Målet med det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande, där vi hanterar frågor om hur dagens och morgondagens utbildning och lärande kan formas, är att bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle som är rättvist och demokratiskt.
Teknikutvecklingen går snabbt, lärare får fler möjligheter att göra undervisningen levande och eleverna kan visa sina kunskaper på andra sätt. Behovet av mer kunskap, om hur detta påverkar barns och vuxnas lärande, liksom hur skolans utveckling påverkas av sociala, ekonomiska och kulturella strukturer, är stort.
Inom 10 år behöver det byggas över 1000 nya skolor och förskolor, lärmiljöer där både barn, unga och vuxna kan trivas och växa. Samtidigt har vi en stor brist på lärare, växande elevunderlag, vikande kunskapsresultat och ökad ohälsa, och således behövs ny kunskap om hur morgondagens lärmiljöer kan bidra till att möta de utmaningarna.
Våra forskningsprogram som adresserar lärandeprocesser för social hållbarhet, digitalisering och morgondagens lärmiljöer, är alla tvärvetenskapliga. Vi samverkar med näringsliv och offentlig sektor och bedriver både nationell och internationell verksamhet, då de utmaningar vi skall bemöta är lokala och globala.