkluderande och kreativa lärmiljöer. I kurser studeras också olika lärverktyg för stöd i verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan genomföras på eller i närheten av din bostadsort i både campus- och distansprogrammet.
Förskollärarprogrammet campus och distans ges med 100 % studietakt. I distansprogrammet är det 2-4 fysiska träffar per termin i Gävle. Varje träff omfattar 2-4 dagar.
Examen
Förskollärarexamen
Kurser i programmet
I förskollärarprogrammet ingår kurser i utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) och ämnesstudier, som i programmet benämns förskolepedagogik och -didaktik. I dessa kurser ingår även moment med verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Kurser inom utbildningsvetenskaplig kärna innehåller studier som ger grunden inom de kunskapsområden som är centrala för yrkesutövningen, som till exempel förskolans organisation och värdegrund, didaktik, utveckling och lärande, specialpedagogik, utvärdering och utvecklingsarbete, sociala relationer och ledarskap.
Kurser inom ämnesstudier handlar bland annat om undervisning, pedagogiska metoder samt barns lek, lärande och utveckling i relation till olika ämnen och ämnesdidaktik. I dessa kurser studeras barns lärande i naturvetenskap och teknik, barns skapande och estetiska lärprocesser samt barns lärande i språk och matematik.
Verksamhetsförlagd utbildning
En viktig del i utbildningen till förskollärare är den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) där förskolläraryrkets praktik och teori knyts samman.
VFU omfattar 30 högskolepoäng som är fördelade till tre VFU-perioder i programmet. Det innebär att du totalt genomför 20 veckors studier på en övningsförskola. I kurser med VFU får du möjlighet att studera yrket och verksamheten. Under ledning av en handledare får du omsätta de teoretiska kunskaperna till praktik och stegvis planera, genomföra och utveckla undervisning.
I förskollärarprogrammet ansöker både campus- och distansstudenter om i vilken kommun de önskar få sin VFU-placering. Vanligtvis genomförs VFU på samma förskola under hela utbildningen. Det möjliggör att du kan få genomföra VFU på en övningsförskola på eller i närheten av din bostadsort.
Är du intresserad av VFU utomlands har du också möjlighet att ansöka om det inför den sista VFU-perioden.
Läs mer om verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Omfattning och studieformer campus eller distans
Förskollärarprogrammet ges i två studieformer, campus och distans. Båda formerna omfattar heltidsstudier, det vill säga 100 % studietakt. I campusprogrammet genomförs utbildningen på campus med inslag av digital undervisning och examination. I distansprogrammet genomförs utbildningen digitalt med 2-4 fysiska träffar per termin i Gävle. Varje träff omfattar 2-4 dagar. Den verksamhetsförlagda utbildning (VFU) kan genomföras på eller i närheten av din bostadsort i både campus- och distansprogrammet.
Ett stimulerande yrke med god arbetsmarknad
Förskolläraryrket är ett kvalificerat och stimulerande yrke för dig som vill leda målstyrda processer i undervisning och tycker om att arbeta med barn i en pedagogisk verksamhet. Arbetsförmedlingen bedömer arbetsmarknaden för utbildade förskollärare som god, både på kort och på lång sikt. Utbildningen ger behörighet för vidare studier på avancerad nivå. Vid Högskolan i Gävle finns möjlighet till fortsatta studier i magister- eller masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning verksamhetsutveckling.
Intervju med Marcus om att vara student på grundlärarprogrammet
Utbildningen och FN:s globala mål

Läs mer om hur utbildningen är kopplad till FN:s globala mål
4 God utbildning för alla
Utbildning är en grundläggande mänsklig rättighet och utbildning av god kvalitet för alla är en av de viktigaste grunderna för välstånd, hälsa och jämställdhet i varje samhälle. I förskollärarprogrammet förbereds du för att leda utbildning och utveckla pedagogisk verksamhet utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Du förbereds också på att planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning i syfte att på bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling. Programmet ger färdighet i att kritiskt värdera och använda olika lärverktyg samt förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Förskollärarprogrammet, förskola och utbildade förskollärare bidrar till människors möjlighet till livslångt lärande som gynnar deltagande i arbets- och samhällsliv.
5 Jämställdhet
Jämställdhet mellan kvinnor och män är en förutsättning för en hållbar och fredlig utveckling. Jämställdhet handlar om en rättvis fördelning av makt, inflytande och resurser. Social hållbarhet och förskolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna behandlas i förskollärarprogrammets olika kurser.
10 Minskad ojämlikhet
Ett jämlikt samhälle bygger på principen om allas lika rättigheter och möjligheter. Jämlikhet främjar alla människors möjlighet att delta i och påverka samhällsutvecklingen. I förskollärarprogrammet lär du dig att beakta, kommunicera och förankra ett jämlikhetsperspektiv och de grundläggande demokratiska värderingarna i den pedagogiska verksamheten.
Högskolans kvalitetsarbete
Här kan du läsa mer om Högskolan i Gävles kvalitetsarbete och hur du som student kan bidra i arbetet
Sidan uppdaterades 2025-10-24
