ROLE – Research On Learning Environments
Forskargruppen ROLE inom utbildningsvetenskap intresserar sig för utbildnings-miljöer som holistiska företeelser. Fokus ligger på didaktiska och pedagogiska aspekter av utbildningsmiljöer, särskilt hur fysisk miljö, organisering och arbetssätt kan fås att samspela för bättre lärande och undervisning i skolor och förskolor.

Pågående forskningsprojekt
Nya koncept för morgondagens lärmiljöer
Finansiär: KKS, Fagerhult och Lekolar
Skapade sociala värden i skolbyggnader
Finansiär: Vinnova
En testbädd för utvärdering av LED-belysning i lärmiljö bortom eftermontering
Finansiär: Energimyndigheten
Kommande: Erasmus+ Teacher Academy
Avslutade forskningsprojekt
Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler (FRAFFÖR)
År: 2020-2023
Finansiär: FoU-fonden för kommunernas fastighetsfrågor
Forskningsstudie om lärmiljöer
År: 2020-2022
Finansiär: FoU-fonden för kommunernas fastighetsfrågor.
Syftet med forskningsstudien var att lyfta fram erfarenheter från en kommunal skola och en fristående skolas process inför fastställande av organisation och arbetssätt utifrån respektive skolas pedagogiska idé samt utformning och användning av lärmiljöer som stöder skolornas pedagogiska idé, organisation och arbetssätt.
Målgruppen för resultatet är alla professioner som är involverade i processen att planera, bygga och använda lärmiljöer – politiker, strateger samt utbildnings- och fastighetsorganisationer.
Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer
År: 2021-2022
Finansiär: Ifous/Stockholms stad
Mer information om Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer
Rapport från projektet:
Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer: Gåturer i fyra skolbyggnader i Stockholms stad med en Länk till annan webbplats.
bilaga: Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer Länk till annan webbplats.
Multifunktionshus södra Hemlingby
År: 2019-2020
Finansiär: Gavlefastigheter
Ett nytänkande och unikt projekt är under utveckling i Södra Hemlingby i Gävle med planerat samutnyttjande av delar av lokalerna i samma multifunktionsbyggnad.
År: 2018-2019
Finansiär: Vetenskapsrådet
Nätverksbidrag för nordiskt samarbete inom ramen för det europeiska nätverket DRAPES Länk till annan webbplats..
År: 2017-2020
Finansiär: Vinnova
Laborativ aktivitetsanpassad skolmiljö i Hudiksvall/ Vässa skolan - Projektet Vässa skolan följer lärare under processen när aktivitetsbaserade lärmiljöer introduceras.
År: 2018-2019
Finansiär: Ifous
I projektet, som var i samarbete med arkitekten Suzanne de Laval, utvärderades skolmiljöer från olika tidsperioder.
Hur byggs en hållbar utbildningsmiljö
År: 2015-2016
Finansiär: Högskolan i Gävle
I pilotprojektet studerades en nyöppnad skola som syftade till att minska segregation.
År: 2012-2015
Finansiär: Afa Försäkring
Att förebygga hot och våld i skolan genom hållbara relationer — en studie av lärares relationsarbete i skolans mellanrum
The Innovative Learning Environments and Student Experience Scoping Study
År: 2021-2023
Finansiär: Högskolan i Gävle + andra finansiärer
The Innovative Learning Environments and Student Experience Scoping Study Länk till annan webbplats.
Aktuellt från forskningsgruppen
Ett urval av nyheter från forskningsgruppen och forskningsgruppens medlemmar.
- Artikel: Ljus och möbler i skapandet av framtidens lärmiljöer
Länk till annan webbplats.
- Forskarbesök från Australien: ”Vill utveckla samarbetet med Högskolan”
- Åtta miljoner till forskning som bryter ny mark
- Jorden runt-resa i klassrummet inspiration till Wesley Imms forskning
Länk till annan webbplats.
Forskningsprogram Morgondagens lärmiljöer

Forskningsgruppen ROLE är starkt kopplad till forskningsprogrammet Morgondagens lärmiljöer som finns inom det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande.
Hur ser morgondagens lärmiljöer ut?
Hur ser morgondagens lärmiljöer ut och varför? Anneli Frelin, professor i didaktik beskriver och visar nya lärmiljöer och de möjligheter som de ger, med fokus på skolan. Inspelningen är gjord av SVT/UR hösten 2021.
Internationella samarbeten
Medlemmar i ROLE
Anneli Frelin, professor
Kontakt: anneli.frelin@hig.se
Jan Grannäs, docent
Kontakt: jan.grannas@hig.se
Tobias Fredlund, universitetslektor
Kontakt: tobias.fredlund@hig.se
Lena O Magnusson, universitetslektor
Kontakt: lena.o.magnusson@hig.se
Wenche Mörck Riekki, universitetsadjunkt
Kontakt: wenche.morck.riekki@hig.se
Anna Sjölin, doktorand
Kontakt: anna.sjolin@hig.se
Therese Östlin, universitetsadjunkt
Kontakt: therese.ostlin@hig.se
Publikationer
Här hittar du ett urval av aktuella publikationer från forskningsgruppens medlemmar. För att se samtliga publikationer från forskningsgruppen, besök DiVA Länk till annan webbplats.
Refereegranskade artiklar
Grannäs, Jan, Frelin, Anneli & Östlin, Therese (online) Unpacking flexibility in innovative learning environments – teachers’ experiences in practice. Educational Studies. https://doi.org/10.1080/03055698.2024.2448781 Länk till annan webbplats.
Angelaki, S., Frelin, A., Grannäs, J., Besenecker, U. & Danielsson, C. B. (2024). Methods for inclusive design processes at the early stages of a research project in School Environments. IOP Conf. Ser.: Earth Environ. Sci. 1320 012027. https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/1320/1/012027 Länk till annan webbplats.
Liljestrand, J. (2024). (Non-)Conceptualisations of teaching and learning in innovative learning environments – a meta-narrative review. SN Social Sciences, 4 (57). 10.1007/s43545-024-00856-2 [Mer information]
Magnusson, L. & Elm, A. (2023). The Entangled Intersection of Children’s and Educators’ Engagement in the Educational Environment of a Preschool. Early Childhood Education Journal. 10.1007/s10643-023-01533-4 [Mer information]
Frelin, A. & Grannäs, J. (2022). Teachers’ pre-occupancy evaluation of affordances in a multi-zone flexible learning environment - introducing an analytical model. Pedagogy, Culture & Society, 30 (2), 243-259. 10.1080/14681366.2020.1797859 [Mer information]
Konferensbidrag
Frelin, A., Grannäs, J., Sundholm, M. & van de Meulebrouck, T. (2023). Evaluation of a School Building Program using Pedagogical Walk-throughs. . [Mer information]
Frelin, A., Grannäs, J. & Mörck Riekki, W. (2023). Innovative learning environments as a place for examination of the concept of team teaching. [Mer information]
Rapporter
Elm, A. & Magnusson, L. (2024). Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler: Slutrapport FOU-fonden för kommunens fastighetsfrågor. Stockholm: Sveriges Kommuner och Regioner. 80 s. Länk Länk till annan webbplats. [Mer information]
Elm, A. & Magnusson, L. (2022). Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler : Delrapport 2021. Stockholm: Sveriges Kommuner och Regioner. 46 s. Länk Länk till annan webbplats. [Mer information]
Engström, A., Elm, A. & Magnusson, L. (2022). Förskolans lärmiljöer : möjligheter och begränsningar. Gävle: 28 s. (FOU-rapport 58) Länk Länk till annan webbplats. [Mer information]
Frelin, A. & Grannäs, J. (2022). Nya Lärmiljöer : Från vision till pedagogik i två innovativa skolor. Stockholm: (Sveriges Kommuner och Regioner) Länk [Mer information]
Frelin, A., Grannäs, J., Sundholm, M. & Van de Meulebrouck, T. (2022). Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer : Gåturer i fyra skolbyggnader i Stockholms stad. Gävle: Gävle University Press. 117 s. (FOU-rapport 57) Länk Länk till annan webbplats. [Mer information]
Book Chapters
Woolner, Pamela, Frelin, Anneli & Grannäs, Jan (2024). Postdigital manifestations of schooling: Entrenching the old or enabling the new? In: Lamb, James and Carvalho, Lucila (eds). Postdigital Learning Spaces. Towards Convivial, Equitable, and Sustainable Spaces for Learning. Springer.
Kontaktpersoner

Kontakta Anneli Frelin vid frågor rörande forskningsprojektet eller läs mer om hennes forskning och se hennes publikationer i forskarpresentationen.

Kontakta Jan Grannäs vid frågor rörande forskningsprojektet eller läs mer om hans forskning och se hans publikationer i forskarpresentationen.
Sidan uppdaterades 2025-03-27