Anneli Frelin
Professor i didaktik
Om forskaren
Anneli Frelin är vetenskaplig ledare för det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande samt biträdande vetenskaplig ledare för forskningsprogrammet Morgondagens lärmiljöer. Tillsammans med Jan Grannäs leder hon även forskargruppen Research On Learning Environments, ROLE.
Pågående forskningsprojekt
- Nya koncept för morgondagens lärmiljöer
- Skapade sociala värden i skolbyggnader
- En testbädd för belysning Länk till annan webbplats.
Avslutade forskningsprojekt
- Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler
Finansiär: Kommunernas FoU-fond - Forskningsstudie om lärmiljöer
Finansiär: Kommunernas FoU-fond - CoReD Länk till annan webbplats. - Collaborative Redesign with Schools
Finansiär: ERASMUS+ - Multifunktionshus Södra Hemlingby Länk till annan webbplats. (förstudie)
Finansiär: GavleFastigheter. - Från design till praktik - Skolmiljöer ur ett Nordiskt perspekti Länk till annan webbplats.v
Finansiär: VR - Laborativ aktivitetsanpassad skolmiljö i Hudiksvall/ Vässa skolan - Projektet Vässa skolan följer lärare under processen när aktivitetsbaserade lärmiljöer introduceras. Se en kort film som visar miljön Länk till annan webbplats.
Finansiär: Vinnova - Bygga skola Länk till annan webbplats.- I projektet, som var i samarbete med arkitekten Suzanne de Laval, utvärderades skolmiljöer från olika tidsperioder. Se en kort film om projekte Länk till annan webbplats.t
Finansiär: Ifous - Hur byggs en hållbar utbildningsmiljö Länk till annan webbplats. - I pilotprojektet studerades en nyöppnad skola som syftade till att minska segregation.
- Skolans mellanrum Länk till annan webbplats. - I projektet undersöktes relationsarbete för att åstadkomma en trygg skola för eleverna i en nyligen ombyggd skola.
Utbildningsmiljö, lärmiljö, rumsliga dimensioner och teori, didaktisk teori, lärares arbete, professionalism och professionalitet, särskilt den relationella dimensionen, lärares ledarskap, policy, skolutveckling, lärares demokratiarbete och andra frågor kopplade till social rättvisa.
Anställning:
2018 — Professor i didaktik
2011 — 2018 Universitetslektor i Didaktik, Högskolan i Gävle
2010 Vik. Universitetslektor i Didaktik, Uppsala Universitet
2010 Vik. Universitetslektor i Didaktik, Högskolan i Gävle
2009 — 2010 Universitetsadjunkt i Didaktik, Uppsala Universitet
2004 — 2009 Doktorand i Didaktik Uppsala Universitet
2004 Amanuens i Pedagogik, Högskolan i Gävle
1992 — 2003 Lärare år 3-7, Gävle kommun
1990 — 1992 Lärare år 4-6, Sigtuna kommun
Utbildning:
2014 Docent i Didaktik, Uppsala Universitet
2010 FD i Didaktik, Uppsala Universitet
2005 FM i Pedagogik, Högskolan i Gävle
2004 FK i Pedagogik, Högskolan i Gävle
1990 Mellanstadielärarexamen, Högskolan i Gävle-Sandviken
Erhållna forskningsmedel:
2023
Projekt (ledare): Nya koncept för morgondagens lärmiljöer. KKS (8 MKR) samarbete med Jan Grannäs, HiG, Wesley Imms, Univ of Melbourne, Lekolar och Fagerhult.
2022
Projekt (delat ledarskap): Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer, del 2. Stockholms stad/Ifous (186 TKR) samarbete med Jan Grannäs, HiG, samt Stockholms stad.
Projekt: Var vårdas kunskapen? Centrum för Vårdens Arkitektur (220 TKR) Samarbete med Jan Grannäs, HiG, och Chalmers.
2021
Projekt: Skapade sociala värden i skolbyggnader. Överbryggande av kunskapsgapet mellan forskning och tillämpning Vinnova (2,1 MKR) samarbete med Jan Grannäs, Tengbom arkitekter, Huddinge kommun och Huddinge Samhällsfastigheter.
Projekt: Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler Delstudie 2 FoU-fonden för kommunernas fastighetsfrågor (600 TKR) samarbete med Jan Grannäs, Lena O Magnusson och Annika Elm, HiG.
Projekt (delat ledarskap): Pedagogisk utvärdering av skolmiljöer. Ifous/Stockholms stad (211 TKR) samarbete med Jan Grannäs, HiG.
2020
Projekt: En testbädd för utvärdering av LED-belysning i lärmiljö bortom eftermontering. Energimyndigheten (sammanlagt 3,4 MKR) samarbete med KTH och Sweco.
Projekt: Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler Delstudie 1 FoU-fonden för kommunernas fastighetsfrågor (320 TKR) samarbete med Jan Grannäs, Lena O Magnusson och Annika Elm, HiG.
2019
Projekt (delat ledarskap): Forskningsstudie om lärmiljöer – Bobergsskolan och Skapaskolan. FoU-fonden för kommunernas fastighetsfrågor (700 TKR) samarbete med Jan Grannäs, HiG.
Projekt: CoReD - Collaborative Re-design with Schools. ERASMUS+ (sammanlagt 2,9 MKR) samarbete med Newcastle University, University of Iceland, University of Coimbre, Free University of Bozen/Bolzano, Aarhus Universitet och Jan Grannäs, HiG.
Projekt (delat ledarskap): Multifunktionshus Södra Hemlingby. Gavlefastigheter (420 TKR) samarbete med Jan Grannäs, HiG.
2018
Projekt: IFOUS fokuserar Bygga skola. IFOUS (sammanlagt 1,1 MKR) samarbete med Suzanne de Laval, Arkitekturanalys och Jan Grannäs, HiG.
2017
Nätverksbidrag: From design to practice. School environments from a Nordic Perspective. Vetenskapsrådet (Dnr 2017-00079, sammanlagt 434 TKR), samarbete med University of Iceland, Umeå Universitet, Oslo Universitet och Aarhus Universitet.
Projekt: Laborativ aktivitetsanpassad skolmiljö i Hudiksvall. Vinnova, (dnr 2017-02146, sammanlagt 5 MKR), samarbete med RISE Acreo AB, Fiber Optic Valley, Hudiksvalls kommun och Jan Grannäs, HiG.
2015
Projekt (delat ledarskap): Hur byggs en hållbar utbildningsmiljö. Rektors strategiska medel för pilotstudie, Högskolan i Gävle (550 TKR), samarbete med Jan Grannäs, HiG.
2013
Planeringsbidrag: för forskningsprojekt i didaktik, Grants Office, Högskolan i Gävle (100 TKR), samarbete med Jan Grannäs och Silvia Edling, HiG.
Inbjudan av gästforskare: Rektors forskningsmedel (medsökande), Högskolan i Gävle, inbjudan av gästforskare Silvia Edling (625 TKR), samarbete med Jan Grannäs, HiG.
Projekt: Rektors arbete och lämplighetsprövning av nya lärare. En studie av rektorers förändrade arbetsvillkor efter införandet av lärarlegitimation. Finansiär: AFA Försäkring (dnr 120292, 2,1 MKR) samarbete med Göran Fransson och Jan Grannäs, HiG.
2012
Projekt (ledare): Att förebygga hot och våld i skolan genom hållbara relationer - en studie av lärares relationsarbete i skolans mellanrum. Finansiär: AFA Försäkring (dnr 110145, 2 MKR) medfinansiär Högskolan i Gävle, samarbete med Jan Grannäs, HiG.
Projekt: ”Väg-skäl" - En longitudinell studie av val och ideal i lärares yrkesbanor. Finansiär: Vetenskapsrådet (dnr 721-2011-5993, sammanlagt 4,5 MKR), medfinansiär Högskolan i Gävle, samarbete med Göran Fransson, HiG och fyra forskare vid Linnéuniversitetet.
Uppdrag:
Inbjuden talare/presentation:
2023
- Expert meeting, CEB & European Investment Bank, Helsingfors, 15 november
- Kunskapsseminarium 2023, Chalmers, 9 november
- Fritidsbiennalen, Högskolan i Gävle, 27 april
2022
- SKR Webbsändning Morgondagens lärmiljöer, 5 september
- Rektorsutbildning, Mittuniversitetet, 8 april
- SKR Branschdagar, 18 maj
- Stockholms stad, 16 juni
- SKR Webbsändning, 5 september
2021
- Riksdagsledamotsbesök, 13 december
- Utbildningsradion UR, 7 oktober[1]
- RucX, 24 september
- Forum Bygga Skola, 19 maj
- SKRs branschdagar, 12 maj
- Skolriksdagen, 27 april
2020
- Nationellt skolchefsnätverk, 2 november
- Morgondagens lärmiljöer, Ministerbesök, HiG, 28 oktober
- Kunskapssamtal, Handledarutbildning, Åbo akademi[2]
- Framtidsspaning, Skolhusgruppen, Stockholm, 18 maj
2019
- RucX Summit 2019, Gävle konserthus, 29 november
- Skolhusgruppen, Stockholm, 27 november
- Innovationsdag, SKL, Gävle Innovation Hub, 4 oktober
- Gavlefastigheters entreprenörs- och konsultkväll, 15 maj
- Handledarseminarium, Helsingfors universitet, 9 maj
- Ecological approaches to researching educational environments. Learning Environments Public Forum, Melbourne, Australien, 16 april
- Framtidens skol- och förskolemiljöer, Stockholm, 26 mars samt 14 oktober
2018
- Transitions18 conference, Köpenhamn, 16 oktober
2017
- Skolforum, Stockholm, 31 oktober (UR samt Lärarnas Yrkesetiska Råd)
- SPSM, Lycksele, 15 augusti
- Lärarnas Yrkesetiska Råd, Stockholm, 7 april
- Ljusdals kommun, Ljusdal, 23 februari
2016
- Högskolan i Dalarna, högre seminariet i Utbildningsvetenskap, 26 oktober
- Bok- och Biblioteksmässan (UR, Liber samt HiG), Göteborg, 21-22 september
- Intervju, Lärlabbet student (UR), sänt hösten -16, samt på UR play
- Högskolan Kristianstad, högre seminariet, 1 juni
- Unga Klara/Folkteatern Gävleborg/UR: Gävle, 27 april, Stockholm, 28 april
- Södertörns högskola, Lärarutbildningens högre seminarium, Huddinge, 26 april
- Classroom Management SIG Business Meeting, AERA: Washington D.C., 9 april
- AFA Försäkring, Regionala dagar: Växjö, 3 mars, Örebro, 21 april, Östersund, 21 april, Stockholm, 17 maj
- HiG-seniorerna, 9 februari
2015
- AFA Försäkring, Regionala dagar: Borlänge, 23 september, Umeå, 15 oktober; Malmö, 10 november, Göteborg, 1 december
- Lärarnas Yrkesetiska Råd, Stockholm, 8 oktober
- Bok- och biblioteksmässan (AFA), Göteborg, 24 september
- Utbildningsministerns dialogmöte, Vårt gemensamma ansvar – så ger vi alla elever en bra skola, Gävle, 18 september
- Gävle kommun, utbildningsdagar, 13-14 augusti
- Kollegial handledning och synligt lärande, konferens, Stockholm, 5 maj
- En bok, en författare. Intervju om boken Lyhörda lärare. UR-program (sänt i Kunskapskanalen, 9 mars, samt på SVT Play)[3]
- Docentföreläsning, Uppsala Universitet, 13 mars
2014
- Lärarförbundet Karlstad, 14 oktober
- Lärarförbundet Jönköping, 8 oktober
- Tammerfors Universitet, högre seminariet, 16 september
- Lärarnas Yrkesetiska Råd, Stockholm, 9 maj
- Örebro universitet, högre seminariet, 3 mars
- BRIS-seminarium, Stockholm, 11 februari
- HiG-seniorerna, Gävle, 4 februari
2013
- Regionalt UtvecklingsCentrum, X-län, 28 oktober
- Linköpings universitet, Kollegium för skolforskning, 23 oktober
- Lärarmötet: Tema relationer. Inspelad intervju, Lärarförbundet, september
2012
- Södertörns högskola, högre seminariet, Huddinge, 5 mars
2011
- Lärardagarna 2011, Stockholm, 21 juni
- Göteborgs Universitet, IDPP, högre seminariet, 19 maj
- Rikskonferens, IV/Introduktionsprogrammen, Eskilstuna, 4 maj
- Rikskonferens, Aktuell forskning för skolan, Stockholm, 8 feb
- Arbetskonferens, Lärarnas yrkesetiska råd, 2 feb
2010
- Linnéuniversitetet, Kalmar, högre seminariet, 18 nov
- Linnéuniversitetet, Kalmar, föreläsning för lärarutbildare, 18 nov
- Skolforum, Nationell mässa för lärare, Stockholm, 1 nov
- Mälardalens Högskola, Eskilstuna, högre seminariet, 20 september
- Högskolan i Kristianstad, högre seminariet, 17 september
- Institutionen för Didaktik, Uppsala Universitet, 21 juni
- Regionalt Utvecklings Centrum, Uppsala Universitet, En dag om Lärarutbildningen, 2 juni
Reviewuppdrag:
2024
- Education Sciences
2023
- Pedagogy Culture & Society
2022
- Pedagogisk forskning i Sverige
2021
- Teaching and Teacher Education
- Educare
- AERA Annual Meeting 2022
2020
- Teaching and Teacher Education
- European Educational Research Journal
2019
- Teaching and Teacher Education
- Springer (edited book)
- Pedagogisk forskning i Sverige
- Journal of Curriculum Studies
- AERA Annual Meeting 2020
2018
- ISATT conference 2019
- ISATT book: Teaching Search and Research
- Teaching and Teacher Education
- Nordic Studies in Education
- AERA Annual Meeting 2019
2017
- ISATT conference 2017
2016
- Educational Theory
- Teaching and Teacher Education
- AERA Annual Meeting 2017
2015
- Teaching and Teacher Education
- AERA Annual Meeting 2016
2014
- AERA Annual Meeting 2015
2013
- Teaching and Teacher Education
- Journal of Educational Change
2012
- Teaching and Teacher Education
- AERA Annual Meeting 2013
2011
- Journal of Curriculum Studies
- Nordic Studies in Education
- AERA Annual Meeting 2012
2010
- Journal of Curriculum Studies
2009
- Nordisk Pedagogik
Externa expertuppdrag:
2022
- University of Melbourne (promotion case)
- Granskare, masterprogram i didaktik, Mälardalens unviersitet.
2021
- Netherlands Initiative for Education Research (review research proposal)
- University of Melbourne (promotion case)
2019
- Redaktionsmedlem, Utbildning och Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik.
2018
- Internationell referensperson, projektet Early career teachers’ professional agency across four European countries, Academy of Finland.
- University of Iceland (promotion case).
- Medlem i Editorial Board, International Journal of Curriculum and Social Justice.
2016
- Israel Science Foundation (review research proposal).
2014
- Medlem i Advisory Board, OSU-project, Participatory planning project to support the sustainable development of both learning environment and culture of the Teacher Training School of University of Tampere. Tammerfors Universitet, Research director: Tiina Soini.
2013
- Ordförande i Nomination Committee, SIG (Special Interest Group) Lives of Teachers, AERA.
Interna uppdrag:
2020-25
- Vetenskaplig ledare, Strategiska forskningsområdet Innovativt lärande.
2021
- Lärarrepresentant, Utbildningsrådet masterprogrammet i Utbildningsvetenskap.
2020
- Programledare, bitr. Forskningsprogrammet Morgondagens lärmiljöer.
2015-2020
- Vice ordförande samt representant för akademin i anställningsnämnden, HiG
2019
- Medlem i projektgrupp, Granskning av grundlärarprogrammet.
2018
- Medlem i projektgrupp, Forskarutbildningsrättsansökan i pedagogiskt arbete.
- Medlem i projektgrupp, Revidering av Högskolans anställningsordning.
- Remisshandläggare, Med undervisningsskicklighet i centrum - ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling, SOU 2018:17.
2016-2018
- Medlem i Akademirådet, Akademin för Utbildning och Ekonomi.
2017
- Representant för akademin, Valberedningen till Högskolestyrelsen.
2016
- Representant för didaktikämnet, Granskningsgrupp för antagning av fyra doktorander i Utbildningsvetenskap.
- Representant för akademin, Valberedningen till Högskolestyrelsen.
2015
- Representant för akademin, arbetsgrupp, samverkan med Gävle kommun.
2014
- Projektledare, Utvecklingsprojekt: Utveckling av tredje forskningsprofil med bas i pedagogik/didaktik, HiG.
- Representant för akademin, ledamot i anställningsnämnden, HiG.
2013
- Medlem i gruppen för examensrättsansökan, Masterprogram i forskningsbaserad pedagogisk utveckling.
2011
- Medlem i gruppen för examensrättsansökan lärarutbildning för Grundlärare 4-6.
2010
- Medlem i referensgrupper, examensrättsansökan lärarprogram, Utb.vet. kärnan, samt Ledarskap, Uppsala Universitet.
2009
- Representant för institutionen, Nätverk för utbildningsledning, UU.
- Suppleant i Institutionsstyrelsen, Institutionen för Didaktik, UU.
2008
- Doktorandrepresentant i Institutionsstyrelsen, Institutionen för Didaktik, UU.
2004–2008
- Doktorandrepr. i Utbildningsvetenskapliga fakultetens Rekryteringsgrupp UU.
[2] Länkar Första delen; https://youtu.be/kbzfm9j2XMA Länk till annan webbplats. Andra delen; https://youtu.be/WiV84xHSoUQ Länk till annan webbplats.
[3] http://www.ur.se/Produkter/187680-En-bok-en-forfattare-Lyhorda-larare Länk till annan webbplats.
Föreläser, examinerar och handleder på lärarprogrammet, masterprogrammet i utbildningsvetenskap, forskarutbildning i didaktik samt fortbildning. Medverkar i forskarutbildning på andra lärosäten i rollen läsare på manus, opponent och betygsnämndsledamot.
Undervisning inom högskola/universitet:
Handledare, doktorand
Anna Sjölin, Didaktik, huvudhandledare. Beräknad disputation 2025.
Boni Wozolek, Curriculum & Instruction, Kent State University, Ohio, USA. Biträdande handledare/medlem i Dissertation Committee. Disputerade 22 juni 2015.
Opponent på avhandling
2022 Anne Knock, Education, University of Melbourne, External examiner, 2022.
2022 Stina Gårlin, Karlstads Universitet.
2020 Bodil Hovaldt Bøjer, visual design, The Royal Danish Academy of Fine Arts, Köpenhamn, Danmark
2019 Henrik Lindqvist, Linköpings Universitet
2018 Helena Colliander, Linköpings Universitet
2015 Ilona Rinne, Göteborgs Universitet.
Opponent på licentiatuppsats
2017 Ulrika Larsdotter Bodin, didaktik, Mälardalens Högskola, 2017.
Ledamot i betygsnämnd, disputation
2021 Ulf Jederlund, Stockholms Universitet.
2020 Lisa Isenström, pedagogik, Örebro Universitet
2018 Pernilla Kallberg, Mälardalens högskola
2015 Marita Cronqvist, pedagogiskt arbete, Göteborgs Universitet (Högskolan i Borås).
Diskutand på avhandlingsmanus
2018 Pernilla Kallberg, didaktik, avhandlingsseminarium (slutsem), Mälardalens Högskola.
2017 Nils Kirsten, didaktik, avhandlingsseminarium (50% manus), Uppsala Universitet.
2016 Eva-Lena Erixon, pedagogik, avhandlingsseminarium (slutsem.), Högskolan Dalarna.
2015 Pernilla Kallberg, didaktik, licentiatseminarium (90% manus), Mälardalens Högskola.
2014 Sören Högberg, pedagogik, avhandlingsseminarium (50% manus), Örebro Universitet.
Undervisning på grund- och avancerad nivå
2024
Kursansvarig för kursen Didaktisk forskning, 7,5 hp, forskarutbildningsnivå.
Kursansvarig för kursen Att utveckla lärmiljöer - teori och praktik, 7,5 hp, avancerad nivå.
Lärare och föreläsare i kursen Att utveckla lärmiljöer - teori och praktik, 7,5 hp, avancerad nivå (fristående kurs och programkurs).
Examinator i kurserna Examensarbete i didaktik, 15 hp, avancerad nivå, Att leda kollegialt lärande och verksamhetsutveckling I, 7,5hp, avancerad nivå, Att leda kollegialt lärande och verksamhetsutveckling II, 7,5hp, avancerad nivå.
2023
Kursansvarig för kursen Att utveckla lärmiljöer - teori och praktik, 7,5 hp, avancerad nivå.
Lärare och föreläsare i kursen Att utveckla lärmiljöer - teori och praktik, 7,5 hp, avancerad nivå (fristående kurs och programkurs).
Handledare i kurserna Examensarbete för magisterexamen i utbildningsvetenskap, 15 hp, avancerad nivå, Examensarbete för masterexamen i utbildningsvetenskap, 30 hp, avancerad nivå.
Examinator i kurserna Examensarbete i didaktik, 15 hp, avancerad nivå, Att leda kollegialt lärande och verksamhetsutveckling I, 7,5hp, avancerad nivå, Att leda kollegialt lärande och verksamhetsutveckling II, 7,5hp, avancerad nivå, Kunskap och lärande ur ett historiskt och nutida perspektiv, 7,5 hp.
2022
Kursansvarig för kursen Att utveckla lärmiljöer - teori och praktik, 7,5 hp, avancerad nivå.
Lärare och föreläsare i kursen Att utveckla lärmiljöer - teori och praktik, 7,5 hp, avancerad nivå (fristående kurs och programkurs).
Examinator i kurserna Examensarbete i didaktik, 15 hp, avancerad nivå, ledarskap för ämneslärare, 7,5 hp, avancerad nivå, Att leda kollegialt lärande och verksamhetsutveckling I, 7,5hp, avancerad nivå, Att leda kollegialt lärande och verksamhetsutveckling II, 7,5hp, avancerad nivå, Kunskap och lärande ur ett historiskt och nutida perspektiv, 7,5 hp, Teorier och metoder inom utbildningsvetenskaplig forskning, 7,5 hp,
2021
Kursansvarig för kursen Verksamhetsutveckling i ett utbildningsmiljöperspektiv, 7,5 hp, avancerad nivå.
Lärare och föreläsare i kursen Att utveckla lärmiljöer – teori och praktik, 7,5 hp, avancerad nivå.
Lärare i kurserna Utbildningsvetenskap som forskningsfält, 15 hp, avancerad nivå, Att leda kollegialt lärande och verksamhetsutveckling II, 7,5 hp, avancerad nivå.
Examinator i kurserna Att leda kollegialt lärande och verksamhetsutveckling II, 7,5 hp, avancerad nivå, Skolan i samhället, 7,5 hp, Ledarskap för ämneslärare, 7,5 hp, Ämnesdidaktik, 75, hp, Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp.
2020
Kursansvarig för kurserna Teori och metod för masterexamen, 15 hp, avancerad nivå, Verksamhetsutveckling i ett utbildningsmiljöperspektiv, 7,5 hp avancerad nivå,.
Lärare och föreläsare i kurserna Att utveckla lärmiljöer – teori och praktik, 7,5 hp, avancerad nivå.
Lärare i kurserna Utbildningsvetenskap som forskningsfält, 15 hp, avancerad nivå, Att leda kollegialt lärande och verksamhetsutveckling II, 7,5hp, avancerad nivå.
Examinator i kurserna Ledarskap för ämneslärare, avancerad nivå, 15 hp, Perspektiv på läraryrket KPU, 7,5 hp, Ledarskap (inkl. VFU) KPU, 15 hp.
Handledare i kursen Examensarbete inom förskollärarprogrammet, Didaktik 15 hp.
Föreläsare i kursen Ledarskap för ämneslärare, avancerad nivå, 15 hp, Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap 4-6, 7,5 hp, Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap F-3, 7,5 hp, Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap i fritidshemmet, 7,5 hp.
2019
Kursansvarig för kurserna Verksamhetsutveckling i ett utbildningsmiljöperspektiv, avancerad nivå, 7,5 hp, Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap, 7,5 hp.
Lärare och föreläsare i kurserna Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap 4-6, 7,5 hp, Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap F-3, 7,5 hp, Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap i fritidshemmet, 7,5 hp.
Examinator i kurserna Ledarskap för ämneslärare, avancerad nivå, 15 hp, Perspektiv på läraryrket KPU, 7,5 hp, Ledarskap (inkl. VFU) KPU, 15 hp.
Handledare i kurserna Examensarbete inom förskollärar- och grundlärarprogrammen, Didaktik 15 hp.
Föreläsare i kursen Ledarskap för ämneslärare, avancerad nivå, 15 hp.
Gästföreläsare i kurserna EDUC 144, Foundations of American Education och EDUC 250, Early Development and Intervention – studies of children from birth to age 8, (University of Scranton, Pennsylvania, USA).
2018
Kursansvarig för kursen Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap i fritidshemmet, 7,5 hp.
Examinator i kursen Ledarskap för ämneslärare, avancerad nivå, 15 hp, Ämnesdidaktik inkl. VFU, 15 hp, Perspektiv på läraryrket KPU, 7,5 hp, Kunskap och lärande ur ett historiskt och nutida perspektiv F-3, 7,5 hp, Kunskap och lärande ur ett historiskt och nutida perspektiv 4-6, 7,5 hp samt Kunskap och lärande ur ett historiskt och nutida perspektiv med inriktning mot fritidshem, 7,5 hp.
Handledare i kurserna Examensarbete inom förskollärar- och grundlärarprogrammen, Didaktik 15 hp.
Föreläsare i kurserna Ledarskap för ämneslärare, avancerad nivå, 15 hp.
Lärare i kursen Utbildningsvetenskap som forskningsfält, avancerad nivå, 15 hp.
Lärare och föreläsare i kurserna Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap 4-6, 7,5 hp, Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap F-3, 7,5 hp, Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap i fritidshemmet, 7,5 hp.
2017
Kursansvarig för kurserna Didaktik 91-120 hp, avancerad nivå, 30 hp, Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap 4-6, 7,5 hp och Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap i fritidshemmet, 7,5 hp.
Lärare i kurserna Ledarskap för yrkeslärare, 7,5 hp, Läraren och lärandet, avancerad nivå, 15 hp, Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap 4-6, 7,5 hp, Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap F-3, 7,5 hp, Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap i fritidshemmet, 7,5 hp.
Examinator i kurserna Ämnesdidaktik KPU, inkl. VFU, 15 hp, Kunskap och lärande ur ett historiskt och nutida perspektiv F-3, 7,5 hp, Kunskap och lärande ur ett historiskt och nutida perspektiv 4-6, 7,5 hp samt Kunskap och lärande ur ett historiskt och nutida perspektiv med inriktning mot fritidshem, 7,5 hp, Perspektiv på läraryrket KPU, 7,5 hp, och Ledarskap KPU, 15 hp.
2016
Gästföreläsare i kurserna EDUC 313, General Methods and Planning, och EDUC 144, Foundations of American Education, (University of Scranton, Pennsylvania, USA).
Kursansvarig för kurserna Didaktik 91-120 hp, avancerad nivå, 30 hp och Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap 4-6, 7,5 hp.
Handledare i kurserna Didaktik D, avancerad nivå, 15 hp, Examensarbete inom lärarprogrammet, Didaktik 15 hp (2 arbeten) och Examensarbete inom lärarprogrammet, Didaktik 30 hp (3 arbeten).
Lärare i kurserna Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap 4-6, 7,5 hp, Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap F-3, 7,5 hp, Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap i fritidshemmet, 7,5 hp.
Examinator i kurserna Ämnesdidaktik KPU, inkl. VFU, 15 hp, Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap i fritidshemmet, 7,5 hp, Ledarskap för lärare, 7,5 hp, Kunskap och lärande ur ett historiskt och nutida perspektiv, 7,5 hp, Perspektiv på läraryrket KPU, 7,5 hp.
Föreläsare i kurserna Läraren och lärandet, avancerad nivå, 15 hp, Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap i fritidshemmet, 7,5 hp, Ledarskap för yrkeslärare, 7,5 hp, Kunskap och lärande ur ett historiskt och nutida perspektiv, 7,5 hp.
2015
Kursansvarig för kursen Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap 4-6, 7,5 hp.
Handledare i kursen Examensarbete i Didaktik, 15 hp. (1 arbete)
Examinator i kurserna Ämnesdidaktik KPU, inkl. VFU, 15 hp, Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap i fritidshemmet, 7,5 hp, Läraren och lärandet, avancerad nivå, 15 hp och Skolans demokratiska uppdrag i ett värdegrundsperspektiv KPU, 7,5 hp.
Lärare i kursen Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap F-3, 7,5 hp.
Föreläsare i kurserna Vetenskapsteori, forskningsmetodik och utvecklingsarbete för yrkeslärare, 15 hp, Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap i fritidshemmet, 7,5 hp, Ledarskap för yrkeslärare, 7,5 hp, Kunskap och lärande ur ett historiskt och nutida perspektiv, 7,5 hp, Ämnesdidaktik KPU, inkl. VFU, 15 hp.
2014
Examinator i kurserna Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap, 7,5 hp, Perspektiv på läraryrket inkl. VFU, 15 hp, Vetenskapsteori och forskningsmetod, 5 hp, Vetenskapliga teorier och metoder inom utbildningsvetenskap och forskning inkl. VFU, 15 hp, Vetenskapliga förhållningssätt, 6 hp, Ämnesdidaktik, KPU, inkl. VFU, 15 hp
Föreläsare i kurserna Förskoleklassens och skolans organisatoriska och historiska bakgrund, 7,5 hp, Kunskap och lärande ur ett historiskt och nutida perspektiv, 7,5 hp, Ledarskap för yrkeslärare, 7,5 hp, Läraren och lärandet, 15 hp, avancerad nivå, Skolans organisatoriska och historiska bakgrund, 7,5 hp, Ämnesdidaktik, KPU, inkl. VFU, 15 hp
Föreläsare i kursen Pedagogik med didaktisk inriktning II, delkurs 2, 7,5 hp, avancerad nivå (Örebro Universitet)
2013
Föreläsare i kursen Sociala relationer och pedagogiskt ledarskap, 7,5 hp (Örebro Universitet)
Handledare, Examensarbete i lärarprogrammet: Didaktik/Pedagogik: 15 hp
Föreläsare i kursen Ledarskap för lärande, 13,5 hp
2012
Gästföreläsare i kursen CI 67007, Critical Reflections in Curriculum and Instruction, avancerad nivå, (Kent State University, Ohio, USA)
Gästföreläsare i kurserna EDUC 346, Social Studies for PreK-4, EDUC 250 och Early development and intervention, (University of Scranton, Pennsylvania, USA)
Handledare, Examensarbete i lärarprogrammet: Didaktik/Pedagogik: 15 hp, (2 arbeten)
Handledare, Examensarbete i lärarprogrammet: Didaktik/Pedagogik: 30 hp, avancerad nivå (2 arbeten)
2011[1]
Gästföreläsare i kurserna EDUC 501, Educational Psychology, avancerad nivå och EDUC 346, Social Studies for PreK-4, (University of Scranton, Pennsylvania, USA)
Handledare, Examensarbete 15 hp inom magisterprogrammet i Utbildning och undervisning, avancerad nivå (Uppsala Universitet) (1 arbete)
Handledare, Examensarbete i lärarprogrammet: Didaktik 30 hp, avancerad nivå (1 arbete)
Handledare, Examensarbete i lärarprogrammet: Didaktik 15 hp, (3 arbeten)
Delkursansvarig och lärare, Ledarskap för lärande 13,5 hp, inom AU 2
Delkursansvarig och lärare, De yngre barnens läs- och skriverövrande 7,5 hp
Lärare i kursen The Swedish Education System, 7,5 hp, inom ERASMUS
Examinator, Skolan som stöd för utsatta barn/ungdomar 15 hp
Delkursansvarig, lärare och handledare (1 arbete) i Examensarbete i specialpedagogik 15 hp inom magisterprogrammet i specialpedagogik, avancerad nivå (Uppsala Universitet)
Föreläsare i kursen Pedagogik med didaktisk inriktning II, avancerad nivå, delkurs 2, 15 hp (Örebro Universitet)
2010[2]
Handledare examensarbeten, lärarprogrammet (Högskolan i Gävle) (5 arbeten)
Seminarieledare och betygsättande lärare, Perspektiv på läraryrket 15 hp, inom AU 1 (Högskolan i Gävle)
Delkursansvarig, lärare och handledare i Examensarbete i specialpedagogik 15 hp inom magisterprogrammet i specialpedagogik, avancerad nivå (4 arbeten)
Delkursansvarig och betygsättande lärare Vetenskaplig teori och metod inom specialpedagogisk forskning 7,5 hp inom magisterprogrammet i specialpedagogik, avancerad nivå (sammanlagt ca 45 studenter)
Föreläsare i kursen Ledarskap och grupprocesser inom AUO 1
Seminarieledare och betygsättande lärare i kursen Undervisningens villkor och genomförande inom AUO 2
Seminarieledare och betygsättande lärare i kursen AUO 3
Föreläsare i Skolverkskursen Sex- och samlevnadsundervisning – skolpraktik och forskningsperspektiv
Föreläsare i kursen Pedagogik med didaktisk inriktning II, avancerad nivå, delkurs 2, 15 hp (Örebro Universitet)
Handledare för två examensarbeten inom Lärarprogrammet (Högskolan i Gävle)
2009
Delkursansvarig, lärare och handledare i Examensarbete i specialpedagogik 15 hp inom magisterprogrammet i specialpedagogik, avancerad nivå (ca 50 studenter i kursen, handlett 3 arbeten)
Delkursansvarig och betygsättande lärare Vetenskaplig teori och metod inom specialpedagogisk forskning 7,5 hp inom magisterprogrammet i specialpedagogik, avancerad nivå (35 studenter i kursen)
Föreläsare i kursen Historiska perspektiv på specialpedagogik
Föreläsare i kursen Ledarskap och grupprocesser inom AUO 1
Seminarieledare och betygsättande lärare i kursen Undervisningens villkor och genomförande inom AUO 2
Seminarieledare och betygsättande lärare i kursen AUO 3
2008
Handledare C-uppsatser inom Lärarprogrammet (2 arbeten)
Betygsättande lärare ca 10 VFU-besök inom Examenskursen
2007
Betygsättande lärare 5 VFU-besök inom Examenskursen
Seminarieledare och betygsättande lärare i kursen Ledarskap och grupprocesser 7,5 hp inom AUO 1
Handledare för C-uppsatser inom Lärarprogrammet (UU: 1, HiG: 3 arbeten)
2006
Handledare för C-uppsatser inom Lärarprogrammet (HiG, 2 arbeten)
Seminarieledare och betygsättande lärare i kursen Ledarskap och lagarbete 5 p inom AUO 1
Betygsättande lärare ca 20 VFU-besök inom Examenskursen
2005
Betygsättande lärare i kursen Examensarbeten 5 p
Seminarieledare och betygsättande lärare i kursen Undervisning i ett samhällsperspektiv 5 p,
Seminarieledare och betygsättande lärare i kursen Ledarskap och lagarbete 5 p inom Lärares arbete A
Seminarieledare och betygsättande lärare i kursen Att utveckla arbetslag 5p inom uppdragsutbildningen NEBUS
Betygsättande lärare ca 30 VFU-besök inom Examenskursen
2004
Lärare och admin. i kursen Ledarskap och lärande 10 p inom AU2 (Högskolan i Gävle)
[1] 2011- : vid Högskolan i Gävle om inget annat anges.
[2] 2004-2010: vid Uppsala Universitet om inget annat anges
Sidan uppdaterades 2024-04-18