IT i lärande
IT i lärande är en forskningsgrupp inom området utbildningsvetenskap. Forskningsgruppen studerar villkor för användning av IT inom utbildning.
Forskningsgruppen IT i lärande undersöker och utvecklar förutsättningar för hur interaktionsteknologi (IT) kan användas för att stödja undervisning och lärande i olika utbildningskontexter. Fokus ligger på att förstå de villkor och möjligheter som påverkar digitaliseringens roll inom utbildning och hur dessa kan utvecklas för att förbättra lärandeprocesser. Inom forskningsgruppen studeras även hur datafiering, genom tillgång och bearbetning av stora datamängder, förändrar villkoren för lärande, samarbete och verksamhetsledning. Ett av forskningens centrala mål är att, genom ett nyanserat och kritiskt förhållningssätt, bidra med en forskningsbaserad förståelse av digitala teknologiers relation till lärande inom olika kunskapsområden
Pågående forskningsprojekt
Här är ett urval av de forskningsprojekt som drivs inom ramen för forskningsgruppen
Virtual Reality (VR) i olika utbildningskontexter
Inom ramen för Digital Learning Lab (DLL) genomförs explorativa studier tillsammans med lärare för att undersöka utmaningar och möjligheter med att använda VR för undervisning och lärande. Studierna berör t.ex. undervisning inom högre utbildning och i olika ämneskontexter på gymnasiet. I det senare fallet samarbetar vi idag med lärare i Gävle och Sandviken, bland annat inom ramen för den sk. ULF-samverkan.
Undersökning av lärares och elevers upplevelser av en-till-en undervisning
Forskningsgruppen undersöker som del av ett externt utvärderingsuppdrag de upplevelser och uppfattningarna som grundskollärare och elever har av den så kallade en-till-en satsning som en kommun i regionen inledde för drygt ett decennium sedan (en-till-en betyder att varje elev har tillgång till en egen digital enhet för sina studier).
Digitala system i kvalitetsarbete i förskolor
Amelie Nebes (Doktorand UPGRADE), Studerar användningen av digitala system i kvalitetsarbete i förskolor.
Lärande i digitala transformationsprocesser
Linus Ellström (Doktorand i didaktik) studerar hur lärande tolkas, begripliggörs och representeras inom organisationer som befinner sig i en digital transformationsprocess.
Avslutade forskningsprojekt
Making IT happen - A study of advanced use of digital technologies in Swedish upper secondary school
Göran Fransson i samarbete med partners vid Umeå universitet (Ola J. Lindberg och Anders D. Olofsson). Projektet pågick under åren 2015–2020 och finansierades av Vetenskapsrådet.
Forskningsprogram Ansvarsfull digitalisering
Ett centralt nav i forskningsgruppens verksamhet är forskningsprogrammet Ansvarsfull digitalisering som ingår i det Strategiska forskningsområdet (SFO) Innovativt lärande.
Kan virtual reality användas i skolans undervisning?
En filmad föreläsning som spelades in av SVT/UR under början av april 2021. Jörgen Holmberg och Göran Fransson berättar om möjliga användningsområden för Virtuella verkligheter (VR) i skolans undervisning och hur praktiknära forskning kan vara en framkomlig väg för att undersöka möjligheter och utmaningar i ett sådant användande. Exempel på lärares, forskares och lärarstudenters erfarenheter från olika forsknings- och samarbetsprojekt presenteras. Göran Fransson gick dessvärre bort strax efter inspelningen.
Medlemmar IT i lärande
Forskargruppens medlemmar
Maryam Bourbour, lektor i didaktik
Johan Christensson, lektor i svenska språket
Linus Ellström, doktorand i didaktik
Tobias Fredlund, lektor i didaktik
Jörgen Holmberg, lektor i didaktik
Johan Liljestrand, docent i pedagogik
Henrik Lundström, adjunkt i didaktik
Davoud Masoumi, docent i didaktik (forskningsledare)
Amelie Nebes, doktorand i pedagogik
Jan Sjölund, adjunkt i svenska språket
Elisabeth Taube, adjunkt i didaktik
Maria Uggla, adjunkt i didaktik
Kristina Walldén-Hillström, adjunkt i didaktik
Claes Westelius, adjunkt i didaktik
Respektive forskares publikationer hittar du i deras forskarpresentation (klicka på namnet).
Kontaktperson

Kontakta Davoud Masoumi vid frågor rörande forskningsgruppen eller läs mer om hans forskning och se hans publikationer i forskarpresentationen.
Sidan uppdaterades 2025-05-08