Morgondagens lärmiljöer
Högskolan i Gävle har forskat kring lärmiljöer i tio år och är idag bland de främsta på området i Europa. Forskningen ger nya insikter om hur skolor, undervisning och lärande fungerar vilket bidrar till bättre skolbyggande och en bättre skolverksamhet.
Hur ser morgondagens lärmiljöer ut och varför? Anneli Frelin, professor i didaktik beskriver och visar nya lärmiljöer och de möjligheter som de ger, med fokus på skolan.
Forskningsprogrammet Morgondagens Lärmiljöer (MLM), vid Högskolan i Gävle, är en ledande aktör inom forskning om lärmiljöer och har utfört banbrytande studier i över ett decennium. MLM omfattar mer än ett dussin forskningsprojekt, stödda av en rad finansiärer, och har undersökt frågor kring framgångsrika, säkra och hållbara lärmiljöer. Vårt omfattande nätverk sträcker sig över nationella, nordiska, europeiska och globala domäner och innefattar samarbeten med olika intressenter både inom och utanför akademin, inklusive industripartners, organisationer, skolhuvudmän och utbildningsinstitutioner.
Forskningsprojekt
Inom forskningsprogrammets projekt intresserar vi oss för hur skolor och förskolor används, inreds, renoveras, designas och byggs så att verksamheterna kan stödjas på bästa sätt. I praktiknära och teorigenererande projekt analyserar vi hur olika aspekter fungerar tillsammans: människor, platser, organisering och arbetssätt. För att se fler aktuella forskningsprojekt besök forskargruppen ROLE
Nya koncept för morgondagens lärmiljöer
Hur kan innovativa konfigurationer av
belysning och inredning göra lärmiljöer mer användarvänliga och stöttande för innovativ pedagogik?
I processerna från att skapa till att bebo en skola ingår olika aktörer som samarbetar utifrån olika slags kunskap. Vi är intresserade av dessa processer och vad som går att lära från dem
Framgångsfaktorer för funktionella förskolor
I projektet studeras framgångsfaktorer i förskolans lokaler som stödjer uppdraget och det dagliga arbetet, utifrån verksamhetens organisation och arbetssätt.
En testbädd för utvärdering av LED-belysning i lärmiljö.
Mer information om ljusforskning Länk till annan webbplats.
Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer
Hur kan skolor byggas och byggas om bättre? En utvärdering av nybyggda skolor i Stockholms stad ger svar.
Rapport samt bilaga: Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer: Gåturer i fyra skolbyggnader i Stockholms stadPdf, 8 MB. Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.
Mer information om forskningsprojektet
Skapade sociala värden i skolbyggnader
Ett forskningsprojekt som ska skapa innovativa design- och verksamhetslösningar i skolbyggnader, i syfte att stärka elevernas tillit till samhället.
Intresserad av samarbete?
Vi har stor vana av externt samarbete och genomför gärna gemensamma forsknings- och/eller utvecklingsprojekt, utvärderingar samt fortbildning och utbildning.
Publikationer
Här finns exempel på olika typer av publikationer som skrivits inom ramen för Morgondagens lärmiljöer.
- Nya lärmiljöer, Frelin & Grannäs 2022 Länk till annan webbplats.
- Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer, inklusive bilaga, Frelin, Grannäs, Sundholm, Van de Meulebrouck (2022) Länk till annan webbplats.
- Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler - delrapport, Elm & Magnusson (2021) Länk till annan webbplats.
- Pilotstudie Södra Hemlingby, Frelin, Grannäs (2021) Länk till annan webbplats.
- Ifous fokuserar: Skolmiljöer: Utvärdering och erfarenhetsåterföring Länk till annan webbplats.
i fysisk skolmiljö Länk till annan webbplats., de Laval, Frelin, Grannäs (2019)
- Designing and Building Robust Innovative Learning Environments, Frelin, Grannäs (2021) Länk till annan webbplats.
- Transitions in Nordic school environments – an introduction, Frelin, Grannäs & Rönnlund (2021) Länk till annan webbplats.
- Transitions through remodelling teaching and learning environments Länk till annan webbplats., Grannäs, Stavem (2021)
- Teachers’ pre-occupancy evaluation of affordances in a multi-zone flexible learning environment – introducing an analytical model Länk till annan webbplats., Frelin, Grannäs (2020)
- Spaces of student support: comparing educational environments from two time periods Länk till annan webbplats., Grannäs, Frelin (2017)
- Skolans mellanrum: Ett relationellt och rumsligt perspektiv på utbildningsmiljöer Länk till annan webbplats., Frelin, Grannäs (2017)
- Highlighting educational support professionals’ indirect contributions to the educational environment Länk till annan webbplats., Grannäs, Frelin (2017)
- The production of present and absent presences in education, Frelin, Grannäs (2013) Länk till annan webbplats.
- En fallstudie om förskolans lärmiljöer i tidigare och nybyggda förskolelokaler, Engström (2021) Länk till annan webbplats.
- Kollaborativa undervisningsprocesser genom 1:1 - en intervjustudie med lärare i skolår 1–6 om elevers samarbete i digitala arenor, Mörck Riekki (2021) Länk till annan webbplats.
- Flexibla lärmiljöers flexibilitet: hinder eller möjligheter?, Östlin (2021) Länk till annan webbplats.
Extern samverkan
Inom programmet samverkar vi brett i samhället.
Internationella samarbeten
- DRAPES Länk till annan webbplats. (europeiskt nätverk)
- CoReD Länk till annan webbplats.
- American Educational Research Association: Learning Environments Länk till annan webbplats.
- The Innovative Learning Environments and Student Experience Scoping Study Länk till annan webbplats.
- LEaRN Länk till annan webbplats.
Kontakta Jan Grannäs vid frågor rörande forskningsprogrammet eller läs mer om hans forskning och se hans publikationer i forskarpresentationen.
Kontaktpersoner
Kontakta Anneli Frelin vid frågor rörande forskningsprogrammet eller läs mer om hennes forskning och se hennes publikationer i forskarpresentationen.
Sidan uppdaterades 2024-07-08