Morgondagens lärmiljöer

Högskolan i Gävle har forskat kring lärmiljöer i tio år och är idag bland de främsta på området i Europa. Forskningen ger nya insikter om hur skolor, undervisning och lärande fungerar vilket bidrar till bättre skolbyggande och en bättre skolverksamhet.

Hur ser morgondagens lärmiljöer ut och varför? Anneli Frelin, professor i didaktik beskriver och visar nya lärmiljöer och de möjligheter som de ger, med fokus på skolan.

Forskningsprogrammet Morgondagens Lärmiljöer (MLM), vid Högskolan i Gävle, är en ledande aktör inom forskning om lärmiljöer och har utfört banbrytande studier i över ett decennium. MLM omfattar mer än ett dussin forskningsprojekt, stödda av en rad finansiärer, och har undersökt frågor kring framgångsrika, säkra och hållbara lärmiljöer. Vårt omfattande nätverk sträcker sig över nationella, nordiska, europeiska och globala domäner och innefattar samarbeten med olika intressenter både inom och utanför akademin, inklusive industripartners, organisationer, skolhuvudmän och utbildningsinstitutioner.

Forskningsprojekt

Inom forskningsprogrammets projekt intresserar vi oss för hur skolor och förskolor används, inreds, renoveras, designas och byggs så att verksamheterna kan stödjas på bästa sätt. I praktiknära och teorigenererande projekt analyserar vi hur olika aspekter fungerar tillsammans: människor, platser, organisering och arbetssätt. För att se fler aktuella forskningsprojekt besök forskargruppen ROLE

Hur kan innovativa konfigurationer av
belysning och inredning göra lärmiljöer mer användarvänliga och stöttande för innovativ pedagogik?

Mer information om Nya koncept för morgondagens lärmiljöer

I processerna från att skapa till att bebo en skola ingår olika aktörer som samarbetar utifrån olika slags kunskap. Vi är intresserade av dessa processer och vad som går att lära från dem

I projektet studeras framgångsfaktorer i förskolans lokaler som stödjer uppdraget och det dagliga arbetet, utifrån verksamhetens organisation och arbetssätt.

Läs mer om framgångsfaktorer för funktionella förskolor

En testbädd för utvärdering av LED-belysning i lärmiljö.

Mer information om ljusforskning Länk till annan webbplats.

Hur kan skolor byggas och byggas om bättre? En utvärdering av nybyggda skolor i Stockholms stad ger svar.

Rapport samt bilaga: Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer: Gåturer i fyra skolbyggnader i Stockholms stadPdf, 8 MB. Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Mer information om forskningsprojektet

Ett forskningsprojekt som ska skapa innovativa design- och verksamhetslösningar i skolbyggnader, i syfte att stärka elevernas tillit till samhället.

Mer information om Skapade sociala värden i skolbyggnader

Intresserad av samarbete?

Vi har stor vana av externt samarbete och genomför gärna gemensamma forsknings- och/eller utvecklingsprojekt, utvärderingar samt fortbildning och utbildning.

Publikationer

Här finns exempel på olika typer av publikationer som skrivits inom ramen för Morgondagens lärmiljöer.

Extern samverkan

Inom programmet samverkar vi brett i samhället.

Internationella samarbeten

Jan Grannäs, profilbild

Jan Grannäs

Docent i didaktik

Kontakta Jan Grannäs vid frågor rörande forskningsprogrammet eller läs mer om hans forskning och se hans publikationer i forskarpresentationen.

Kontaktpersoner

Anneli Frelin, profilbild

Anneli Frelin

Professor didaktik

Kontakta Anneli Frelin vid frågor rörande forskningsprogrammet eller läs mer om hennes forskning och se hennes publikationer i forskarpresentationen.

Sidan uppdaterades 2024-07-08